کد خبر: ۴۰۲۳۱



در ابتدای بهمن ماه سال جاری بعد از ۱۲ سال برای نخستین بار یک ویروس جدید بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به نام ویروسH5N6 در منطقه بوجاق کیاشهر استان گیلان مشاهده شده است. این ویروس که به تشخیص سازمان دامپزشکی قابل انتقال به انسان است، رفتاری مشابه ویروس H5N1 که در سال ۲۰۰۶ موارد ابتلا و تلفات انسانی آن دیده شد از خود نشان می‌دهد و این موضوع موجب نگرانی و تشدید نظارت سازمان دامپزشکی بر این بیماری شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اقتصاد آنلاین، «دکتر علی‌رضا اکبرشاهی»، مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور درباره آخرین وضعیت سویه جدید (H5N6) بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور، گفت: تاکنون موارد تلفات فقط در پرندگان مهاجر و وحشی دیده شده است و گزارشی از ابتلا در پرندگان بومی و صنعتی نداشته ایم.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین گزارش‌ها بیش از 1500 قطعه پرندگان وحشی تلف شده‌اند که همه آنها دفع بهداشتی شده اند.

اکبرشاهی از دیگر اقدامات این سازمان را قرنطینه کامل منطقه و جلوگیری از هر گونه عبور مرور، اطلاع رسانی به روستاها و مرغداری های اطراف منطقه آلوده، نظارت و پایش دائم مرغ های بومی و صنعتی استان عنوان کرد.

اکبرشاهی با تاکید بر اینکه سویه جدید رفتاری مشابه سویه H5N1 دارد، افزود: سویه H5N1علائم عفونی بسیار بالایی دارد و مسری بودن آن بسیار شدید است.

مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد که مورد انسانی سویه H5N1 هر از گاهی در نقاط مختلف جهان گزارش شده و این موضوع نگرانی و حساسیت در مورد شیوع سویه جدید بیماری را افزایش داده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه انتقال از شخصی به شخص دیگر به سختی اتفاق می افتد، افزود: مانند دیگر سویه‌های معمول این بیماری، تماس مستقیم با پرنده مهم‌ترین عامل سرایت ویروس این سویه بیماری تلقی می‌شود.

به گفته اکبرشاهی، هرچند که سویه H5N1 با 70 درجه سانتی‌گراد از بین می‌رود، اما تا ابتدای سال جاری سازمان جهانی بهداشت دام (OIE ) 60 درصد تلفات در مورد انسانی آن گزارش داده است.

اکبرشاهی در پاسخ به این پرسش که امکان تشخیص بالینی سویه جدید (H5N6) توسط افراد امکان پذیر است یا خیر، اظهار کرد: با توجه به شباهت زیاد تظاهر های بالینی سویه جدید با سویه های قبلی که در ایران وجود داشته و اخیرا موجب تلفات مرغ های تخمگذار شده است، امکان تشخیص توسط افراد وجود ندارد و ویروس سویه جدید تنها در آزمایشگاه تخصصی توسط کارشناسان قابل تفکیک و شناسایی است.

وی مردم هشدار داد که این ویروس در طیور بومی 8 برابر رشد بیشتری نسبت به طیور صنعتی دارد، ضمن اینکه طیور بومی و مهاجر نسبت به این ویروس مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد و می توانند به عنوان ناقل بیماری بدون تظاهر نشانه های بیماری عمل کنند.

این مسئول به مرغداران و روستائیان توصیه کرد: از تردد در مناطق آلوده به شدت پرهیز و از جابه جایی نهاده، دان، شانه تخم مرغ و کارتن بین مرغداری ها خودداری کنند.

وی بیان کرد: در سویه جدید نیز مورد ابتلا در مرغداری های تخمگذار بیشتر از مرغ های گوشتی خواهد بود و تولیدکنندگان فعال در این زمینه باید بیشتر توجه داشته باشند.

مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی در پایان به مردم این اطمینان خاطر را داد که اگر از محصولات مورد تائید سازمان دامپزشکی استفاده کنند هیچ مشکلی برای آنان پیش نخواهد آمد.


نظر شما
ادامه