کد خبر: ۴۰۱۷۰



شبکه دامپزشکی شهرستان سنندج نسبت به شناسایی و معدوم سازی یک کانون بیماری مشمشه با تعداد 5 راس اسب بیمار که دارای منشاء خارج استانی بوده اقدام نمود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کردستان، شبکه دامپزشکی شهرستان سنندج نسبت به شناسایی و معدوم‌سازی یک کانون بیماری مشمشه با تعداد 5 راس اسب بیمار که دارای منشا خارج استانی بوده اقدام نمود.

«دکتر رحمانی» رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی کردستان گفت؛ بیماری مشمشه یکی از بیماری‌های قابل انتقال به انسان بوده و عمدتاً در دام‌های تک سمی مشاهده می‌شود. این بیماری علاوه بر تلفات در جمعیت تک سمی و بروز اختلال در مسابقات سوار‌کاری و ایجاد خسارات در واحدهای پرورش و نگهداری اسب می‌تواند منجر به بروز بیماری در انسان گردد.

دکتر رحمانی افزود انتقال بیماری از طریق تماس مستقیم با دام های بیمار صورت می گیرد. لازم به ذکر است در برخی از بیماران هیچگونه نشانه ای از بیماری مشاهده نشده و تشخیص آن از طریق آزمایشات مربوطه امکان پذیر می باشد.

دکتر رحمانی ادامه داد در این راستا اداره کل دامپزشکی استان بصورت مستمر نسبت به پایش و مراقبت از بیماری مشمشه در مراکز تجمع اسب استان اقدام می‌نماید.

در پایان از تمامی مالکین اسب در خواست می گردد به مخاطرات و اهمیت این بیماری توجه نموده و از نظر حفظ بهداشت عمومی از هر کونه خرید و جابجایی اسب و سایر تک سمی ها بدون اخذ گواهی بهداشتی از دامپزشکی شهرستان مبدا خودداری نمایند.


نظر شما
ادامه