کد خبر: ۳۹۹۵۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: واردات جگر دارای مجوز نیست.

به گزارش ایسنا، علیرضا رفیعی‌پور صبح امروز (سه شنبه) در نشستی خبری گفت: در سال‌های گذشته کشورهای پیشرفته مختلفی با پدیده‌هایی مانند آنفلوآنزای پرندگان مواجه شده‌اند، به هرحال پرندگان آزاد پرواز به خیلی کشورها وارد شده‌اند و امکانی برای کنترل پرندگان مهاجر هم وجود ندارد.

رفیعی‌پور ادامه داد: به هر صورت این ویروس از این طریق وارد کشور شده و به مناطق بومی منتقل شده و از طریق حیات وحش به مرغ‌های ما رسیده است. باید توجه داشت که شیوع این بیماری مربوط به سال ۱۳۹۵ نمی‌شود بلکه در این سال بیماری به حوزه صنعتی رسیده و از مرغ‌های بومی و روستایی به بخش صنعتی راه یافته است. در این میان هم معمولا بخش مرغ‌های تخم‌گذار بخشی است که بیشترین تردد داشته و بیشتر از تمام بخش‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرد.

وی افزود: ما سال گذشته شاید حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ کانون بیماری داشتیم و این امکان وجود داشت که این رقم بیشتر هم باشد، زیرا ما در کشور ۲۴ هزار مرغداری داریم که ممکن بود بسیاری از آنها با این بیماری مواجه شوند.

مراقب کودهای مرغی باشید

رییس سازمان دامپزشکی کشور همچنین متذکر شد: برخی بخش‌ها نیز وجود دارند که ممکن است نقاط بحرانی را تحت تاثیر قرار دهند. به عنوان مثال در حوزه کود مرغی ما بیش از دو میلیون تن تولید داریم که به هر دلیل اگر این تولیدات خارج از نظارت ما باشد امکان انتقال بیماری از طریق آنها وجود دارد.

رفیعی‌پور موارد دیگری مانند تعداد بالای کارگران مشغول در صنعت مرغداری و تردد آنها رفتارهای مخاطره‌آمیز افراد مختلف فعال در این عرصه و بازارهای کشور را از جمله مواردی دانست که می‌توانند خطرهای متعددی به همراه داشته باشد. اکنون تنها حدود ۱۰ هزار نفر برای نظارت بر بازارهای فعال در این حوزه مورد نیاز است اما آیا امکان تامین چنین نیرویی وجود دارد؟

وی افزود: نکته دیگر آنکه در تمام کشورهای پیشرفته زمانی که یک بیماری بروز می‌کند، بخش طیور بومی در قفس قرار می‌گیرند، اما آیا در کشور ما می‌توان چنین کاری را انجام داد؟

با جان مردم سروکار داریم

رییس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به سوال ایسنا که با وجود تمام توضیحات حتی در حوزه آبزیان هم بیماری‌های متعددی در سال‌های گذشته مشاهده شده است؟ اظهار کرد: بحث بیماری‌های صنعت دام و جمعیت انسانی به طور قطع و یقین به گونه‌ای است که در کشور سلامت مناسبی را شاهدیم. همکاران ما تلاش‌های بسیاری می‌کنند تا بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا حالت اپیدمی پیدا نکرده و انسان و اقتصاد را به خطر نیندازند.

وی ادامه داد: در ارتباط با آبزیان و میگو هم اگرچه بیماری‌هایی در سال‌های قبل وارد کشور شد اما برای کنترل آنها تلاش‌های متعددی صورت گرفت. برهمین اساس در سال جاری ۲۳ هزار تن تولید و صادرات انواع میگو را داشته‌ایم. به هرصورت ما با جان مردم سروکار داریم و حتی اگر بودجه اختصاص یافته به ما رقم کمی باشد اعتبار و تخصص خود را به کار خواهیم گرفت.

ذبح اسلامی دام‌ها و واردات عجیب و غریب جگر و پوست گوسفند

رفیعی‌پور در پاسخ به سوالی در خصوص واردات گوشت گرم از ارمنستان، نحوه ذبح آن و این‌که گاه گفته می‌شود جگر هم به شکل پیچیده در قالب پوست از این کشور وارد ایران می‌شود، توضیح داد: در حوزه فرآورده‌های دامی در بخش گوشت ما گاه بیش از ۱۰۰ هزار تن واردات داریم اما در تمام کشورهای صادرکننده مطالعات مختلفی صورت گرفته و پس از تایید تیمی برای واردات به این کشورها اعزام شده و پروتکل‌های خاصی به امضاء می‌رسد؛ حتی در زمان ذبح یک ناظر یعنی یک روحانی و دامپزشک در کشتارگاه کشورهای مبدأ حضور دارند و حتی پس از کشتار نیز بر روند انتقال محصول نظارت می‌شود. در داخل کشور نیز بار دیگر محصولات صادراتی کنترل می‌شوند تا دچار مشکل خاصی نباشند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر این‌که واردات جگر دارای مجوز نیست، اظهار کرد: وقتی جگر مجوز ندارد قطعا برای پوست هم برای واردات به این شکل مجوز وجود ندارد که قاچاقچیان بخواهند جگر را در پوست پنهان کرده و برای ایران ارسال کنند.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
0
با سلام
در کشور ارمنستان فقط یک روحانی حضور دارد.وبار تمام کارها روی دوش دامپزشک می باشد.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
0
چرا سازمان تبعیض دارد در تمدید ماموریت ناظرین بهداشتی؟
مگر قانون فقط برای خواص است؟
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
0
0
در اعزام ناظرین بهداشتی به برزیل و آسیای میانه سازمان دامپزشکی اخیرا کاملا سلیقه ای عمل می کند
یک نفر چند بار به برزیل می رود آن هم چون سفارش شده است
برخورد با شرکتها هم متفاوت است
آقای دکتر رفیعی لطفا جلوی این تبعیض ها را بگیرید
شکایت جدیدی از طرف برخی دامپزشکها سر این تبعیض ها در راه است
حبیب خانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
0
0
چرا سازمان دامپزشکی از کلینیسین های دامپزشکی به عنوان ناظر بهداشتی استفاده نمیکند.
نظر شما
ادامه