کد خبر: ۳۹۹۳۰



بندرعباس کانون مهم اقتصاد ایران و مورد استقبال گردشگران، زمان طولانی است که با معضل پرسه سگ‌های ولگرد در معابر روبرو است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، مردم این شهر مهم اقتصادی و گردشگری از رها بودن سگهای ولگرد در خیابان ها، کنار ساحل، مراکز تفریحی و دیگر نقاط شهر گله مند بوده و خواستار رسیدگی مسئولان شهری به این موضوع هستند.

کارشناسان بهداشتی، دامپزشکی و صاحب نظران وجود سگ های ولگرد و بدون صاحب را منشاء بسیاری از بیماری های خطرناک و تهدید کننده سلامت انسان می دانند.

آن چه به ویژه در شهرهایی همانند بندرعباس مورد توجه قرار نگرفته دلایل رشد نجومی و پلکانی جمعیت سگ‌ ها در این شهر است.

کارشناسان معتقدند باید ابتدا دلیل ازدیاد جمعیت حیوانات ولگرد به ویژه سگ ها بررسی شده و سپس نسبت به رفع این معضل در محیط های شهری و روستایی با توجه به تهدیدهای ناشی از حضور آن ها اقدام کرد.

وجود بیش از 3500 قلاده سگ ولگرد در شهر بندرعباس

طبق آمار اعلام شده از سوی معاونت خدمات شهرداری بندرعباس، در حال حاضر تخمین زده می شود که بیش از سه هزار و 500 قلاده سگ ولگرد در گوشه و کنار این شهر زندگی می کنند.

به اعتقاد بسیاری، به دلیل توسعه شهرنشینی غیراصولی و فراهم نبودن زیرساخت های لازم برای زندگی شهری سالم در یک دهه اخیر در بندرعباس و گسترش ساخت و سازها به سمت حاشیه شهر پدیده حیوانات ولگرد به ویژه سگ ها در این شهر ساحلی بروز پیدا کرده است.

به گفته بسیاری از مردم شهر، شیوه مدیریت جمع ‌آوری زباله و نظافت شهر، وجود اماکن متروکه و خورهای همیشه پر از گنداب سطح شهر از جمله مهم ترین دلایلی است که چرخه زیستی حیوانات را در این شهر ساحلی برقرار نگه داشته و امروز شهر را با معضل همه گیر و در سطوح بالا به نام حضور پر رنگ سگ‌ ها مواجه کرده است.

معضلی که به نظر می ‌آید اگر شهرداری بندرعباس بخواهد به قوانین موجود حقوق حیوانات در این باب پایبند بماند دهه‌ ها میهمان خیابان ‌های بندرعباس خواهد ماند.

البته این معضل تنها اختصاص به شهر بندرعباس نداشته و در حقیقت مدیریت حضور و زیست حیوانات موذی، گربه‌ها و سگ‌ها امروزه به یکی از چالش ‌‌های بزرگ شهرها و کلانشهرها تبدیل شده و رفع آن برای مدیریت شهرها دارای پیچیدگی ‌است.

تعبیه سه پناهگاه برای سگ‌های ولگرد در حاشیه بندرعباس

معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس با بیان این که تخمین زده می شود سه هزار و 500 قلاده سگ ولگرد در این شهر زندگی می کنند، گفت: تعداد سه پناهگاه یا فنس در بخش شمالی حومه بندرعباس برای نگهداری سگ های ولگرد در نظر گرفته شده و اقدام هایی جهت تجهیز آن انجام شده است.

اسماعیل موحدی نژاد در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این سه فنس با هدف تفکیک سگ ‌های ماده بالغ، سگ ‌های نر بالغ و توله ‌ها تعبیه شده است.

وی اضافه کرد:‌ این سگ‌ها با همکاری و تفاهم ‌نامه‌ای که با دامپزشکی بسته شده عقیم می ‌شوند و برای نگهداری آن ها نیز غذای مورد نظر دیده شده است.

موحدی نژاد با بیان این که سگ های عقیم شده پس از چند سال به مرگ طبیعی دچار می شوند، گفت: برای گرفتن، انتقال، عقیم‌سازی و تغذیه هر قلاده سگ، دو میلیون ریال باید هزینه شود.

وی خاطرنشان کرد: به کمک تیم دامپزشکی و طبق اختیارات قانونی، از ورود سگ‌های بیمار و دارای مشکل سلامتی به این فنس‌ها با غربالگری جلوگیری می‌شود و آن ها طبق قانون برای معدوم سازی به بخشی دیگر منتقل می ‌شوند.

موحدی نژاد با بیان این که با شرکتی برای جمع ‌آوری سگ ‌ها از سطح شهر قرارداد بسته شده است گفت: نباید فراموش کرد برای حل این معضل تمام دستگاه ها و بخش‌ ها از جمله شبکه بهداشت، فرمانداری و دامپزشکی و سایر دستگاه های مربوطه باید دخیل باشند.

وی تاکید کرد: اگرچه مسئولیت جمع آوری و نگهداری سگ های ولگرد با هدف ساماندهی این حیوانات در حوزه شهری و روستایی برعهده شهرداری و بخشداری ها است، منتهی دستیابی به این هدف نیازمند عزم جدی همه است.

بیش از 1400مورد گاز‌گرفتگی سگ در هرمزگان

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به وقوع بیش از یک هزار و 400 مورد گاز گرفتگی سگ در هرمزگان از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه، گفت: حدود 700 مورد از این گاز گرفتگی ها مربوط به بندرعباس است.

فاطمه نوروزیان بیان داشت: واکسیناسیون و درمان پیشگیری هاری جهت تمام مصدومان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برخی از گازگرفتگی ها در مورد کودکان اتفاق افتاده که این مساله به غیر از صرف هزینه جهت واکسیناسیون، آسیب های روحی و جسمی بسیاری برای مصدومان به همراه داشته است.

مسئولان شهرداری باید تهدید جولان سگ‌ها را جدی بگیرند

طبق نظر کارشناسان بهداشتی با توجه به این که حیوانات ولگرد به ویژه سگ ها قادر به انتقال بیماری هایی همانند کیست هیداتیک ، سالک ،تب مالت و مواردی از این قبیل هستند، توجه به جمع آوری و کنترل آنها لازم و ضروری و بی توجهی به این موضوع تهدید علیه سلامتی و امنیت مردم است.

طبق ماده 15 قانون شهرداری ها، دفع حیوانات بلاصاحب مزاحمی که سبب بروز بیماری های خطرناک به جمعیت دامی و انسانی شود در سطح شهرها بر عهده شهرداری ها و خارج از آن نیز برعهده بخشداری ها است و همچنین برحسب وفق ماده 9 دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های ولگرد مربوط به بهمن ماه سال 1387 تصدی واحد کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان زیر پوشش معاونت خدمات شهری شهرداری ها قرار گرفته است.


نظر شما
ادامه