کد خبر: ۴۰۰۷۹
 

فعالان محیط زیست از مسئولان محیط زیست خواستند اطلاعات اولیه مربوط به جانوران مصدوم را در اولین فرصت از طریق پورتال سازمان و یا رسانه‌ها اعلام کنند تا با توجه به ظریفیت‌های ایجاد شده شانسی برای حیات دوباره و بازگشت این حیوانات به طبیعت فراهم شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، فعالان محیط زیست با تهیه و انتشار فرمی در فضای مجازی از مسئولان محیط زیست خواستند اطلاعات اولیه مربوط به جانوران مصدوم را در اولین فرصت از طریق پورتال ادارات کل و یا رسانه‌ها اعلام کنند تا با توجه به ظریفیت‌های ایجاد شده میان دوستداران حیات وحش، دامپزشکان، دانشکده‌های دامپزشکی و مراکز خصوصی دامپزشکی، شانسی برای حیات دوباره و حتی بازگشت مجدد این حیوانات به طبیعت کشور فراهم شود.

 «کیانا گودرزی» کارشناس ارشد تنوع زیستی و زیستگاه‌ها در این باره به تسنیم می‌گوید: با توجه به حساسیت قابل توجهی که در سطح جامعه نسبت به مقوله حفاظت از حیات وحش ایجاد شده، به ویژه طی یک سال گذشته، شاهد تحولی در روند درمان و بازپروری وحوش آسیب‌دیده هستیم.

وی ادامه می‌دهد: علاقه و حساسیت مردم نسبت به حیات وحش سبب ایجاد رقابتی سازنده بین بیمارستان‌های دامپزشکی خصوصی برای مشارکت در درمان وحوش شده به گونه‌ای که طی ماه‌های گذشته خدمات ارزنده و بعضا رایگانی در راستای درمان موفقیت‌آمیز گونه‌هایی چون پلنگ، خرس، شغال و عقاب را توسط این مراکز شاهد بوده‌ایم.

وی با اشاره به درمان‌های موفقیت‌آمیز پلنگ رودسر و توله خرس گچسر ادامه می‌دهد: این دو حیوان که بر اثر شدت جراحات وارده امید چندانی به بقایشان نبود هر یک توسط یکی از مراکز خصوصی دامپزشکی تحت درمان قرار گرفته و از مرگ حتمی نجات پیدا کردند. در حالی که پیشتر، حیواناتی با وضعیت جسمی مشابه یا تا زمان مرگ در همان استان محل حادثه نگهداری شده و یا پس از انتقال به تهران، به دلیل عدم وجود امکانات کافی و نیروی متخصص یوتانایز می‌شدند که این ناامیدی از درمان و ادامه حیات سبب شده مسئولان محیط زیست استانی، انگیزه چندانی برای اطلاع‌رسانی مواردی از این دست نداشته باشند.

گودرزی یادآور می‌شود: حالا اوضاع کاملا متفاوت است. از یک سو، دامپزشکان، خدمات ارزنده‌ای ارائه می‌دهند و از سوی دیگر، توجه و حساسیت عمومی نسبت به حیوانات وحشی، سبب مشارکت هرچه بیشتر فعالان و دوستداران حیات وحش شده به گونه‌ای که مسئولیت نقل و انتقال و حتی نگهداری و تغذیه گونه‌های آسیب‌دیده‌ای چون شغال، گربه جنگلی و عقاب را متقبل شده‌اند.

این فعال محیط زیست با تاکید بر خسارت‌های چشمگیر وارده به جمعیت گونه‌های حیات وحش کشور بر اثر عواملی چون تصادف و گرفتار شدن در تله می‌گوید: به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌های ایجاد شده و با اهمیت زمان در روند درمان، از ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها در خواست می‌کنیم در صورت مواجهه با وحوش آسیب‌دیده، در اولین فرصت اطلاعات اولیه را در پورتال محیط زیست یا رسانه‌ها اعلام کنند تا فعالان محیط زیست بتوانند با در دست داشتن اطلاعات حیوان مصدوم با استفاده از مشورت و کمک دامپزشکان، دانشکده‌های دامپزشکی و بیمارستان‌های خصوصی دامپزشکی، به عنوان بازوی کمکی سازمان حفاظت محیط زیست زمینه را برای انجام بهترین اقدام ممکن برای جانوران مصدوم فراهم کرده و شانسی برای ادامه حیات و یا حتی بازگشت به طبیعت در اختیارشان قرار دهند. جانورانی که به دنبال کوتاهی‌های ما از نعمت سلامت محروم شده و بعضا نسلشان در خطر انقراض هم قرار گرفته‌.

 
 
نظر شما
ادامه