کد خبر: ۴۰۲۳۵
 

دانشمندان در دانشگاه های واگینگن و هاندریکس موفق شده اند ناحیه ای را در DNA طیور پرورشی شناسایی کنند که با دستکاری آن می توان مقاومت بدن پرندگان را افزایش داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو صنعت طیور ایران، این گروه از محققین با بررسی های به عمل آمده موفق شده اند مناطقی از DNA  طیور را شناسایی نمایند که پس از دستکاری های ژنتیکی می توانند منجر به افزایش مقاومت آنها در برابر بیمارها شود. این منطقه از DNA  حاوی سنسورهای مهمی برای فعال سازی سیستم ایمنی بدن پرنده است که می تواند توضیح این سوال مهم باشد که چرا در صورت درگیری یک گله به صورت کامل و در شرایط مساوی، برخی از پرندگان در نهایت سالم باقی می مانند.

در این مطالعه محققین به بررسی ژنوم بیش از 1600 قطعه انواع طیور پرداخته اند. «تام برگوف» مدیر این گروه تحقیقاتی به خبرنگاران گفت: ما با بررسی های خود موفق شدیم ناحیه ایی از DNA پرندگان را شناسایی کنیم که در گونه های مقاوم، 60 درصد بیشتر، واجد المنت های مختلفی می باشند که در گونه های حساس وجود ندارد.

از سوی دیگر «فرانسیس ون سامبیک» مدیر تحقیق و توسعه در Hendrix Genetics گفت: این مطالعه به برنامه های انتخاب مستقیم پرندگان منتهی خواهد شد و ما در حال حاضر چگونگی بهره گیری از این یافته های تحقیقاتی را در برنامه های پرورش خطوط خالص بررسی می کنیم.
 
 
نظر شما
ادامه