کد خبر: ۴۰۲۳۹
 

در پی اعلام دامپزشکی کرمانشاه مبنی بر وجود سه کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان دالاهو، امروز از سوی رئیس مرکز بهداشت کرمانشاه، عنوان شد که تاکنون موردی از ابتلای انسانی به بیماری خطرناک آنفولانزای پرندگان در کرمانشاه مشاهده نشده است اما مردم به جد از خرید مرغ و طیور زنده خودداری کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری موج، طی خبرهای چند روز اخیر مبنی بر پیدا شدن سه کانون شیوع آنفولانزای پرندگان در کرمانشاه توسط دامپزشکی کرمانشاه، امروز رئیس مرکز بهداشت استان ضمن تأکید بر کنترل مناطق مشخص‌شده شیوع آنفولانزای پرندگان در کرمانشاه، ابراز داشت: تاکنون موردی از ابتلای انسانی به آنفلوانزای پرندگان در استان مشاهده نشده است.

«دکتر ابراهیم شکیبا» ضمن اعلام خبر کانون آنفولانزای پرندگان در شهرستان دالاهو، خاطرنشان ساخت: اقدامات کنترلی و بهداشتی در استان در مقابله با شیوع آنفولانزای پرندگان در کرمانشاه در حال انجام است و تاکنون موردی از انتقال این نوع از ویروس بیماری از طیور به انسان در استان گزارش نشده است

رئیس مرکز بهداشت کرمانشاه با تأکید بر لزوم خرید شهروندان از مرغ و محصولات طیور همچون تخم‌مرغ از مراکز مجاز و دارای تأییدیه سلامت، اظهار داشت: رعایت نکات بهداشتی را از مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کرمانشاه است و همچنین شهروندان باید از گوشت‌های آماده و منجمد بسته‌بندی‌شده با مجوز بهداشتی استفاده کنند.

روستاها مستعدترین مناطق برای شیوع آنفولانزای پرندگان در کرمانشاه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ضمن اعلام‌خطر شیوع این بیماری در مناطق روستایی، اعلام داشت: در روستاها باید کودکان از طیور و پرندگان دورنگه داشته شده و پرندگان باید تا حد امکان در مکانی دور از محل زندگی افراد نگهداری شوند.

شکیبا استفاده از دستکش و ماسک در هنگام ذبح و پرکنی و آماده‌سازی پرندگان برای طبخ و شست و شوی مکرر دست با آب و صابون حداقل به مدت 30 ثانیه پس از تماس را امر الزامی برای مقابله با خطر شیوع آنفلوانزای پرندگان در کرمانشاه عنوان کرد و گفت: از شکار پرندگان مهاجر و آزاد مانند مرغابی، غاز و قو و ...همچنین خریدوفروش، نقل‌وانتقال و ذبح و پرکنی پرندگان به‌خصوص پرندگان مهاجر باید خودداری شود.

طیور بومی کانون‌های شیوع آنفلوانزای پرندگان در کرمانشاه

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه کانون‌های بیماری صرفاً در طیور بومی مشاهده شده، گفت: خوشبختانه تاکنون واحدهای صنعتی پرورش طیور درگیر این بیماری نشده‌اند.

«دکتر نادر پرور» افزود: در پی نتایج پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و گزارش وجود تلفات بیماری در شهرستان دالاهو، اکیپ‌های واکنش سریع دامپزشکی در منطقه حضور یافته و پس از اخذ نمونه و تائید بیماری توسط آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی، مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای را تشدید و با همکاری ادارات ذی‌ربط و خود پرورش‌دهندگان نسبت به معدوم‌سازی طیور بیمار اقدام کردند.

وی خاطرنشان کرد: پرورش‌دهندگان صنعتی طیور لازم است با رعایت مسائل بهداشتی قرنطینه‌ای سلامت مرغداری خود را تضمین کنند و همچنین پرورش‌دهندگان طیور بومی از خرید مرغ بومی از دوره‌گردها خودداری کرده تا از ابتلای طیور روستایی به بیماری محافظت کنند.

دکتر پرور همچنین شروع ناگهانی تلفات با روند افزایشی، انتشار ناگهانی بیماری، کاهش شدید مصرف دان، بی‌حالی شدید، افت ناگهانی و شدید تولید تخم‌مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد و سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا را ازجمله علائم بیماری آنفولانزای پرندگان در کرمانشاه عنوان کرد و گفت: پرورش‌دهندگان طیور هرگونه تلفات را با شماره ۱۵۱۲ و یا شماره پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در میان بگذارند.

 
 
نظر شما
ادامه