کد خبر: ۳۹۸۵۸
تعداد نظرات: ۹ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علي صفر ماکنعلی» افزود: البته اين فقط مشکل ما نيست و از سال 2016 بيست و هفت کشور اروپایی نيز درگير اين بيماری بوده اند ...

حکیم مهر: معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشکي کشور گفت: تهديد آنفلوانزا براي مرغ گوشتي نداريم و اين بيماري کنترل شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاري صدا و سيما، «دکتر علي صفر ماکنعلي» در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما افزود: براي نخستين بار بيماري آنفلوانزا در سال 84 و از بندر انزلي به وسيله پرندگان مهاجر وارد طيور بومي و سپس صنعتي شد.

وي با بيان اينکه جزو 10 کشور برتر توليد تخم مرغ هستيم گفت: اکنون 24 هزار و 777 مزرعه توليد مرغ گوشتي و هزار و 800 واحد مرغ تخمگذار در کشور فعالند.

صفر ماکنعلي افزود: با توجه به اينکه هزار و 800 واحد تخمگذار کشور در 9 استان احداث شده، اين تراکم بحث مبارزه با بيماري آنفلوانزاي طيور را با مشکل روبرو کرده است.

وي گفت: موانع مقابل سازمان دامپزشکي کشور براي کنترل بيماري آنفلوانزاي پرندگان رفتار پرخطر در کشور از جمله توزيع دو ميليون کود مرغي است که موجب پراکندگي بيماري مي شود.

صفرماکنعلي افزود: در سال 95 بيماري آنفلوانزا در 20 استان منتشر شده بود اما امسال اين بيماري در 16 استان وجود دارد.

وي گفت: بيش از 17 ميليون مرغ تخمگذاري که به دليل بيماري آنفلوانزا معدوم شده اند 10 ميليون مرغ جايگزين شده است.

صفر ماکنعلي افزود: البته بيش از سه ميليون مرغ تخمگذار معادل 17 درصد مرغ هاي تخمگذار معدوم شده بيشتر از زمان نگهداري در واحدهاي مرغ تخمگذار نگهداري مي شدند.

وي گفت: امکان مواجهه مرغ گوشتي با بيماري آنفلوانزاي پرندگان بسيار کم است و در مقابل حدود 65 تا يکصد واحد پرورش مرغ تخمگذار فقط يک واحد مرغ گوشتي آلوده به اين بيماري مي شود.

صفر ماکنعلي افزود: همه واحدهايي که مرغ هاي آلوده آنها معدوم شده اند براي جوجه ريزي دو باره آماده شده اند و در 15 استان نيز موردي از بيماري آنفلوانزاي پرندگان مشاهده نشده است.

وي گفت: از ابتداي شهريور امسال 21 ميليون و 640 هزار مرغ معدوم شده که 17 ميليون و 700 هزار قطعه آن مربوط به مرغ تخمگذار بوده است.

ماکنعلي افزود: پيش بيني مي کنيم تا ارديبهشت سال آينده 20 ميليون مرغ تخمگذار کشور معدوم شود و غرامتي که سازمان دامپزشکي کشور به مرغداران در اين زمينه تا پايان سال پرداخت مي کند 90 تا يکصد ميليارد تومان باشد.

کاوه زرگران رئيس کميسيون کشاورزي اتاق بازرگاني نيز در اين برنامه گفت: در سال 95 بين 10 تا 12 ميليون و در سال 96 بيست ميليون مرغ به دليل بيماري آنفلوانزا معدوم شدند.

وي با بيان اينکه مي توانيم در کنترل بيماري آنفلوانزا بهتر عمل کنيم افزود: 40 درصد مرغ تخمگذار کشور به دليل اين بيماري کاهش يافته و استان هاي اصلي مرغ تخمگذار دچار بيماري آنفلوانزاي پرندگان هستند.

زرگران گفت: البته اين فقط مشکل ما نيست و از سال 2016 بيست و هفت کشور اروپايي نيز درگير اين بيماري بوده اند.

وي افزود: اصلي ترين مشکل مقابله با آنفلوانزاي پرندگان نبود بودجه مناسب براي کنترل اين بيماري در سازمان دامپزشکي کشور است.

زرگران گفت: نامه اي را براي کنترل بيماري آنفلوانزاي پرندگان به دفتر معاون اول ارسال کرديم اما پيگيري ها مؤثر نبود و نتوانستند آنفلوانزا را کنترل کنند.

 وي افزود: مجلس شوراي اسلامي بايد بودجه اي را براي جبران خسارت مرغداران اختصاص دهد.

زرگران گفت: در پنج ـ شش سال گذشته همه مرغ مورد نياز کشور در داخل توليد شده است و وارداتي نداشتيم.

وي افزود: درباره واردات نهاده هاي طيور نيز هر کسي مي تواند اين نهاده ها را وارد کند.

زرگران گفت: نرخ توليد مرغ در کشور بالا و وزن مرغ نيز مناسب بازارهاي جهاني نيست از اين رو توانايي رقابت براي صادرات اين محصول را به ديگر کشورها نداريم.

وي افزود: در بحث توليد مرغ گوشتي بايد بهره وري افزايش يابد.

«حميد ورناصري» مديرعامل شرکت سهامي پشتيباني امور دام کشور نيز در اين برنامه گفت: با توجه به اينکه آنفلوانزاي پرندگان مختص ايران نيست بنابراين همه عوامل کنترل آن را در اختيار نداريم.

 وي افزود: گاهي شيب حرکتي ويروس اين بيماري طوري است که برنامه هاي کنترلي پاسخ نمي دهد.

ورناصري گفت: اين بيماري در سال هاي 94 و 95 نيز خسارت هاي زيادي داشت اما توانستيم با کنترل آن از ايجاد تنش در بازار جلوگيري کنيم.

وي افزود: بر مبناي کمبودهاي احتمالي در زمينه نهاده ها و محصول، برنامه هاي تنظيم بازار را انجام مي دهيم.

ورناصري گفت: اکنون بخش اصلي تنظيم بازار از محل توليد و ذخيره داخلي است.

وي افزود: بر اساس بررسي هاي شرکت سهامي پشتيباني امور دام کشور در حدود 700 تا 800 تن کسري تخم مرغ در بازار وجود دارد که همه اين کسري از واردات تأمين نمي شود بلکه از محل ذخيره داخلي نيز استفاده مي کنيم.

ورناصري گفت: ميزان توليد تخم مرغ کشور 9 ميليون تن است که مازاد مصرف داخلي است و با ذخيره سازي اين مازاد، نوسانات بازار را کنترل مي کنيم.

وي با بيان اينکه انحصاري در نهاده هاي خوراک دام و طيور وجود ندارد افزود: شرکت سهامي پشتيباني امور دام کشور قيمت هاي نهاده ها را کنترل مي کند.

«دکتر سيد فرزاد طلاکش» دبيرکل کانون مرغ تخمگذار کشور نيز در اين برنامه گفت: برنامه ملي آنفلوانزا با اعتبار مشخص و تقسيم کار ميان دستگاه هاي مختلف براي جلوگيري از اين بيماري وجود ندارد.

وي افزود: ويروس آنفلوانزا همان ويروس سال 95 است و با سويه جديدي از آن برخورد نکرده ايم اما اينکه در سال 95 چهل درصد واحدهاي مرغداري آلوده به اين بيماري شدند و امسال 90 درصد اين واحدها آلوده اند به دليل سهل انگاري در تأمين اعتبارات سازمان دامپزشکي، بيمه مرغداري هاي تخمگذار و ورادات بوده است.

طلاکش گفت: در حالي که در سال 95 ده ميليون مرغ به دليل آنفلوانزاي پرندگان معدوم شد از ابتداي مهر امسال 18 ميليون مرغ تخمگذار معدوم شده است.

وي افزود: سازمان دامپزشکي در حد امکانات خود کار قابل قبولي انجام داده است اما سازمان هاي ديگر نيز بايد در کنار سازمان دامپزشکي براي مقابله با اين بيماري فعال باشند.

طلاکش گفت: مسئولان بايد به عنوان بحران به مسئله آنفلوانزاي پرندگان نگاه کنند.

وي افزود: مقدار خسارتي که به واحدهاي مرغداري پرداخت مي شود 75 درصد ارزش واقعي خسارت است و امسال بيش از دو هزار ميليارد تومان به اين صنعت خسارت وارد شده است که بخشي از آن قابل جبران نيست.

طلاکش گفت: تعداد قابل توجهي از مرغداران، ديگر نمي توانند کمر راست کنند و به بدهکاران بزرگ بانکي تبديل مي شوند که دولت بايد به آنان کمک کند.



انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
مجاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
0
2
متاسفانه با همه ارادت به دکتر ماکنعلی بایدعرض کنیم خیلی ضعیف ظاهر شدند و نتوانستند واقعیات معضل آنفلوانزا را علمی و تخصصی بیان کنند البته وقت کم بود و تماس تلفنی هم با ایشون برقرار شده بود و تلفن هم برخی اوقات مشکل داشت زیرنویس شبکه۲ هم سمت دکتر را مشاور نوشته بود که همه وهمه نشاندهنده مظلومیت سازمان دامپزشکی کشور است
آقایان .............. دنبال فهماندن جایگاه علمی دامپزشکی و نقش آن در سلامت جامعه به وزارت جهاد و ... باشند
........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
0
0
این گونه برنامه‌ ها فرصتی برای دامپزشکی است که باید غنیمت شمرده شود.
آنچه در این مصاحبه باید مورد توجه سازمان دامپزشکی مخصوصا آقای دکتر رفیعی پور قرار گیرد ..................... است. چرا که افراد توانمند با مطرح کردن رسالت اصلی سازمان می توانند در خصوص اعتبارات لازم برای وظیفه سازمانی حرف بزنند بر فرض مثال یک کارشناس دامپزشکی که از طرف یک سازمان تخصصی در یک برنامه تلویزیونی اینچنینی در مورد اعتبارات صحبت میکند بهتر است بگویند اگر اعتبارات و نیروی انسانی برای ما فراهم شود برنامه آموزشی و ترویجی را گسترش می دهیم و برنامه های قرنطینه ای و بهداشتی را که تدوین کرده ایم می توانیم اجرا کنیم تا از این نوع بیماریها پیشگیری کنیم نه اینکه اعتبار برای معدوم سازی بخواهد.
چه خوب خواهد شد که افراد رعایت کنند که فقط در حیطه وظایف خود مخصوصا وظایف سازمانی خود صحبت کنند ....................
اگر آن برنامه هایی که ما برای آنفلوانزا داریم و بدلیل کمبود امکانات و اعتبارات اجرا نمی کنیم را در این برنامه و مصاحبه ها بیان کنیم تاثیرات خوبی خواهد داشت و از سوی دیگران به نداشتن برنامه کارآمد متهم نمی شویم.
پس بهتر است در خصوص برنامه های بهداشتی و قرنطینه ای سازمان بحث و دفاع کنیم مطمئنا نتیجه مطلوب عاید خواهدشد اگر نشد به بحث واکسیناسیون بپردازیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
0
1
جایی که باید مشکلات را طرح کرد و نقاط ضعف و قوت را بدون رودربایستی مطرح کرد متاسفانه فرصت سوزی شد و فقط توجیه کردن. ....... فقط وقتی نظریه پردازی و آسیب شناسی می کنند که اظهاراتشان مستند نشود. دقیقا برعکس تشکیلات دیگر. بعد بگید، چرا دامپزشکی درجا میزند.
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
0
1
عجب امارهای متناقضی ارایه شده
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
0
1
دکتر ماکنعلی خیلی ضعیف ظاهر شد آقای قالیباف هم گفت . رییس اتحادیه مرغداری از ما بهتر دفاع کرد . ضعف مرعداریها نداشتن مسول فنی بهداشتی دامپزشکی است که اگرم دارند چون حقوق از مرغداری میگیرند چیزی ن میتونند بگن . بازم مشکل و ضعف سازمان هست که کار به اینجا میکشد . درسته باید امنیت زیستی را به مرغداریها آموزش داد ولی وقتی ما دانش آموختگان در این خصوص داریم چرا از آنها استفاده نکنیم و بهشون آموزش تکمیلی بدیم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
0
0
سلا م به همه منتقدان دلسوز من یک سوال اساسی که مدتهاست ذهنم را به هم ریخته؟؟؟؟ اینهمه معدوم سازی چه تاثیری بر روند بیماری وکاهش آن داشته است؟درحالیکه مسئولین عزیز وفرهیخته دامپزشکی درمصاحبه هایشان از بومی شدن آن فرمایش می کنندپس این معدوم سازی چه ضیغه ای است
صبوری
|
United States of America
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
0
0
سانچی، پلاسکو/ سرمایه دامی کشور
اخیرا مقاله ای تحت عنوان "نفتکش در تهران منفجر شده" را مطالعه میکردم. خلاصه بحث این بود که، "خیلی پیش از اینکه سانچی به آبهای شرقی دریای چین برسد، منفجر شده بود. سالهاست نفتکشها و کشتیهای ایران منفجر شدهاند. از همان زمان که تصور کردیم معادلات آبهای آزاد بینالمللی هم، همچون معادلات داخلی ماست. باید نشان می دادیم که ما حتی آنجا که مدعی داشتن بزرگترین ناوگان شناورهای حمل نفت جهان هستیم، میتوانیم چنان ساختاری برای مدیریت و هدایت و مالکیت این ناوگان طراحی کنیم که دنیا انگشت به دهان بماند. باید معمار این ناوگان را خانهنشین کنیم و مالکیت آن را از شرکت ملی نفت که تخصص و تدبر تاسیس و توسعه آن را داشته، می گرفتیم . بله، انفجار نفتکش مدتها پیش اتفاق افتاده بود."
اگرسانچی و پلاسکو را نماد مدیریت بنامیم ، زیاد به بیراهه نرفته ایم. البته مثال های بسیار زیادی در این مقوله وجود دارد که همگی ساخته و پرداخته مدیریت خودی هاست! از ایجاد موسسات مالی اعتباری خصوصی که اکنون امنیت نظام را به چالش کشیده تا موسسات حیاتی و سازمانهایی که مستقیما امنیت بهداشتی و سلامت جامعه در دست آنهاست. اعمال سلیقه های متفاوت و غالبا متضاد باعث عقب افتادگی در انجام ماموریت های سازمانهایی همچون سازمان دامپزشکی و موسسه رازی و متعاقب آن سردرگمی در تمام ارکان آنها بچشم می خورد. در حوزه تولید واکسن، یک روز تولید واکسن برابر با مبارزه با دشمن در سنگر دفاع از سلامت، نامیده شده و روز دیگر تولید در موسسه حرام اعلام گردید! روزی دانش فنی سرمایه ملی نامیده شد و روز دیگر، دانش فنی او به بهایی ارزان حراج شد. در حوزه سازمان دامپزشکی و موسسه رازی هر روز با پدیده نوظهور مدیرانی مواجه شدیم که تا قبل از این آنها را کمتر دیده بودیم. در دو دهه اخیر، کمتر مدیرانی در سازمان حضور داشته اند که قبلا سلسله مراتب مدیریت را در سازمان با موفقیت طی کرده باشند. تمامی این وقایع دلیل بر عدم وجود یک نظام هوشمند در مدیریت بالادستی است که باعث چنین نمود هایی می گردد. عدم وجود برنامه، عدم تدوین انتظارات و ماموریت ها و دهها دلیل از این دست.
در چنین وضعیتی است که می بینیم چگونه کشتی فله بر کریستال چینی شاخ به شاخ کشتی سانچی موسسه رازی بعنوان متولی تولید واکسن و مواد بیولوژیک و سازمان دامپزشکی بعنوان متولی امر بهداشت عمومی قرار گرفته است و البته با رادار خاموش.
و اینچنین است که مهمترین ساختارهای متولی بهداشت عمومی و غذا، که عدم کارآیی آنان را می توان بزرگ ترین تهدید علیه امنیت ملی در حوزه پدافندی تلقی نمود، بدست نا اهلانی سپرده ایم که از سیستم ناوبری آنان کمترین اطلاع را دارند و مدیریتی را بر این ساختار حاکم کرده ایم که بخاطر هر گونه تفاوت در حتی سلیقه ها، حاضرند کل ساختار ها را بهم بزنند و هر کس هم در میان به نجات برخیزد می بایست آتش پلاسکو و آوارش را بجان بخرد.
موسسه رازی را در صف یکی از دهها موسسه ریز و درشت در سازمان تحقیقات قرار دادیم که حتی از عدم موفقیت او در انجام ماموریت های محوله، بجای آنکه غمگین شود، شادمان می گردد زیرا او را یک قدم به اهداف و سلیقه های ناچسب و بدشانس خود نزدیک تر می کند. تغییرات پی در پی مدیریتی و کاملا محفلی، بدون تعمل و تدبر و مطالعات آسیب شناسانه. سکان این دو ساختار بزرگ را هر روز بدست کسی دادیم و آنان را چون عروسی هزارداماد، هر شب به حجلهای فرستادیم. تصمیم بر خصوصی سازی بدون در نظر گرفتن فسادی که ریشه در تمامی ارکان جامعه دوانیده، خصوصی سازی تحمیلی، بدون مطالعه و تدوین برنامه، چنان ضربه ای هولناک بر پیکره موسسه وارد ساخت که جبران آن در کوتاه مدت عملا غیر ممکن مینماید. بسیار اتفاق افتاد که اشتباهات تحمیلی بر سیستم ایندو مجموعه کارآمد را، با اشتباهات بزرگتر پوشاندیم و البته پاک نکردیم و فقط از نظرها پوشاندیم و در این میان، اخلاق حرفه ای و غرور و عزت کارشناسی، اولین قربانیانی بود که غرق گردید.
از طرفی در حالیکه پیچیدگی های بیماری های نوظهور از جمله تب برفکی وانفلوآنزای فوق حاد امان از اقتصاد ملی بریده و از طرفی دیگر معظل تهدیدات زیست محیطی و بیوتروریسم، پدیده گرد و خاک، خشکسالی های پیاپی و سموم و تهدیدات بیولوژیک آن، مجالی برای تفکر نگذاشته، در این وانفسای بحران های گوناگون ما مانده ایم و این خیل نابسامانی های مدیریتی و خاله بازی های سیاسی یا دقیق تر بگوئیم، رفیق بازیهایی با رنگ سیاست!
بیماری تب برفکی در سال گذشته و سال ماقبل آن آسیب جدی ای را با دهها هزار تلفات دام سبک و سنگین وارد ساخت. البته بماند که آسیب اقتصادی ناشی از کاهش تولید، 10 برابر آسیب ناشی از تلفات است. بیماری آنفلوآنزای فوق حاد در سال 95 با 15 میلیون و فقط در ششماهه دوم سال جاری تاکنون با بیش از 21 میلیون رکورد بالاترین تلفات را در تاریخ بخود اختصاص داد و البته اینجا نیز تلفات ناشی از عدم تولید تخم به ازای هر پرنده حذفی در روز براحتی قابل استهصال است.
هشداری که زمانی بنیانگذار جمهوری اسلامی داده بود که "انقلاب را به نااهلان نسپارید" جا داشت بیش از آنکه از منظری رفتاری و فردی نگریسته شود و اسباب گزینشها و ردصلاحیتها باشد، از منظری ساختاری (وضعیت نهادهای موثر در تصمیمگیری و اجرا)، توجه و تامل را برمیانگیخت. درحالی که جریانهای موثر در تحولات و مناسبات، نگران وفاداری یا همراهی افراد و پایبندی آنان به خطوط قرمز بوده و هستند تا "اهلیت" آنان اثبات شود؛ در عمل، این نهادها، سازمانها و موسسات بزرگ هستند که به آفت دچار میآیند و مدیریت آنها به نهادها و مجموعههایی واگذار میشوند که هیچ "اهلیتی" برای اداره آن ندارند. لذا مواظب باشیم از نظر ساختاری سیستم های حیاتی کشور بدست اینان بیش از این تخریب نگردد. آسیبی که دشمنان قدار از هوا و زمین قادر به انجام آن نبوده و نیستند.
سوء مدیریت همچون بلایی خانمان سوز باعث گردیده که اگر جای سالمی بر پیکره این سازمانها مشاهده گردد، فورا این سوال را بذهن متبادر سازد که آیا دستگاههای بالادستی این مورد را دیده اند و گذشته اند یا اینکه متوجه آن نگردیده اند؟
نفتکش سانچی در آبهای چین سوخت و به زیر دریا رفت. از آن، تنها دو جنازه ماند، یک جعبه سیاه پلمپشده و چند لکه نفتی. اما انفجارهایی از جنس این انفجار هرروزه در ساختار های مدیریتی ادامه دارد. اما در تهران، لازم نیست کشتی فلهبری ناگاه به سمت نفتکش بیاید؛ بلکه سانچی خود از درون منفجر میشود...
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
جالب بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
0
0
اقایان شما ظاهرا اطلاع ندارید که هدف این برنامه زیر سئوال بردن وزیر بود که ماکنعلی با حرفه ای گری تمام پاسخ داد
نظر شما
ادامه