کد خبر: ۴۰۱۵۹
تعداد نظرات: ۹ نظر
مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا اکبرشاهی» افزود: به دنبال مرگ پرندگان مهاجر پارک ملی بوجاق، از لاشه پرندگان نمونه‌برداری گردید و آلودگی پرندگان تلف شده به سروتیپ H5N6 تایید شده است ...



حکیم مهر: ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در نقاط مختلف کشور گزارش شده و تلفات و خسارات بسیار زیادی را در بین پرندگان وحشی و بخصوص طیور اهلی بوجود آورده است. بر اساس اطلاعیه مهم سازمان دامپزشکى تیپ خطرناک H5N6 آنفلوانزای فوق حاد پرندگان برای نخستین بار ازطریق پرندگان مهاجر وارد کشور و در لاشه پرندگان وحشى در کیاشهر مشاهده شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از برنا، «دکتر علیرضا اکبرشاهی» مدیر کل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی در همین خصوص اعلام کرد: این پرندگان به تازگی وارد حیات‌وحش ایران شده‌اند اما زمان ورود دقیق آنها مشخص نیست.

وی با بیان این مطلب که در برخی از کشورها ثابت شده که این سوژه بیماری به انسان منتقل می‌شود، تصریح کرد: تیپ خطرناک H5N6 آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی از کشورها به انسان منتقل شده اما به این معنی نیست که تلفات انسانی به همراه دارد. افرادی که دچار نقص ایمنی یا سیستم ایمنی ضعیف هستند هم اگر به آنفلوانزای انسانی مبتلاء شوند، امکان فوت‌شان وجود دارد؛ بر این اساس امکان فوت انسانی با این نوع آنفلوانزا وجود ندارد.

اکبرشاهی با تأکید بر اینکه تلفات پرندگان تنها در حیات‌وحش مشاهده شده، افزود: محدود‌سازی ورود به حیات‌وحش، ممنوعیت افراد عادی به پارک‌ها و پایش‌هایی در همین خصوص صورت گرفته است.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر این پرندگان مهاجر وحشی به شهر ورود پیدا نکرده‌اند. لاشه این پرندگان مهاجر در تالاب بوجاق در منطقه کیاشهر مشاهده شده است.

مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی خاطرنشان کرد: پایش‌های صورت گرفته با محیط زیست اطراف حیات‌وحش، روستاها و محیط‌های اطراف بومی هماهنگ شده تا هرگاه تلفاتی مشاهده کردند، به سازمان دامپزشکی و دستگاه‌های مربوط اطلاع دهند.

اکبرشاهی در ادامه افزود: پرندگان وحشی همواره ویروس آنفلوانزا را به همراه دارند و با مهاجرت خود به حیات‌وحش‌های دیگر این ویروس را جابه‌جا می‌کنند. پرندگان مهاجر همواره وارد کشور می‌شوند اما اینکه تا چه میزان تلفات داشته باشیم، مشخص نیست.

مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه ورود آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در همین هفته تأیید شده، تصریح کرد: به دنبال مرگ بیش از ۲۰۰۰ پرنده مهاجر در پارک ملی بوجاق کیاشهر، از لاشه پرندگان نمونه برداری و طی آزمایشات صورت گرفته آلودگی پرندگان تلف شده به سروتیپ H5N6 ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان توسط سازمان دامپزشکی کل کشور تایید شده است. با قطعی شدن جواب ما آن را به سازمان جهانی اعلام کردیم.
 
 
 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
1
موضوع انسانی آن را با این مصاحبه ها به دامپزشکی مرتبط نکنید. که بعدا پاسخگی مشکلات انسانی آنهم باشید.
وظیفه دامپزشکی اطلاع ریانی به تولید کنندگان و وزارت بهداشت است و اونا سیاستهای پیش گیری درجامعه انسانی را خودشان باید تمهید کنند. و دامپزشکی آمادگی همه نوع همکاری را با آنان دارد. اتفاقا اعلام نمایید که از نظر دامپزشکی این سویه فوق حاد و مشترک با انسان است و میطلبد که وزارت بهداشت برای خدمات پیش گیری موضوع را جدی بگیرد تا فردا شما را مسئول نکنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
0
دامپزشکی باید مرغداران را آگاه نماید . آموزش لازم را بدهد و خدمات قرنطینه ای و پایش بیماری را بدون نقص انجام دهد و حتما مستند کند.
امین ق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
0
0
موفق باشین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
0
0
هر چند تا کنون همه گیری سروتیپ H5N6 ویروس آنفلوانزا در انسان گزارش نشده است ولی گزارش هایی از آلودگی انسان به این تایپ ویروس وجود دارد و نگرانی انتقال آن به انسان بسیار جدی تر از ویروس H5N8 است.
گزارش سازمان بهداشت جهانی از گزارش H5N6 در انسان و توصیه های لازم در این رابطه:
http://yon.ir/QbB8b

Human infections with avian influenza A(H5N6) virus – China
The National Health and Family Planning Commission (NHFPC) of China has notified WHO of two laboratory-confirmed cases of human infection with avian influenza A(H5N6) virus.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
0
0
متاسفانه معاونت محترم سلامت یکی از استانها تعداد کانونهای انفوانزای طیور را کمتر از تعداد واقعی اعلام میکند خواهشمند است بعد از پرداخت پاداش و مزایای اخر سال نسبت به اعلام تعداد واقعی تلفات و کانونها اقدام شود .دادن اطلاعات نادرست باعث گسترش بیماری میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
0
0
بر این اساس امکان فوت انسانی با این نوع آنفلوانزا وجود ندارد.
اگر بگید که تا کنون گزارش نشده بهتره. در بیولوژی همیشه همه چیز امکان داره !!
یه زمانی میگفتن H9N2 به گوشتخواران منتقل نمیشه. اما در تایلند تلفات رو به ببر باغ وحش دادن و شد !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
0
0
جالب اينكه ما در يكي از شهرستانها دوسال پيش بيماري آنفلو انزا را بطور گسترده تشخيص داده معدوم سازي در سطح روستا انجام داديم ضمن اينكه غرامت نيز به روستاييان پرداخت گرديد متاسفانه در سامانه Gis هنوز هم ثبت نشده جالبه مگه نه لو لو اومد هلو را برد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
0
0
سلام آقای دکتر اکبر شاهی اشاره کردند سوش h5n6 تلفات انسانی ندارد لطفا متن گزارش Who رو مطالعه بفرمایید و صحبت های آقای دکتر رو قضاوت کنید. http://www.who.int/influenza/human_animal_interface/Influenza_Summary_IRA_HA_interface_25_01_2018_FINAL.pdf
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
متاسفانه هيچ چيز سر جاش نيست متخصص مامايي بجاي كار كلينيكي در خصوص طيور و بهداشت عمومي نظر ميده بهتر از اين نميشود
نظر شما
ادامه