کد خبر: ۴۰۱۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک یکی از وظایف دامپزشکی را تضمین سلامت گوشت مصرفی دانست و بر تست آنتی بیوگرام از مرغداری قبل از بارگیری به کشتارگاه تأکید کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «مجید اسدی» رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک با بیان اینکه یکی از وظایف دامپزشکی تضمین سلامت گوشت مصرفی جامعه است گفت: بر همین اساس دامپزشکی کار نظارت بر عدم استفاده از دارو‌های آنتی بیوتیک غیرمجاز و رعایت دوره پرهیز از مصرف دارو را قبل از کشتار، در دستور کار خود قرار داده است و به همین علت نمونه گیری و ارسال مرغ به آزمایشگاه قبل از بارگیری به کشتارگاه الزامی است.

وی افزود: آنتی بیوتیک‌ها از جمله دارو‌های پرکاربرد و موثر در زمینه درمان انواع بیماری‌های عفونی در انسان و دام هستند، اما مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از طریق باقی مانده‌های دارویی در فرآورده‌های خام دامی می‌تواند باعث ایجاد معضلات بهداشتی در جوامع انسانی شود، به همین علت و به منظور پیشگیری از ورود گوشت مرغ حاوی آنتی بیوتیک به سبد مصرف خانوار، نمونه گیری مرغ زنده از مرغداری‌ها توسط بخش خصوصی انجام و جهت پایش به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

اسدی تصریح کرد: اگر در مرغداری آنتی بیوتیک مصرف شود دارو به جریان خون وارد شده و در نتیجه در گوشت باقی خواهد ماند به همین دلیل و به منظور جلوگیری از ورود آنتی بیوتیک به چرخه‌ی غذایی مصرف کنندگان از مرغداران درخواست می‌شود تا دوره پرهیز دارویی قید شده در بروشور را رعایت کنند.

وی یادآور شد: ناهنجاری‌های مادرزادی، وقوع بیماری‌های مزمن، عدم تاثیر دارو‌های آنتی بیوتیک و مقاومت میکروبی در بدن، از جمله تاثیرات مخرب مصرف فراورده‌های حاوی باقی مانده‌های آنتی بیوتیکی است که انتظار می‌رود با همکاری مرغداران و نظارت دامپزشکی این عوارض نامطلوب در جوامع انسانی به حداقل ممکن برسد.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صدرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
0
0
مرغداری من می شناسم که می گوید حاضرم تمامی مرغهایم تلف شود و مسئول فنی نمی گیرد .حالا به این مرغدار بگویید بیا هزینه آزمایش بده !!!!
زهره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
0
0
اگه مسئولین به سلامت مردم به عنوان سرمایه گذاری بلند مدت نگاه کنن یه خورده اهمیت میدن و نظارت بیشتری میکنن
نظر شما
ادامه