کد خبر: ۳۹۸۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر



مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد بیماری‌های عفونی دارای منشأ حیوانی هستند، شیوع بیماری‌های مشترک انسان و حیوان را دارای تبعات سیاسی و اجتماعی توصیف کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از کاشمر بصیر، «دکتر احمد شریعتی» اظهار داشت: کنترل و مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و حیوان یکی از وظایف مهمی است که بر عهده دامپزشکی قرار دارد به ویژه آنکه بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد بیماری‌های عفونی، منشأ حیوانی دارند.

مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی ادامه داد: اهمیت بیماری‌های مشترک از چند جهت است؛ اول آنکه درمان بیشتر این بیماری‌ها هزینه سنگینی دارد و بسیاری از این بیماری‌ها، لاعلاج و یا صعب‌العلاج است و بسیاری از آن‌ها هم تبعات سیاسی و اجتماعی می‌تواند برای کشور داشته باشد به عنوان مثال هر روز عده‌ای بر اثر تصادف و یا سایر بیماری‌ها فوت می‌کنند ولی کافی است دو نفر بر اثر آنفلوانزا یا تب کریمه کنگو فوت کنند و آن وقت تمام روزنامه‌ها، سایت‌ها، فضای مجازی و غیر مجازی و حتی فضای سیاسی به آن می‌پردازند و لذا این بیانگر اهمیت بیماری‌های مشترک انسان و دام است.

شریعتی تأکید کرد: همکاران ما با اقدامات پیشگیرانه خود و واکسیناسیون در دورترین نقاط و سخت‌ترین شرایط، کار واکسیناسیون دام را بر علیه بیماری‌هایی مانند بروسلوز، سل، شاربن، آبله، تب برفکی و انواع و اقسام بیماری‌ها انجام می‌دهند و اگر همکاران ما نتوانند وظایف خود را در منطقه‌ای به خوبی انجام دهند، به وضوح می‌توانیم مشکلات ناشی از آن را هم در سطح جامعه انسانی و هم در سطح جامعه دامی آن منطقه ببینیم.

وی افزود: ما اعتقاد راسخ داریم که پیشگیری مقدم بر درمان است چرا که هر چه در امر پیشگیری هزینه شود ده‌ها برابر در کنترل بیماری‌ها، کمک به تولید و ارتقاء بهداشت و سلامت مردم نتیجه خواهد داشت.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی نظارت بر ذبح شرعی را دیگر وظیفه مهم دامپزشکی عنوان کرد و اظهار داشت: تمام فرآورده‌های خام دامی که تولید می‌شود تحت نظارت ناظران شرعی است و دفتر نمایندگی ولایت فقیه در دامپزشکی مستقر بوده و تمام کشتارگاه‌ها و مراکز تولید گوشت، اعم از گوشت وارداتی و همچنین تولید داخل، نظارت بر ذبح شرعی آن انجام می‌شود تا گوشتی که به دست مردم مسلمان می‌رسد علاوه بر اینکه بهداشتی است از نظر شرعی نیز شرایط آن رعایت شده باشد.

شریعتی ادامه داد: دامپزشکی در کنار وظایفی مانند نظارت و مبارزه با بیماری‌ها و… اقداماتی مانند کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام می‌دهد چرا که اساس تحقیقاتی که بر روی انسان انجام می‌شود ابتدا بر روی دام صورت می‌گیرد و لذا همزمان با اینکه کارهای عملیاتی خود را در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهیم در بحث تحقیقات، پژوهش و آموزش نیز وظایف خود را ایفا می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد آخرین وضعیت بیماری‌های مختلف دامی در استان گفت: در مورد تب برفکی کانون‌های مختلفی در نیشابور و مشهد با علائم خفیف گزارش شده است که تحت کنترل است و مقابله، انجام اقدامات پیشگیرانه و مهار بیماری صورت گرفته است ولی در رابطه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در چند ماه اخیر هیچ موردی گزارش نشده است.



انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
مجید غفاری09121267848
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
0
0
باسلام واحترام، آقای دکتر، درمورد نذورات که سهم مهمی در مشهد دارد و گوشت استحصال شده بمصرف مستمندان میرسد میتوان بانظارت بهداشتی قبل و بعداز کشتارجهت پیشگیری ازشیوع بیماریهای زئونوز گام مهمی برداشت.شرکت پخش دام غفار ایرانیان در حال حاضر در تهران با سازمان میادین همکاری میکند،آمادگی خود را جهت همکاری اعلام مینماید.
نظر شما
ادامه