کد خبر: ۳۹۹۷۸
 

بر طبق مطالعات جدید انجام شده، واکسن‌های مورد استفاده در فارم‌های تجاری پرورش ماهی، این آبزیان را در مقابل بیماری‌ها حفاظت نمی‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، این مطالعه توسط محققان دانشگاه واترلو صورت پذیرفت. نتایج حاصله نشان ‌داد که در هنگام بروز بیماری، ماهی‌های واکسینه شده در مقایسه با آنها که هرگز واکسن دریافت ننموده‌اند، علایم بیشتری را از خود نشان می‌دهند. این علایم از مشکلاتی در سلامتی حیوان آغاز شده و حتی به مرگ منجر می‌شود.

«برایان دیکسون»، استاد بیولوژی در دانشگاه واترلو می‌گوید: واکسن‌های امروزی جهت پیشگیری از بیماری‌ها به مزارع پرورشی ماهی عرضه می‌شود و حتی برخی از آنها نیازمند تایید شرکت‌های بیمه می‌باشند، اما در واقع به آن اندازه که بایستی در شرایط طبیعی موثر باشند، در بدن ما‌هی ایجاد ایمنی نمی‌نمایند.

وی افزود: برخی از پرورش دهندگان جهت کاهش استرس وارده در گرفتن ماهی و انجام تزریق، پنج واکسن را به یکباره برای هر ماهی تجویز می‌کنند.

 

در این تحقیق، دانشمندان قدرت اثربخشی واکسن را در مقابل بیماری‌های باکتریایی نظیر Piscirickettsia salmonis با مقایسه ماهی‌های سالمون آتلانتیک واکسینه شده و غیر واکسینه در مواجهه با باکتری فوق در آزمایشگاه، مورد ارزیابی قرار دادند.

آنها دریافتند هرچند تعداد باکتری‌های زنده در بدن ما‌هی‌های واکسینه شده بسیار کمتر بود، اما بروز علایم بالینی عفونت بیشتر بوده و همچنین نرخ مرگ و میر بالاتری در مقایسه با گروه واکسینه نشده از خود نشان دادند.

این مطالعه اثبات کرد که با انجام یک بار واکسیناسیون، ماهی سالمون در مقابل بیماری‌های متعدد محافظت نخواهد شد.

محققان می‌گویند: این موضوع حاکی از آن است که شرکت‌های دارویی بایستی طراحی و آزمایشات مربوط به واکسن های خود را تغییر داده و توجه کافی به تفاوت‌های موجود در سیستم ایمنی ماهی‌ها و مدل‌های انسانی داشته باشند.

همچنین دیکسون می‌گوید: ماهی‌ها دارای منابع معدودی از پاسخ‌های ایمنی در بدن خود می‌باشند و به صورت انتخابی عمل می‌کنند. به عنوان مثال، زمانی که ماهی آلوده به شپش دریایی شود، سیستم ایمنی بدن به طور ناگهانی در مقابل این تهدید خاص پاسخ داده و در مقابل هجوم سایر عوامل بیماریزا نظیر  P. salmonis ناتوان خواهد شد.

منبع: sciencedaily

نظر شما
ادامه