کد خبر: ۴۰۱۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی جاسک، اردستان و نهاوند

 

توسط دامپزشکی صورت گرفت؛
واکسینه 40 هزار راس دام در جاسک


مدیر کل دامپزشکی هرمزگان از واکسینه شدن تعداد 40 هزار و 762 راس دام در شهرستان جاسک بر علیه بیماری‌های مختلف از ابتدای سال‌جاری تاکنون خبر داد.

ذبیح‌الله غریب صبح در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نظارت بر سلامت دام و طیور از اهیمت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: دامپزشکی هرمزگان نیز در این راستا و به طور مداوم با توجه به حساسیت‌های موجود در استان به امر نظارت و کنترل بخش دام و طیور مبادرت می‌ورزد.
وی ادامه داد: مناطق شرقی استان و به ویژه شهرستانی همانند جاسک به دلیل ورود دام از نقاط دیگر به عنوان یک مبدا، برای دامپزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است.
این مقام مسئول ابراز داشت: در سال همت مضاعف و کار مضاعف با هدف خدمت رسانی به مناطق محروم در هفت ماهه گذشته تعداد 21 هزار و 430 راس دام در شهرستان جاسک علیه بیماری‌های دامی واکسینه شدند.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان در ادامه افزود: تعداد 19 هزار و 332 راس دام نیز در این شهرستان علیه انگل‌های خارجی سمپاشی شده‌اند.
غریب افزود: همچنین در بخش سمپاشی 37 هزار و 526 متر جایگاه دام نیز تحت پوشش قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در جاسک با هدف مبارزه با انگل‌های داخلی نیز به 6 هزار و 783 راس دام شربت ضد انگل خورانده شده است، یادآور شد: در این شهرستان از 189 واحد اپیدمیولوژیک عملیات مراقبت فعال از بیماری‌های دامی صورت پذیرفته است.
غریب در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در مهر ماه سال‌جاری توسط شبکه دامپزشکی شهرستان بندرعباس 5 هزار و 852 کیلوگرم فرآورده‌های غیر بهداشتی کشف و ضبط شده، که این میزان فرآوردهای غیر بهداشتی در 360 نوبت بازدید از مراکز تولید و عرضه فرآوردهای خام دامی به دست آمده است.
غریب گفت: در همین راستا پنج فقره پرونده تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان در ادامه اظهار داشت: در همین مدت 223 مورد گواهی بهداشتی حمل برای 528 و 525 کیلوگرم فرآورده خام دامی در بندرعباس صادر شده است.
غریب بیان داشت: در نظارت از اسکله‌های صیادی شهرستان نیز هفت مورد بازدید توسط ناظران و بارزسان دامپزشکی صورت گرفته است.

 

-------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی اردستان خبر داد:
آغاز طرح مبارزه با بیماری تب مالت در اردستان


رئیس شبکه دامپزشکی اردستان گفت: طرح مبارزه با بیماری بروسلوز (تب مالت) از دیروز در این شهرستان آغاز شده است.

محمدمهدی حسن‌پور با بیان اینکه شهرستان اردستان با داشتن بیش از 3 هزار رأس گاو و گوساله و 135 هزار رأس گوسفند و بز و بیش از 170 واحد پرورش مرغ گوشتی و 7 واحد مرغداری تخم‌گذار، تولید‌کننده بیش از 10 درصد گوشت سفید استان اصفهان است، اظهار داشت: شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان با همکاری بخش خصوصی و حمایت‌های اداره کل دامپزشکی استان اصفهان از چند سال گذشته تاکنون وضعیت بسیار مطلوبی دارد.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون شبکه دامپزشکی اردستان همزمان با سراسر کشور در حال انجام واکسیناسیون بیماری تب برفکی است، افزود: در راستای این طرح تاکنون بیش از 3 هزار رأس گاو و گوساله و 19 هزار رأس گوسفند و بز به صورت رایگان واکسینه شده‌اند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان به آغاز اجرای طرح مبارزه با بیماری بروسلوز (تب مالت) از روز گذشته، دهم آبان‌ ماه در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: در این طرح بیش از 120 هزار رأس گاو و گوساله و 23 هزار رأس گوسفند و بز به صورت رایگان علیه این بیماری واکسینه می‌شوند.
حسن‌پور در ادامه به فعالیت‌های اداره دامپزشکی شهرستان اردستان اشاره کرد و ادامه داد: اجرای تیم مراقبت تب برفکی، اجرای تیم مراقبت فعال از بیماری جنون گاوی، نظارت بر مراکز عرضه فراورده‌های خام دامی در سطح شهرستان به صورت دائمی و نظارت ویژه در ایام خاص همچون ماه مبارک رمضان، عید سعید قربان، تاسوعا و عاشورا و عید نوروز و تشکیل گروه نظارتی علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد در سطح شهرستان و معدوم‌سازی کانون‌های مشکوک به بیماری از مهم‌ترین این فعالیت‌ها به حساب می‌آید.
وی به مبارزه با انگل‌های خارجی دام در سطح شهرستان به روش سم‌پاشی دام و جایگاه آن اشاره کرد و بیان داشت: در این راستا در سال جاری بیش از 700 لیتر سم به صورت رایگان بین بهره‌برداران توزیع شده است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان از راه‌اندازی شرکت‌های ممیزی بهداشتی در راستای اجرایی کردن اصل 194 قانون برنامه چهارم توسعه کشور در سطح شهرستان خبر داد و گفت: در این راستا تمام امور بازدید کارشناسی به منظور تمدید و صدور پروانه‌های بهداشتی واحدهای مرغداری، دامداری، گاوداری و فراورده‌های خام دامی به این شرکت واگذار شده است.
حسن‌پور توزیع رایگان داروهای زنبور عسل و سرشماری کلنی‌های فعال شهرستان، برنامه‌ریزی به منظور راه اندازی استخرهای دو منظوره برای پرورش آبزیان، بالا بردن ظرفیت پرورش آبزیان در سطح شهرستان، کنترل بیماری سل و تب مالت در سطح شهرستان با اجرای تیم مراقبت فعال و انجام تست سل و تب مالت را از دیگر فعالیت‌های شبکه دامپزشکی اردستان دانست و تصریح کرد: نظارت بر نحوه جوجه‌ریزی در سطح شهرستان به منظور جلوگیری از اشاعه بیماری‌ها که خوشبختانه در این زمینه شهرستان اردستان پیشتاز کنترل بیماری‌ها در سطح استان است و اجرای طرح تکریم ارباب رجوع به منظور تکریم مراجعان مختلف از دیگر فعالیت‌های شبکه دامپزشکی اردستان محسوب می‌شود.

 

-----------------------------------------

 

رئیس دامپزشکی نهاوند:
نهاوند دارای 3 کلینیک خصوصی دامپزشکی است


رئیس دامپزشکی نهاوند گفت: شهرستان نهاوند دارای سه کلینیک خصوصی دامپزشکی است.

مجید اسدبیگی اظهار داشت: بر اساس اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری بخشی از فعالیت‌های دولتی به بخش خصوصی سه کلینیک دامپزشکی شهرستان نهاوند به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی افزود: علاوه بر این، در شهرستان نهاوند دو مرکز واکسیناسیون دام و طیور نیز خدمات مربوط به فعالیت‌های صنعتی و سنتی دام و طیور را ارائه می‌دهند.
رئیس دامپزشکی نهاوند خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح مبارزه با بیماری CCHF یا بیماری‌ انگل‌های خارجی و بیماری تب کریمه‌کنگو را در دستور کار داریم.
وی ادامه داد: تاکنون هیچ‌ موردی از این بیماری‌ها در استان همدان و به خصوص شهرستان نهاوند مشاهده نشده است، ولی از آنجایی که نمونه‌هایی از این دو نوع بیماری در برخی مناطق استان‌های مرزی دیده شده برای جلوگیری از شیوع احتمالی این بیماری‌ها واکسیناسیون و مقاوم‌سازی دام‌ها در دستور کار قرار دارد.
اسدبیگی تصریح کرد: تب کریمه‌کنگو بر اثر گزش کنه در سطح روستا ایجاد شده و جزء بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به شمار می‌رود که برای مقابله با این بیماری نیمی از جایگاه‌ها و دام‌های روستاهای شهرستان نهاوند در برنامه پاییزه سم‌پاشی و واکسیناسیون می‌شوند.
وی اذعان داشت: نیم دیگری از روستاهای شهرستان نهاوند نیز در فصل بهار سم‌پاشی شده‌اند و نیازی به تکرار مجدد سم پاشی و واکسیناسیون در آنها دیده نمی‌شود.
رئیس دامپزشکی نهاوند افزود: بیشتر عملیات سم‌پاشی و واکسیناسیون در روستاهایی که از حجم عملیات بالای دامی برخوردار هستند اجرا می‌شود و در حال حاضر 30 هزار متر مربع جایگاه با 30 هزار رأس گوسفند و 2 هزار و 500 رأس‌ گاو در دستور کار واکسیناسیون قرار دارند.
وی در پایان گفت: تمام خدمات ارائه شده در راستای پیشگیری و واکسیناسیون واحدهای صنعتی و سنتی دام و طیور و روستاها به صورت رایگان است و تنها کلینیک های خصوصی هستند که بر اساس تعرفه اداره کل دامپزشکی اقدام به اخذ مبالغ مادی بر اساس خدمات ارائه شده به مراجعان می‌کنند.

 

نظر شما
ادامه