کد خبر: ۴۰۲۲

حکیم مهر - مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور ابراز امیدورای کرد: با تصویب مباحث کاهش بار میکروبی 5 ساله و پرداخت غرامت به دامداران در ازای شیرهای کم کیفیتی که از چرخه مصرف خارج می‌شوند، در شورای عالی سلامت، سازمان دامپزشکی بتواند ادعا کند که قدم مثبتی در مقوله کیفیت شیرخام برداشته است.

دکتر هادی تبرایی گفت: دستورالعمل جامعی در خصوص طرح کنترل و نظارت بهداشتی شیر خام از سطح دامداری‌ها تا عرضه، در سال 87 و در سازمان دامپزشکی تدوین و از دی ماه 87 در سطح کشور لازم الاجرا شد.

وی ادامه داد: به دنبال آن در سال 1388 طرح ملی پایش باقیمانده‌ها از جمله باقیمانده‌های داروهای دامپزشکی، سموم ارگانوکلره و ارگانو فسفره و فلزات سنگینی مانند سرب در شیر به صورت کلی در سطح کشور اجرا شد و همزمان با آن طرح پایش کنترل میکروبی شیر در سال 88 در سطح کشور انجام شد.

تبرایی با بیان اینکه از لحاظ باقیمانده‌ها مشکل خاصی وجود نداشت، ادامه داد: مشکل اصلی ما در بحث میکروبی شیرخام و نیز دستورالعمل اجرایی نحوه پرداخت بخشی از غرامت به دامدارانی بود که شیر تولیدی آنها در مراکز جمع‌آوری شیر از چرخه مصرف خارج می‌شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور گفت: این دو برنامه توسط سازمان تدوین و در کمیته تخصصی امنیت غذایی در وزارت بهداشت به عنوان دو طرح اولویت دار کمیته تخصصی مصوب و مقرر شد در قالب بسته پیشنهادی به شورای عالی سلامت ارایه شود.

وی اضافه کرد: همچنین وزیر جهاد کشارزی در مکاتبه‌ای در این خصوص با وزیر بهداشت درخواست اولویت دار کردن این دو بسته پیشنهادی در شورای عالی سلامت امنیت غذایی را کردند.

گفتنی است؛ شیرهای برگشتی دامداران توسط کارخانه‌ها، یکی از دغدغه‌های مدیران صنایع شیر کشور است چراکه ممکن است این شیرها توسط مراکزی که تحت کنترل نیستند خریداری شده و وارد بازار لبنیات شود.

همچنین مسایل مربوط به سلامت شیر خام در حوزه وظایف سازمان دامپزشکی کشور است اما این مسوولیت از زمان تحویل شیر به کارخانه و ورود آن در فرآیند فرآوری، در حیطه اختیارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می‌گیرد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه