کد خبر: ۴۰۲۳۳
 

مطالعات نشان می‌دهد که فعالیت‌های مغزی با استفاده از کامپیوتر به همراه یک سیستم پاداش دهی، می‌تواند جایگزین فعالیت‌های فیزیکی و حفظ توانایی ذهنی مناسب حیوانات مسن گردد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، محققان یکی از دانشگاه‌های معتبر دامپزشکی راه حلی شگفت‌انگیز برای کاهش زوال عقلی در سگ‌ها پیشنهاد دادند. این راه حل جالب، بازی کامپیوتری برای این حیوانات است.

طی یک مطالعه تیمی که توسط بیولوژیست‌های دانشکده دامپزشکی وین (Vetmeduni Vienna) هدایت می‌گردید، دریافتند که سگ‌های پیر در سالهای آخر عمرشان از فعالیت کناره گرفته، فراموش شده و در گوشه‌ای به استراحت می‌پردازند و این حالت اصلا برایشان مناسب نمی‌باشد.

 

تحریک ذهنی و مغزی

در عوض، محققان می‌گویند: آموزش منظم ذهنی و مغزی و یادگیری مادام‌العمر، باعث ایجاد احساسات مثبت شده و از زوال عقلی در سنین پیری حیوان می‌کاهد و کیفیت زندگیشان را بهبود می‌بخشد.

معمولا محدود شدن فعالیت فیزیکی در این سنین، اغلب به این حیوانات اجازه نمی‌دهد که همانند سگ‌های جوان آموزش‌های مشابهی داشته باشند، لذا محققین تعامل کامپیوتری را به عنوان جایگزینی عملی پیشنهاد می‌دهند.

این تیم تحقیقاتی می‌گوید: بازی‌های ساده کامپیوتری به همراه سیستم جایزه و پاداش دهی، می‌تواند جایگزین آموزش فیزیکی شده و حیوانات را در وضعیت مناسب ذهنی، حتی در سنین پیری قرار دهد.

در شرایط  آزمایشگاهی، محققین جهت ارزیابی، از اشکال ساده کامپیوتری و صفحه نمایش لمسی برای حیوانات استفاده نمودند.

 

پاسخ مثبت

«لودویگ هوبر» مدیر ارشد این پروژه گفت: صفحه نمایش لمسی معمولا در سگ‌های جوان مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. اما سگ‌های پیر نیز به این روش آموزشی پاسخ مثبت دادند. مهمتر از همه اینکه سیستم پاداش دهی، یک فاکتور مهم در تشویق حیوانات برای انجام چالش جدید محسوب می‌شد.

این احساس مثبت در سگ‌های پیر که با حل نمودن یک چالش ذهنی بدست می‌‌آمد کاملا قابل قیاس با احساسات افراد مسن در زمان یادگیری یک مطلب جدید می‌باشد، کاری که واقعا این افراد از آن لذت می‌برند.

دکتر هوبر افزود: همچنین آموزش ذهنی منظم باعث از بین رفتن بی‌حوصلگی این حیوانات در سنین پیری شده و باعث ایحاد انگیزه، تعامل بیشتر و افزایش فرصت‌های یادگیری در آنها خواهد شد.

محققان قصد دارند از بازی سودوکو برای این حیوانات استفاده نمایند که نیازمند آزمایشگاه هم نبوده و در خانه انجام آن امکان‌پذیر خواهد بود.

منبع: Vet Times

 

نظر شما
ادامه