کد خبر: ۴۰۳۰۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

رئیس آزمایشگاه رفرانس آنفلوانزای پرندگان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، پایش مستمر زیستگاه های طیور وحشی برای ردیابی ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در پیشگیری از ابتلای طیور به این بیماری ضروری دانست و بر آن تاکید کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، «دکتر عبدالحمید شوشتری» پیش از ظهر سه شنبه در همایش ملی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که در موسسه رازی در حال برگزاری است، پرندگان وحشی را منبع اصلی ویروس های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نام برد و اظهار کرد: این ویروس ها با ورود به جمعیت ماکیان و پرندگان اهلی، به شدت دچار تغییر شده و از طریق مهاجرت پرندگان، منتقل می شوند.

وی گفت: یکی از زیستگاه های اصلی پرندگان وحشی در زمستان ها، نواحی شمالی کشورمان است و به احتمال، ورود نخستین ویروس این بیماری در سال 1384 به کشور در این منطقه بوده با این حال، این امر نباید برنامه های ردیابی ویروس آنفلوانزا را به مناطق شمالی کشور محدود کند زیرا این بیماری با مهاجرت پرندگان وحشی قابل انتقال است.

دکتر شوشتری پایش مستمر طیور وحشی و زیستگاه های پرندگان را برای مقابله با بیماری ضروری برشمرد و افزود: سازمان حفاظت محیط زیست با مرکزیت و نظارت سازمان دامپزشکی می تواند نقش بسیار موثری در این خصوص ایفا کند.

وی افزود: در کنار پایش مستمر، آموزش در تمام سطوح و اعمال نظارت های لازم بر آموزش از مهمترین راهکارهای مقابله با بیماری و جلوگیری از گسترش آن است.

رئیس آزمایشگاه رفرانس آنفلوانزای پرندگان موسسه رازی با تاکید بر اینکه بدون شناسایی مسیر حرکت پرندگان وحشی قادر به برنامه ریزی مناسب برای مقابله با بیماری نخواهیم بود، یادآور شد: برای ردیابی ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، زیستگاه پرندگان وحشی نخستین جایی است که باید مورد توجه قرار گیرد و نباید از این موضوع غافل شد.

دکتر شوشتری، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را یک بیماری همه گیر و با میزان تلفات بالا در ماکیان نام برد و گفت: به احتمال زیاد، ویروس از یک جا وارد کشور نشده و پایش ها باید در تمام مناطق انجام شود.

عضو هیئت علمی موسسه رازی اضافه کرد: در صورت شیوع این بیماری در کشور، سازمان دامپزشکی باید توان تصمیم گیری و اجرای تصمیمات را داشته و از پشتوانه قوی دولت برخوردار باشد. ضمن اینکه یکپارچگی صنعت، دیگر موضوع مهم در این خصوص است.

وی با اشاره به اینکه منشاء تمام ویروس های جدید آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از کشور چین است و از طریق پرندگان وحشی به کشورهای مختلف منتقل می شود، یادآور شد: 91 درصد واکسن های طیور در این کشور مصرف می شود اما آیا میزان ابتلا کاهش یافته است؟

رئیس آزمایشگاه رفرانس آنفلوانزای پرندگان موسسه رازی افزود: تنها با واکسیناسیون نمی توانیم جلوی بیماری را بگیریم بلکه در کنار واکسیناسیون، باید اقدامات لازم لحاظ شود.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
0
0
این مطلب خیلی خیلی مهم است که آقای دکتر فرمودند.
((سازمان دامپزشکی باید توان تصمیم گیری و اجرای تصمیمات را داشته و از پشتوانه قوی دولت برخوردار باشد.))
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
0
0
بعید است چرا که کشور دوست و رفیق چین کار بیوتروریستی انجام نمی دهد
نظر شما
ادامه