کد خبر: ۳۹۹۸۷
 

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه ۱۲ مورد عامل تب برفکی در استان سمنان گزارش‌ شده است، گفت: روستاهای مناطق غربی گرمسار کانون شیوع تب برفکی در استان سمنان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر محمد سعیدی» ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به عملیات بازرسی و نظارت بر دام‌پروری‌های استان سمنان عواملی از شیوع بیماری تب برفکی در برخی نقاط استان سمنان مشاهده‌شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 6 کانون برای این بیماری شناسایی‌شده است تصریح کرد: برخی مناطق روستایی غربی گرمسار محل شیوع و کانون این بیماری است و باید اقدامات لازم برای مقابله با شیوع این بیماری به سراسر استان انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان از اجرای طرح قرنطینه‌ای و تشدید طرح‌های پیشگیرانه در این مناطق خبر داد و گفت: سال گذشته 41 مورد تب برفکی در استان سمنان مشاهده شد و امسال نیز تاکنون بالغ‌بر 12 مورد از آن گزارش‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه احتمال شیوع این بیماری به سراسر استان بالا است، خاطرنشان کرد: ایجاد زخم در اطراف دهان دام، پستان و سم از مهم‌ترین علائم این بیماری است.

سعیدی کاهش شیردهی دام و کاهش 25 درصدی وزن دام‌های سنگین را از نتایج خسارت‌بار این بیماری برشمرد و گفت: تب برفکی سبب تلف شدن دام‌های زیر یک‌ساله می‌شود و این امر می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به دامداران استان وارد کند.

وی با اشاره به اینکه طرح واکسیناسیون دام راه درمانی و پیشگیرانه به‌صورت قطعی نیست تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 700 هزار رأس دام سبک و سنگین در استان واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با تأکید بر لزوم کشتار دام‌های پروار شده برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تب برفکی خاطرنشان کرد: از خریداری دام‌های بدون هویت اکید خودداری کنید و در صورت مشاهده علائم بیماری تب برفکی با مسئولان دامپزشکی برای جلوگیری از شیوع و تلفات دام‌ها به‌سرعت ارتباط برقرار کنید.

 
 
نظر شما
ادامه