کد خبر: ۳۹۸۰۴
 

رئیس معاونت دامداری، وزارت کشاورزی و دامداری افغانستان ضمن تایید مشاهده آنفلوانزای پرندگان، اعلام کرد که ویروس آنفلوانزای مشاهده شده در منطقه «هفتم» شهر کابل پایتخت این کشور از نوع خطرناک نبوده و نگرانی برای شیوع آن نیست .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، درپی انتشار خبر مشاهده آنفلوانزای پرندگان در استان های خوست و کابل و امکان شیوع سریع آن سطح این کشور و امکان سرایت آن به کشورهای همسایه به علت تردد زیاد مهاجران، «جهانگیر میاخیل» اطمینان داد که آنفلوانزای پرندگان کابل بی خطر و بیماری تحت مدیریت است .

او گفت که دو روز قبل به آنها گزارش تلف شدن 10 قطعه مرغ در شهر کابل بر اثر آنفلوانزا رسیده است و آنها تیم مشترک وزارت کشاورزی و وزارت بهداشت را به منطقه اعزام کرده اند .

وی افزود که نمونه برداری از طیور تلف شده انجام شد و پس از معاینات و آزمایش ها مشخص شد که این آنفلوانزا از نوع  «H5N1» نیست و برای انسان واگیر ندارد .

وی تصریح کرد که بیماری مرغ ها در کابل از نوع  «H9» بوده و تاکید کرد که وجود این موضوع باز لاشه مرغ ها به شیوه مطمئن معدوم شد .

میاخیل در مورد شروع نگرانی ها پیرامون شیوع آنفلوانزای پرندگان گفت که از استان جنوبی «خوست» گزارشی دریافت شد مبنی بر تلف شدن پرندگان وحشی مهاجر و نتایج اولیه بررسی ها نشان داد علت مرگ این پرندگان آنفلوانزای مرغی با ویروس نوع خطرناک  «H5N1» است و در همین راستا اقدام های پیشگیرانه انجام شد .

رئیس معاونت دامداری وزارت کشاورزی افغانستان تصریح کرد که پس از روشن شدن این نکته که هیچ مرغ خانگی در این محدوده به این بیماری آلوده نشده است مسئولان بصورت کامل این استان را قرنطینه اعلام کردند و تاکنون از ورود و خروج هر نوع طیور جلوگیری شده است .

میاخیل گفت که پس از آن تیم مشترک بهداشت و کشاورزی به شکل مرتب منطقه را تحت نظر دارند و هرگونه مورد مشکوک را نمونه برداری کرده به مرکز ارسال می کنند و خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مثبت آلودگی در مرغ های خانگی مشاهده نشده است .

او مقابله با موضوعات حاد بهداشتی مانند شیوع بیماری های خطرناک را وظیفه ای انسانی خواند و همکاری های مستمر میان کشورهای همسایه را ضامن حفظ سلامت جهانی دانست .

میاخیل گفت که تدابیر لازم میان وزارت کشاورزی و بهداشت انجام شده تا به شکل مداوم این موضوع پیگیری و با دریافت گزارش از مرگ پرندگان در کابل و استان های دیگر در اسرع وقت نمونه برداری انجام شود .

افغانستان از کشورهای ایران، پاکستان و برزیل گوشت و مرغ وارد می کند و در سال های اخیر وزارت کشاورزی افغانستان با سرمایه گذاری نزدیک به یک میلیون دلار و تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی تلاش کرده است بخش مهمی از تخم مرغ و مرغ مصرفی خود را در داخل تامین کند هرچند نا آرامی ها بر این تصمیم اثر سوء گذاشته است.

 
 
نظر شما
ادامه