کد خبر: ۳۹۸۴۸
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
مدیر امور درمان و ساماندهی بخش خصوصی سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر محسن مشکوة» افزود: یکی از شرط و شروط ارتقای کیفیت و بهبود خدمات بخش خصوصی، داشتن تعرفه‌های مناسب است؛ وقتی تعرفه نامناسب باشد، نباید انتظار انجام کار خوب داشته باشیم ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: حدود ۳ سال پیش بود که ابلاغ کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت در وزارت بهداشت، تعرفه‌‌های خدمات پزشکی را واقعی و نرخ بعضی از خدمات را چندین برابر افزایش داد؛ با این حال هر سال تعرفه خدمات پزشکی نسبت به سال قبل افزایش پیدا می‌کند. در حوزه دامپزشکی اما گویا شرایط دیگری برقرار است؛ کمااینکه مطابق آنچه رئیس سازمان گفته است، سال آینده قرار نیست تعرفه‌ها افزایش پیدا کند.

مدیر امور درمان و ساماندهی بخش خصوصی سازمان دامپزشکی کشور معتقد است که پاسخ چرایی این تصمیم را شخص رئیس سازمان دامپزشکی و همچنین سازمان نظام دامپزشکی باید بدهند. از نظر «دکتر محسن مشکوة» بخش خصوصی باید ارتقای کیفیت و بهبود خدمات داشته باشد که یکی از شرط و شروط آن داشتن تعرفه‌های مناسب است.

حکیم مهر: آقای دکتر، سازوکار تعیین تعرفه‌های خدمات دامپزشکی چگونه است؟

تعرفه خدمات دامپزشکی ۲ بخش و شامل تعرفه دولتی و تعرفه بخش خصوصی است؛ تعرفه بخش دولتی مربوط به خدماتی می‌شود که به استناد ماده ۱۴ قانون سازمان دامپزشکی کشور تعریف شده و واقع خدماتی است که سازمان دامپزشکی ارائه کرده و در قبال آن هزینه‌هایی را به عنوان تعرفه دولتی در نظر می‌گیرد. کسانی که از این خدمات برخوردار می‌شوند، این تعرفه‌ها را پرداخت می‌کنند. در این میان اگر بخواهیم مقایسه‌ای انجام دهیم، معمولاً همواره مقدار تعرفه‌های دولتی کمتر از بخش خصوصی است.

طبق ماده ۱۴ قانون سازمان دامپزشکی، سازمان مجاز است که در قبال انجام خدمات دامپزشکی وجوه متناسبی را دریافت کند. در مورد خدمات بخش خصوصی به استناد تبصره ۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب تیر ماه سال ۸۹، معمولا این تعرفه خدمات باید ۳ ماهه اول هر سال با پیشنهاد مشترک سازمان نظام دامپزشکی و نماینده اتحادیه کشوری مراکزی که این خدمات را دریافت می‌کنند و همینطور نماینده تشکل‌ها تهیه ‌شود و به تایید وزیر جهاد کشاورزی برسد و ابلاغ ‌شود؛ این روندی است که معمولا این تعرفه‌ها دارند.

حکیم مهر:‌ اخیراً رئیس سازمان در گفت‌وگویی فرمودند که در سال جاری تعرفه‌ها افزایش پیدا نمی‌کند؛ این اظهارات ایشان مربوط به تعرفه‌های بخش دولتی است یا خصوصی؟

این سوال را باید از خود آقای دکتر رفیعی‌پور سوال کنید، چراکه ایشان رئیس سازمان ایشان هستند و خود ایشان فرموده‌اند که تعرفه‌ها افزایش پیدا نمی‌کند، پس خودشان باید پاسخ دهند؛ اما احتمالا منظور ایشان تعرفه‌های بخش دولتی بوده است. از آنجاکه بنده اطلاع دقیق ندارم، نمی‌توانم از جانب ایشان حرف یا صحبتی کنم که خدای ناکرده فردا در تناقض با حقیقت یا آن چیزی باشد که ایشان از آن مطلع بوده و من بی‌اطلاع بوده‌ام.

حکیم مهر: به هر حال شما مدیر امور درمان و ساماندهی بخش خصوصی سازمان هستید و از طرفی این حق بخش خصوصی است که تعرفه‌های خدمات دامپزشکی متناسب با تورم هر سال افزایش پیدا کند.

معمولاً مسئولیت تعرفه‌های بخش خصوصی به عهده سازمان نظام دامپزشکی است و این سازمان نظام است که باید پیگیر افزایش تعرفه‌های بخش خصوصی باشد. افزایش تعرفه‌ها مراحلی را طی می‌کند و به وزیر می‌رسد؛ اگر وزیر آن را تایید کرد، اجرا می‌شود. در کل تعرفه‌های بخش غیر دولتی در مسئولیت سازمان نظام قرار دارد.

حکیم مهر: در وزارت بهداشت هم که سازمان نظام پزشکی مسئول تعیین تعرفه‌های بخش خصوصی است، شخص وزیر بهداشت همواره از افزایش تعرفه‌های بخش خصوصی حمایت می‌کند. آیا سازمان دامپزشکی هم در این زمینه حامی همکاران بخش خصوصی هست یا خیر؟

سازمان همیشه از بخش خصوصی حمایت کرده و می‌کند و یکی از اولویت‌های آن حمایت از بخش خصوصی در راستای این است که بخش خصوصی شکل بگیرد، سرپا باشد و به وظایف خود ادامه دهد. بخش خصوصی باید ارتقای کیفیت و بهبود خدمات داشته باشد که یکی از شرط و شروط آن داشتن تعرفه‌های مناسب است. وقتی تعرفه نامناسب باشد، نباید انتظار انجام کار خوب داشته باشیم. مثلا در مورد تعرفه‌های آزمایشگاهی وقتی نرخ مواد، کیت‌های آزمایشگاهی و ... بالا می‌رود، قاعدتاً باید برای مسئول آزمایشگاه هم صرف کند تا کار خود را به درستی انجام دهد. سازمان همیشه حمایت می‌کرده و می‌کند اما بحثی که وجود دارد این است که دولت باید سیاست‌هایی را داشته باشد که مثلا برای سال آینده نرخ خدمات افزایش پیدا نکند تا فشار به مصرف کننده را کمتر کند.

در کل پیشنهاد بنده این است برای اینکه اطلاعات درست‌تری منتقل شود، بهتر است از رئیس سازمان و همچنین دکتر صفری که مسئولیت تعرفه‌های بخش غیر دولتی را دارند این موضوع را پیگیری کنید.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 


انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
0
2
............، كدام حمايت ،نتيجه كجاست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
0
0
اولا
رئیس سازمان انچه مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه بوده را اعلام کرده است
اگرچه باید روابط عمومی سازمان خبر را درست منتشر می کرد
تانیا .....................
کلنیسین از بستان آباد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
0
0
از آقای دکتر رفیعی پور ومشکات تقاضا داریم نوع حمایت اداره کل محترم دامپزشکی استان آذربایجان شرقی را بعنوان الگو برای تمام استانها معرفی نمایند تا باعث احیا و ارتقا دامپزشکی در کشور شود. بویژه حمایت از درمانگاهها و مراکز مایه کوبی را. و بنوبه خود بعنوان یک کلینیسین دامپزشکی تشکر خود را از مدیر کل محترم و عوامل مربوطه اعلام میکنم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
0
0
با کمال احترام به جناب دکتر مشکات ............... مگه همه چیز رو کاغذ حل میشه . برای حل مشکلات بخش خصوصی باید از جنس خود این بخش بود البته این یک قانون عمومی فیزیک است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
0
2
با سلام
در رابطه با بخش خصوصی دام کوچک، ابتدا بهتره یک تعرفه ای تصویب بشه، بعد نسبت به تغییر ان تصمیم گرفت. سالهاست که هیچ قانونی در این زمینه اجرایی نشده و هیچ نظارتی بر تعرفه های این بخش نیست، چرا که به جای افزایش تعرفه ها، به لطف بعضی همکاران در طی سالیان اخیر نه تنها ثابت مانده در بسیاری مراکز به صورت بسیار غیراصولی کاهش چشگیر داشته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
0
1
برادر من کدام حمایت؟؟!!
بهتر بنویسید همیشه حمایت نکردید و حمایت هم نخواهید کرد.
ناشناش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
0
1
سازمان باید ب فکر کارکنان بخش دولتی باشد ک با این حقوق پایین و عدم دریافت تسری و .... زندگی سختی دارند. نظام باید پیگیر تعرفه و مزایای بخش خصوصی باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
0
0
سلام همكاران محترم يه سوال داشتم
بنده مسول فني بخش خصوصي هستم در بخش كارخانه شير
خواستم بپرسم ميتونم به صورت خيلي پاره وقت برم بيرون در دامداري يا جايي كيس ببينم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
0
1
ضمن سلا م وارادت خدمت اقای دکتر اگر بفرمایند کجاتاکنون حمایت کردند ونمونه ای مثال بزنند خیلی ایشان ممنون می شوم
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
0
0
آقا از بستان آباد، شوخی میکنی برادر؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
0
سلام اگر میتوانید جلو دکترای بخش خصوصی را بگیرید که این قدر فروش واکسن نداشته باشند چون کل واکسیناسیون بیکار شده واداره هم هیچ نظارتی ندارد وحتی بچه های بخش دولتی هم قانع به حق خود نیستند وبا حقوقی که از دولت میگیرند باز در بخش خصوصی با تعرفه کمتر کار میکنند لطفا اکر میتوانید کاری کنید واکسیناسیون بخش خصوصی شهرستان خراسان رضوی بردسکن
نظر شما
ادامه