کد خبر: ۴۰۰۶۶



مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه وبویراحمد از معدوم سازی تعداد ۷۴۸ قطعه طیور به دلیل آلودگی به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تعداد دو کانون شناسایی شده در شهرستان بویراحمد خبرداد و گفت بزودی غرامت آنها پرداخت خواهد شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان، «دکتر بهمنش» با بیان اینکه برنامه پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان هم چنان در حال برگزاری است ، اظهار داشت: بیماری مذکور بسیار ناگهانی و سریع بروز می‌کند و در مدت کوتاهی تلفات گسترده‌ای را به‌وجود می‌آورد که سیاه شدن تاج و ریش ، خونریزی های زیر جلدی در ساق پا و مرگ ناگهانی در طیور علائم بارز این بیماری در طیور بومی است.

وی از معدوم سازی تعداد ۷۴۸ طیور بومی در دو کانون آلوده در شهرستان بویراحمد خبر داد و گفت: کانون های نجف آباد و شرف آباد در شهرستان بویراحمد پس از تائیدیه های آزمایشگاهی مثبت اعلام که در کمترین زمان ممکن با همکاری دستگاه های همکار عملیات معدوم سازی ، پاکسازی و ضدعفونی در این مناطق صورت گرفت.

مدیرکل دامپزشکی استان معدوم کردن پرندگان و طیور آلوده به بیماری را از اقدامات بهداشتی این اداره کل در استان نام برد و افزود: بعد از معدوم سازی طیور آلوده در کانون های بیماری، کارگروهی به انجام تعیین بهای طیور معدوم شده اقدام نموده و از اعتبارات ملی به آنها غرامت پرداخت و تلاش می‌شود که کمترین ضرر اقتصادی به مالکان طیور معدومی وارد شود.

دکتر بهمنش با اشاره به اینکه ورود غیر مجاز انواع نهاده های طیور به استان یکی از عوامل نگران کننده شیوع بیماری فوق است گفت: انتظار می رود نیروی های انتظامی در خصوص تشدید کنترل در زمینه حمل و جابجایی انواع نهاده های طیور فاقد بار نامه و گواهی قرنطینه ای بهداشتی دامپزشکی برخورد جدی کند.

مدیر کل اداره دامپزشکی استان همچنین تاکید کرد: دهیاری ها و بخشداری ها با ممانعت از ورود و توزیع طیور صنعتی غیر مجاز انتقال داده شده از مبادی واحد های پرورشی مرغ صنعتی به روستا نسبت به اطلاع رسانی های لازم از طریق تریبون های مساجد روستا ها با این اداره کل همکاری داشته باشند.

وی گفت: باتوجه به ماهیت مشترک بودن بیماری ، اهمیت فوق العاده شیوع بیماری بر بهداشت عمومی و همچنین بالا بودن هزینه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بر اقتصاد کشور نیاز به همکاری بین بخشی موثر از سوی دستگاههای مرتبط در راستای تشدید اقدامات کنترلی و پیشگیری از شیوع این بیماری با دامپزشکی را بیش از پیش می طلبد که امید است این مهم مورد توجه همگان قرار گیرد.


نظر شما
ادامه