کد خبر: ۳۹۹۰۳
 

همه ما داستان زوج‌هایی را می‌شنویم که به فاصله چند هفته، چند روز و یا حتی چند ساعت پس از مرگ همسرشان، می‌میرند. علت این امر را پدیده‌ای تحت عنوان قلب شکسته می‌نامند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، این پدیده فقط مختص همسران رومانتیک نمی‌باشد، بلکه مرگ هر شخص دوست‌داشتنی از اعضا خانواده و غیره می‌تواند باعث ایجاد این وضعیت شود.

حال این شرایط در حیوانات خانگی به چه شکل است؟

همانطور که دیده‌ایم زمانیکه این حیوانات همراه نزدیک و یا صاحب خود را از دست می‌دهند، بسیار غمگین و افسرده می‌شوند. حال آیا شکستن قلب این حیوانات نیز می‌تواند باعث مرگشان شود؟ غم و اندوه چگونه می‌تواند بر سلامت حیوان شما تاثیرگذار باشد؟

غم و اندوه بی‌شک برای حیوان باعث ایجاد استرس خواهد شد و جای تعجب نیست که این امر بر سلامت آنها اثرات منفی داشته باشد؛ بویژه اگر آنها قبلا از بیماری خاصی رنج ببرند. هورمون‌های استرس نه تنها بر قلب تاثیرات مخرب دارد بلکه عملکرد سیستم ایمنی و همچنین اشتها را کاهش می دهد. تمام این عوامل دست به دست هم داده و باعث تسریع مرگ حیوان خواهد شد.

البته تلف شدن حیوانات پس از مرگ صاحبانشان از موارد نادر در دامپزشکی است و کمتر دیده شده است اما یقیناً این بدان ‌معنی نیست که نمی‌تواند اتفاق بیفتد.

همیشه به خاطر داشته باشید که، اکثریت قریب به اتفاق افراد پس از مرگ همسرانشان زنده مانده‌اند اما این قبیل داستانها نیز آن‌قدر هم بعید نیست که دور از ذهن باشد و افرادی هستند که اندکی بعد و یا حتی یکسال بعد از مرگ عزیزانشان جان خود را از دست می‌دهند.

این وضعیت کاملا برای حیوانات نیز صادق است و بیشتر حیوانات خانگی پس از مرگ صاحبانشان زنده می‌مانند، اما تعداد زیادی از آنها هم هستند که به راحتی از کنار این موضوع نمی‌گذرند و قادر به ادامه زندگی نخواهند بود.

 

یکی از نمونه‌های این شرایط، داستان «لیام» و سگش "تئو" است. لیام سرباز انگلیسی به همراه سگش تئو دو دوست و همکار بودند که وظیفه‌شان جستجوی بمب‌های کار گذاشته شده، بود. لیام در روز یک ماه مارس در طی عملیاتی که به همراه تئو در جستجوی مواد منفجره بود، جان خود را از دست می‌دهد. چند ساعت بعد تئو در اثر اندوه زیاد و استرس، تلف می‌شود. به عقیده دامپزشکان برخی از حیوانات واکنش شدیدی پس از مرگ صاحبانشان از خود نشان می دهند.


منبع: petmd و nbcnews

 

نظر شما
ادامه