کد خبر: ۳۹۹۴۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: در حال حاضر در استان‌های قم، اصفهان و همچنین یزد احتمال شدت گرفتن و طغیان بیماری وجود دارد ...
 

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که استان قم رکورد دار شیوع آنفلوانزای پرندگان است، گفت: به خاطر این بیماری در کل کشور ۲۱ میلیون قطعه مرغ معدوم شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر علیرضا رفیعی پور» امروز در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر در این سازمان برگزار شد، در مورد آخرین وضعیت آنفلوانزای پرندگان گفت: بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز اکنون با این بیماری درگیرند و در کشور ما هم در 16 استان کشور گزارش بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان را داشته‌ایم.

وی به این نکته هم اشاره کرد که استان قم دارای بیشترین بار این نوع بیماری است، ولی در برخی استانها مانند لرستان و سمنان تنها یک کانون گزارش شده است.

بنا بر اعلام رئیس سازمان دامپزشکی کشور تا کنون 421 مورد کانون بیماری آنفلوانزای پرندگان H5N8 شناسایی شده و بیش از 21 میلیون قطعه مرغ معدوم شده است.

رفیعی پور تصریح کرد: با آنکه مرغ گوشتی، تخم گذار، شترمرغ، اردک و بلدرچین درگیر بیماری آنفلوانزای پرندگان شده‌اند، اما 73 درصد خسارت در صنعت مرغ تخم گذار بوده است و بیش از 8 درصد پولت ها را هم درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از استان هایی که بیماری قبلا در آنجا شیوع داشته، گزارش مجدد بیماری را نداشتیم، گفت: در حال حاضر در استان های قم، اصفهان و همچنین یزد احتمال شدت گرفتن و طغیان بیماری وجود دارد.

رفیعی پور در ادامه گفت: در ماه های آتی تا پایان سال 12هزار نفر شتر و 4میلیون راس دام برعلیه تب برفکی، 15میلیون راس دام سبک و سنگین علیه بیماری لمپی اسکین واکسیناسیون شدند، همچنین 3 میلیون متر مکعب جایگاه دام و 15 میلیون راس بدن گاو سم پاشی شده است.

وی افزود: در این مدت زمان باقی مانده تا پایان سال بیش از 47 میلیارد تومان خدمات به مرغداران، زنبورداران و آبزیان ارائه خواهد شد.

رفیعی پور ادامه داد: در نه ماهه امسال 29 میلیون راس دام سبک و 7 میلیون راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی، 53میلیون راس علیه بیماری لمپی اسکین، یک میلیون راس علیه تب مالت گاوی، یک میلیون و 273 هزار راس سنگین علیه بیماری سیاه زخم و 354هزار قلاده سگ به طور رایگان واکسینه شدند.

به گفته این مقام مسئول؛ طی سالهای گذشته واکسیناسیون رایگان با همکاری بخش خصوصی و دولتی سراسر کشور انجام شد که این اقدام منجر به کاهش کانون های تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک شد.

رفيعي پور همچنين از جمع آوري 20 ميليون کيلوگرم لاشه غير بهداشتي در 9 ماه گذشته خبر داد و گفت: در اين مدت کارشناسان بازرسي سازمان دامپزشکي بيش از 2 ميليون بازديد از مراکز توليد، توزيع، عرضه و کشتارگاه ها کردند که در 126 مورد با موارد غير بهداشتي مواجه شدند.

وي افزود: از ابتداي سال تاکنون 3 ميليون و 574 هزار کيلو گرم گوشت غير بهداشتي معدوم و پرونده بيش از 6 هزار متخلف نيز به مراجع قضايي ارجاع شده است.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
-
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
0
علی برکت الله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
0
تا جایی که من خبر دارم بیش از ۹۰ درصد مرغداری های قم معدوم شده . دیگه چیزی نمونده که بخواد طغیان کنه
.................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
0
چندین سالن گوشتی و دوسالن مادر و چند صد قطعه در استان ما مبتلا و معدوم ولی گزارش نشده است
نظر شما
ادامه