کد خبر: ۴۰۱۱۹



مدیر کل دامپزشکی استان قم گفت: بیش از 80 درصد دام‌هایی که درگیر شدند دام‌هایی بودند که از سایر استان‌ها بدون مجوز دامپزشکی وارد شدند و به محض ورود به قم درگیر بیماری شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمد مهدی رفیعی» با اشاره به بیماری تب برفکی اظهار کرد: اخیرا در مجتمع دامشهر و برخی از دامداری‌های استان بروز این بیماری وجود داشت که بیش از 80 درصد دام‌هایی که درگیر شدند دام‌هایی بودند که از سایر استان‌ها بدون مجوز دامپزشکی وارد شده و به محض ورود به قم درگیر بیماری شدند.

وی با اشاره به اجرای طرح تب برفکی پیش از این امر گفت: خوشبختانه در بین جمعیت دام واکسینه در استان هیچ مشکلی از نظر این بیماری وجود ندارد و طرح واکسیناسیون برای پوشش مجدد دام‌ها آغاز شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم خاطرنشان کرد: تاکنون بیشترین درگیری در منطقه دامشهر وجود دارد و گله‌های درگیر دام‌هایی هستند که از سایر استان‌ها بدون مجوز وارد قم شدند.

وی با بیان اینکه حدود 60 واحد دامداری در دامشهر و سه کاروانسرای دامی درگیر این بیماری شدند از دامداران خواست با توجه به شرایط موجود به هیچ عنوان خرید و فروش دام را تا اطلاع ثانوی انجام ندهند تا طرح واکسیناسیون تب برفکی به پایان برسد و شرایط بیماری در منطقه دامشهر کنترل شود.

رفیعی عنوان کرد: اگر کسی قصد خرید دام داشت با دامپزشکی هماهنگی لازم را داشته باشد؛ در این صورت به دامپزشکی شهرستان مبدأ نامه‌ای ارسال می‌شود که دام‌های واکسینه شده که سابقه واکسن دارند به آنها تحویل داده شود.

وی با بیان اینکه اکنون بیشتر سویه O این بیماری شناسایی شده است گفت: این سویه سبب تلفات در دام‌های جوان مانند گوساله‌ها و بره‌ها می‌شود بنابراین به دامداران هشدار داده می‌شود اگر رعایت نکنند و خرید دام از استان‌های دیگر بدون مجوز انجام دهند و حتی در قم دام را بدون هماهنگی با دامپزشکی جا به جا کنند خطر بروز بیماری دام‌های آنها را تهدید می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به پوشش مناسب در زمینه واکسیناسیون عنوان کرد: واکسن این بیماری تأمین شده دامداران باید برای واکسیناسیون دام‌های خود اقدام لازم را انجام دهند و توصیه‌های قرنطینه‌ای را رعایت کرده و گاوداری‌های خود را ضد عفونی کنند.

وی یادآور شد: در مناطق پرریسک توصیه می‌شود تلفات دامی را دفن و از رها کردن آنها خودداری کنند. هماهنگی با مجتمع انجام شده و لاشه‌ها نیز جمع‌آوری می‌شود..



 

نظر شما
ادامه