کد خبر: ۴۰۲۸۵



معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان رها‌سازی لاشه‌های تلف شده در بیابان ها، قنات ها، کانال ها و... که حیوانات وحشی مستقر در محیط زیست به آن می توانند دسترسی پیدا کنند را یکی از معضلات مهم دامپزشکی در راستای کنترل و پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است، دانست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، «دکتر محمد کشتکار» با ذکر این مطلب، اظهار داشت: در پی گزارش مردمی و بررسی شبکه دامپزشکی شهرستان گلپایگان تعداد هشت گونی لاشه مرغ تلف شده از نوع طیور پرورشی تخمگذار در محل کنار رودخانه زیر پل آجری فقستان توسط فرد ناشناس رها سازی شده بود، شناسایی و ضمن نمونه برداری، به شکل مناسب معدوم سازی و ضدعفونی انجام شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در ادامه افزود: با توجه به محل رهاسازی شده و همجواری آن با استان مرکزی، شناسایی فرد یا افراد متخلف بسیار مشکل است ولی با این وجود با طرح شکایت در مراجع قضایی، اقدامات لازم در خصوص پیگیری و شناسایی متخلفین در دستور کار شبکه دامپزشکی شهرستان گلپایگان قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که مراکز پرورش غیرمجاز با شرایط بهداشتی نامناسب، تصریح کرد: مراکز غیرمجاز با نگهداری عوامل بیماریزا در طیور پرورشی خود و با رشد و افزایش میزان تعداد عامل بیمایزا، سبب گسترش این عوامل در محیط و به تبع بالا رفتن تعداد عوامل بیماریزا در محیط به راحتی موجب شکسته شدن سد قرنطینه ای- بهداشتی مراکز مجاز شده و باعث بروز بیماری می شود که برنامه ریزی مدون و همکاری دستگاه های مرتبط برخورد مناسبی با این واحدها صورت خواهد گرفت.

دکتر کشتکار در ادامه با تاکید بر خطر دیگر یعنی رها سازی لاشه های طیور تلف شده در محیط زیست، بیان داشت: با توجه به هوای سرد زمستان و کاهش منابع غذایی حیوانات، این لاشه های رها شده در طبیعت مورد مصرف حیوانات وحشی حیات و حش شده و این حیوانات بعنوان یک مخزن نگهداری و پخش کننده عامل بیمایزا در محیط اطراف می شود.

معاون سلامت اداره کل با تاکید بر خطر بالقوه رهاسازی لاشه ها در محیط زیست، خاطر نشان کرد: رها سازی لاشه ها در محیط و گسترش عوامل بیماریزا در محیط زیست توسط حیوانات مصرف کننده در شکسته شدن سد قرنطینه ای- بهداشتی مراکز پرورش طیور، بروز بیماری و به خطر افتادن اقتصاد صنعت پرورش طیور در استان بسیار مهم است.

دکتر غفاری رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گلپایگان در خصوص معدوم سازی این لاشه ها، گفت: پس از نمونه برداری از لاشه ها، با حفر گودال با عمق مناسب و آهک پاشی روی لاشه ها نیز صورت گرفت، همچنین محل ریخته شدن لاشه و اطراف آن بوسیله شعله افکن کاملا سوزانده و ضدعفونی مناسب نیز در خصوص آن صورت گرفت.

دکتر غفاری در ادامه با اشاره به مثبت شدن نتیجه و تایید تلف شدن این طیور به علت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، تصریح کرد: تمام مراکز پرورش اطراف این محل شناسایی شده و پایش و مراقبت در خصوص آن صورت گرفت تا در صورت مشاهده موارد مشکوک اقدامات لازم در خصوص آن صورت پذیرد.


 

نظر شما
ادامه