کد خبر: ۴۰۰۸۳



بر اساس تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است، خروس‌ها مکانیسم طبیعی مخصوص به خودشان را دارند که مانع از این می‌شود که از صدای بلند خود، ناشنوا شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آی‌تی‌پی نیوز، تحقیقات، نشان داده است که بانگ خروس، به طور متوسط ۱۰۰ دسیبل است که برابر با صدای اره برقی است.

کسانی که بدون محافظ گوش از اره برقی استفاده می‌کنند، به دلیل آسیب‌هایی که به سلول‌های ریز موی داخل گوش رسیده است، بعد از مدتی ناشنوا می‌شوند.

اما محققان دانشگاه آنورپ و دانشگاه خنت بلژیک، در نهایت کشف کردند که چرا خود خروس و جوجه‌ها از صدای بلند آواز خواندن خروس، ناشنوا نمی‌شوند؟

در مقاله‌ای که در روزنامه Zoology چاپ شده است، محققان توضیح داده اند که چگونه ریزمیکروفونی را نزدیک گوش خروس‌های مورد آزمایش قرار دادند تا بلندی صدای خروس را اندازه بگیرند و چطور با استفاده از توموگرافی میکرو کامپیوتری، بر روی جمجمه طیور، اسکن انجام داده‌اند.

این محققان، کشف کردند که نیمی از پرده گوش طیور، از بافت نرمی ساخته شده است که صداهایی را که به گوش وارد می‌شوند را تعدیل می‌کند. این محققان، همچنین دریافتند که وقتی خروس سرش را به عقب متمایل می‌کند تا آواز بخواند، ماده‌ای دیگر، کاملا کانال گوش او را می‌پوشاند و به عنوان یک مانع در گوش عمل می‌کند.

محققان، همچنین دریافتند که طیور نسبت به انسان‌ها، قابلیت دیگری هم دارند و آن این است که سلول‌های موی آن‌ها، قابلیت رشد مجدد را دارد که این قابلیت، به ویژه زمانی کارآمد است که سطح فشار صدای آواز، نوسانی برابر با ۱۴۲.۳ دسیبل داشته باشد.


نظر شما
ادامه