کد خبر: ۴۰۲۳۷
 

مديركل دامپزشكي استان قم گفت: 2 هزار و 700 رأس گاو و گوساله و 300 رأس گوسفند و بز درگير بيماري تب برفكي شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمد مهدی رفیعی» با اشاره به اهمیت جلوگیری از بروز بیماری تب برفکی در دامداری‌ها اظهار کرد: دامداران باید نسبت به ضدعفونی گاوداری‌های خود اقدام کنند و از تردد افراد از دامداری آلوده به واحد خود جلوگیری کنند زیرا می‌تواند منتقل‌کننده بیماری باشد.

وی خاطرنشان کرد: چندین گله گوسفند و بز درگیر بیماری شدند بنابراین دامداران توجه داشته باشند با توجه به اینکه فصل زایش بره‌ها است؛ اگر به گله‌ها واکسن تزریق نشود ممکن است دچار تلفات بره شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به هزینه‌های واکسیناسیون دام‌ها گفت: در زمینه طرح گوسفندی واکسن به طور کامل رایگان است و هزینه مایه‌‌کوبی را دامداران پرداخت می‌کنند و در زمینه واکسن گاو و گوساله نیز دو نوع واکسن است که در هر دو نوع واکسن هزینه تزریق را باید دامدار پرداخت کند ولی واکسن فرانسوی بهادار و واکسن ایرانی رایگان است.

وی تصریح کرد: به دامداران هشدار داده شده تا اطلاع ثانوی از خرید و فروش دام خودداری کنند و با توجه به اینکه برخی دامداری‌های مجتمع دامشهر و برخی از کاروانسراها درگیر بیماری تب برفکی هستند، خرید و فروش گاو و گوساله از مجتمع دامشهر و کاروانسراها را با هماهنگی مسؤول فنی و بهداشت مجتمع انجام دهند.

رفیعی با اشاره به اجرای طرح مایه کوبی در کل استان گفت: دامداران می‌توانند با مرکز مایه‌کوبی هماهنگ کنند تا واکسیناسیون دام‌ها را انجام دهند. دامداران توجه داشته باشند به دلیل آنکه سویه بیماری O است تلفات و خسارات سنگینی را به همراه دارد بنابراین توصیه می‌شود دامداران با توجه به شرایط موجود دام‌های خود را بیمه کنند زیرا خسارت تلفات را تنها از طریق بیمه می‌توان پرداخت کرد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع حدود 2 هزار و 700 رأس گاو و گوساله در قالب 800 گله گوساله پروار و 300 رأس گوسفند و بز در قالب 9 گله گوسفندی درگیر این بیماری شدند البته در گاو شیری هیچ موردی از ابتلا به بیماری گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم عنوان کرد: حدود 80 درصد دام‌های درگیر از استان‌های دیگر به قم منتقل شدند و به محض ورود به قم مبتلا شدند که نشان می‌دهد واکسن به آنها تزریق نشده بود بنابراین به دامداران توصیه می‌شود تا پایان واکسیناسیون دام خود را منتقل نکنند و در صورت ضرورت با دامپزشکی هماهنگ باشند تا دام را با گواهی حمل دامپزشکی منتقل کنند.

 
 
نظر شما
ادامه