کد خبر: ۴۰۳۰۲
 

کشور عراق طی گزارشی در روز گذشته، مورد جدید دیگری از شیوع  ویروس سویه H5N8 آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در یک فارم پرورشی تجاری اعلام نمود.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، بر اساس گزارشات جدید واصله از سازمان بهداشت جهانی حیوانات (OIE)، فارمی تجاری، در نزدیکی بغداد مبتلا به سویه H5N8 آنفلوانزای پرندگان شده است. این همه‌گیری در تاریخ 8 فوریه آغاز گردید و منجر به تلفات 13240 قطعه پرنده از 29000 قطعه پرنده گله شد. مابقی طیور نیز جهت کنترل تکثیر ویروس حذف شدند.

 

این کشور از اوایل ماه ژانویه درگیر سویه H5N8 آنفلوانزای پرندگان شده و در همین مدت زمان، شش همه گیری از این بیماری را گزارش نموده است.

همچنین کشور افغانستان نیز اخیرا درگیر سویه H5 این بیماری گردید. منتهی اطلاعاتی راجع به ساب تایپ این ویروس در دسترس نمی‌باشد.

گزارشات رسانه‌ای از ایران نیز حاکی از آن است که در حدود 25 میلیون قطعه پرنده در اثر شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان معدوم شده‌اند. بر اساس این گزارشات، تعداد پرندگان معدوم شده تقریبا برابر 40 درصد کل طیور این کشور می‌باشد. در اوایل ماه جاری ایران نخستین سویه H5N6 بیماری آنفلوانزای پرندگان را در خاورمیانه در استان گیلان در شمال کشور تشخیص و گزارش داد.

 

به گزارش OIE، در تاریخ 9 فوریه وزارت کشاورزی کامبوج نیز شیوع سویه H5N1 را در شرق کشور در ماندلکری و نزدیک مرز ویتنام اعلام نمود.

در همین حال بر اساس گزارشات OIE، کره جنوبی نیز با مورد دیگری از همه‌گیری H5N6 در استان چانگ چونگ در بخش مرکزی-غربی این کشور مواجه شد. این شیوع از تاریخ 8 فوریه آغاز و منجر به تلفات 137 قطعه پرنده از یک گله تخم‌گذار 21000 قطعه‌ای گردید. از ماه نوامبر تا به اکنون، کره جنوبی موارد متعددی از ابتلا به سویه H5N6 این بیماری را در کشور خود گزارش داده است.

در نقطه دیگری از آسیا، کشور تایوان نیز درگیر 16 مورد همه‌گیری با سویه H5N2 آنفلوانزای پرندگان بوده است. شیوع بیماری از تاریخ 4 لغایت 31 ژانویه گزارش شده است.

منبع: CIDRAP

نظر شما
ادامه