کد خبر: ۳۹۸۲۳
 

ممنوعیت های جدید در هند برای ذبح گاو که برای بسیاری از مردم این کشور یک حیوان مقدس به شمار می آید، سبب شده است که صنعت 83 میلیارد دلاری لبنی این کشور با تهدید روبه رو شود .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، سیاست های دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند که از تمایلات مذهبی افراطی حمایت می کند، بیش از پیش به بحران های اجتماعی و اقتصادی ناشی از احترام به ' گاو ' به عنوان یکی از نمادهای مذهبی هندوها که اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، دامن زده است .

سیاست های حمایتی دولت از این مفاهیم خاص مذهبی چنان شدت گرفته است که فقط در نزدیکی دهلی نو یک دامپزشکی مجهز با بیش از 300 خدمه برای ارائه همه نوع خدمات به حیوانات که همگی 'گاو' هستند، وجود دارد .

این دامپزشکی با مساحت 37 هکتار و 2.4 میلیون دلار بودجه سالانه، تنها یکی از هزاران خانه امنی است که در سراسر هند برای خدمت به گاو های رها شده و مریض که بهره برداری از آنها امکان پذیر نیست، تاسیس شده است .

تعداد این گاوها از زمانی که دولت نارندرا مودی در ماه مه سال گذشته ذبح و کشتار گاو را ممنوع اعلام کرد، افزایش یافته است .

گاو در آیین هندو یک حیوان مقدس بشمار می رود و ذبح آن در اکثر ایالت های هند غیر قانونی است .

به رغم این ممنوعیت، صدها میلیون نفر از جمعیت وسیع اقلیت های هند از جمله مسلمانان، مسیحیان و هندو هایی که در رده های پایین دینی قرار دارند از گوشت گاو استفاده می کنند .

هندوهای افراطی و گروه های محافظ گاو از زمان آغاز به کار دولت ملی گرای هندو به نخست وزیری مودی فضای بیشتری برای فعالیت های خود در این کشور پیدا کرده اند .

این بدان دلیل است که حزب راستگرای بهارتیا جانتا پارتی (بی جی پی) به رهبری مودی از مدت ها پیش برای محافظت از گاو ها مبارزه کرده است .

اگرچه دادگاه عالی هند با تصمیم دولت هند در ماه مه مخالفت کرد اما گروه های افراطی هندو تصمیم گرفته اند که به مخالفت با ذبح گاو ادامه دهند .

کشتار گاو یک مساله بسیار حساس در هند است که گاه حمل و نقل آن نیز می تواند به قتل افراد و شورش های مذهبی بیانجامد .

بر این اساس جوخه های 'حفاظت گاو' در بزرگ راه های هند حضور دارند و کامیون ها را برای یافتن این حیوان مقدس دین هندو بازرسی می کنند.

این محدودیت ها فعالیت کشتارگاه ها را در این کشور با مشکل جدی روبرو کرده است .

کشاورزان نیز که صنعت 83 میلیارد دلاری لبنیات هند را بر عهده دارند اکنون نمی توانند از گاو های بدون بازده خود سود کسب کنند که این امر توسعه صنعت لبنی را برای آنها مشکل می سازد. این محدودیت ها همچنین طرح دولت هند در گسترش تامین شیر در سطح کشور هند را نیز تقریبا غیر ممکن ساخته است .

پوران مسی ورما یک کشاورز در ایالت اوتار پرادش گفت: گاو های بدون بازده ما در بازار به فروش نمی رسند و در عین حال نمی توانیم خود از آنها خلاص کنیم چون اگر ما آنها را رها کنیم، این حیوانات محصولات ما را نابود خواهند کرد .

درحالی که تقاضای هندی ها برای محصولات لبنی به صورت سالانه 4.3 درصد در دو دهه گذشته رشد کرده است اما مشکلات بوجود آمده برای 70 میلیون گاوداری و همچین شرکت هایی که محصولات آنها را خریداری می کنند افزایش یافته است .

شرکت لبنیاتی 'دانون' کارخانه های خود را در نزدیکی دهلی نو بسته است و در حال خروج از بازار لبنی هند است .
با توجه به گفته شهراد گوپتا رئیس روزنامه 'ایندیا دیری'، فروش شیر و محصولات لبنی در هند تا سال 2020 به 14 میلیارد یورو خواهد رسید در حالیکه این رقم در سال 2015 یک دهم این مقدار بوده است .

بر اساس طرح دولت مودی برای افزایش تولید محصولات لبنی، هند قصد دارد با یک بودجه 126 میلیون دلاری، سلامت و ژنتیک حیوانات را ارتقاء دهد و درآمد مزارع را بهبود بخشد. اما اقدامات دولت خود وی و تعدادی از گروه های حامی دولت این تلاش ها را با چالش روبه رو کرده است .

بر اساس گزارش های منتشر شده، سال گذشته 11 نفر در حمله گروه های محافظت از گاو در هند کشته شده اند .

میناکشی گانگولی رئیس دیده بان حقوق بشر در جنوب آسیا گفت: تمام افرادی که به صورت قانونی کار خود را انجام می دهند اکنون به دلیل اتهام ذبح گاو از سوی گروه های خاص، با خطر و تهدید روبه رو شده اند .

دی جان چلادورای رئیس بنیاد پژوهشی گاندی در ایالت ماهاراشترا گفت: ممنوعیت کشتار گاو بیش از سه میلیارد یورو از درآمد سالانه کشاورزان هندی می کاهد و منجر به رها شدن سالانه 20 میلیون گاو در سراسر کشور می شود .

بر اساس قوانین جدید سختگیرانه دولت گجرات زادگاه نخست وزیر هند که چند ماه پیش در پارلمان این ایالت به تصویب رسید، مجازات افرادی که در زمان انتقال گاو به کشتارگاه بازداشت شوند 10 سال زندان خواهد بود .

پرادیپ سینگ جادجا وزیر قانون ایالت گجرات گفت: گاو یک حیوان نیست بلکه نمادی از زندگی جهانی است. هرکس به گاو رحم نکند، دولت نیز به او رحم نخواهد کرد .

دولت ایالتی اوتار پرادش نیز برای کشتار گاو مجازات سختی در نظر گرفته است .

محدودیت های اعمال شده سبب شده است که بسیاری از کشاورزان گاو های خود را با بوفالو تعویض کنند. اما بوفالو در مقابل گاو، شیر بسیار کمتری تولید می کند. همچنین چون شیر بوفالو دارای چربی بیشتر و قیمت آن نیز از شیر گاو بالاتر است .

این امر رقابت هند با آمریکا در تولید محصولات لبنی را نیز با مشکل روبه رو می کند. درحالی که گاو های جهش یافته آمریکا روزانه 28 کیلوگرم شیر تولید می کنند ، بوفالو می تواند روزانه تنها 5.2 کیلوگرم شیر تولید کند .

به رغم تمامی این سیاست های سختگیرانه و افراطی، از سال 2011 تاکنون بیش از 500 هزار مرکز نگهداری گاو در هند ایجاد شده است .

هند در سال مالی 2016-2017 ، 1.33 میلیون تن گوشت گاو به ارزش 3.99 میلیارد دلار صادر کرده است .

 
 
نظر شما
ادامه