کد خبر: ۴۰۰۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر


مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: در تمامی روستاهای استان کرمان، مسئولینی به عنوان همیار دامپزشکی معرفی شده تا دامداران در صورت مشاهده هر گونه علائم بیماری در دام، سریعا همیار دامپزشکی آن روستا را در جریان گذاشته و اقدامات لازم انجام شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر حسین رشیدی» مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به این نکته که تا زمانی که دام سالم وجود نداشته باشد، گوشت سالمی هم وجود نخواهد داشت گفت: سلامت دام زیربنا و شالوده صنعت دامپروری و امنیت غذایی است و پرورش دام همواره بر محور تامین سلامت و بهداشت دام می‌چرخد.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی می‌تواند به سرعت دامداری‌های یک منطقه را آلوده کند گفت: رعایت اصول امنیت زیستی، رعایت موازین بهداشتی و اصول تغذیه دام، جلوگیری از حمل و نقل بی‌ضابطه و غیرمجاز دام و واکیسناسیون هدفمند از جمله مهمترین اقدامات جهت پیشگیری از بیماری‌های دامی می‌باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در ادامه بیان داشت: هر ساله عملیات واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در فازهای مختلف دردامداری‌های صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی با هدف ایجاد ایمنی یکنواخت در جمعیت دام‌های سنگین و سبک استان کرمان به اجرا گذاشته می‌شود که هزینه‌های هنگفتی برای دولت دارد.

رشیدی با اشاره به این نکته که صنعت دامپروری یکی از بسترهای مهم اشتغالزایی در کشور می‌باشد ابراز داشت: اداره کل دامپزشکی استان کرمان از طریق تامین زیر‌ساخت‌های بهداشتی سعی در حفظ اشتغال موجود و افزایش ظرفیت‌های اشتغالزایی این صنعت در استان را دارد که جای دارد دستگاه‌های ذی‌ربط همکاری لازم را در این خصوص با دامپزشکی داشته باشند.

این مقام مسئول در خصوص علائم بیماری در دام بیان داشت: تب، بی اشتهایی، ریزش بزاق، وجود زخم‌هایی در ناحیه دهان و زبان و تاج سُم از مهمترین علائم بیماری تب برفکی می‌باشد و در ادامه روند بیماری، دام مبتلا به لنگش و عدم تغذیه دام به علت زخم‌های وسیع در دهان درگیر شده، که این عواقب باعث کاهش تولید و خسارات اقتصادی فراوان می گردد و تلفات نیز بیشتر در دامهای جوان اتفاق می‌افتد.

وی در پایان به دامداران توصیه کرد با توجه به اینکه در تمامی روستاهای استان کرمان مسئولینی به عنوان همیار دامپزشکی معرفی شده است در صورت مشاهده هر گونه علائم بیماری در دام سریعا همیار دامپزشکی آن روستا را در جریان گذاشته تا با هماهنگی با شبکه دامپزشکی شهرستان، اقدامات مورد نظر در اسرع وقت صورت پذیرد.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
0
0
خسته نباشید بابت اینکه اینقدر به فکر همکاران دامپزشکتون هستید..‌.!!
نظر شما
ادامه