کد خبر: ۴۰۳۳۴



عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با تاکید بر اینکه باید تمهیدات لازم با دقت زیادی برای کنترل این بیماری انجام شود، گفت: لازم است طرح ملی جامع مبارزه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در هیئت دولت به واسطه وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و وزارت علوم مطرح و مصوب شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، «دکتر حسین گودرزی» در حاشیه همايش ملي آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان برگزار شد، اظهار کرد: این همایش با هدف ارتقا دانش فنی تمامی عواملی که در حوزه پیشگیری و کنترل این بیماری فعال هستند، برگزار شد و به نوعی جمع بندی همایش‌هایی بود که در طول ماه‌های گذشته در نقاط مختلف کشور برگزار شده بود.

وی با اشاره به اینکه باید به دنبال راهکار عملیاتی و اجرایی برای آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تحت تیپ H5N8 که در یک سال و نیم گذشته در کشور مشکل جدی ایجاد کرده، باشیم، گفت: اهمیت این بیماری به ویژه تحت تیپ‌های جدید آن تا آنجاست که به جز مباحث اقتصادی مربوط، بحث بهداشت و سلامت انسانی را نیز در بر میگیرد.

عضو هیئت علمی موسسه رازی با تاکید بر اینکه باید تمهیدات لازم با دقت زیادی برای کنترل این بیماری انجام شود، خاطرنشان کرد: لازم است طرح ملی جامع مبارزه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در هیئت دولت به واسطه وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح و مصوب شود و بر اساس آن مباحث آموزشی، پژوهشی، خسارات مرغداران و مسائلی از این قبیل مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: باید به گونه ای برنامه‌ریزی کنیم که تا ۳ سال آینده این بیماری را کاملا تحت کنترل قرار دهیم.

دکتر گودرزی با بیان اینکه موسسه رازی در زمینه این بیماری در ۲ حوزه می‌تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند، گفت: به طور قطع با ایجاد آزمایشگاه سطح ۳ در این موسسه به عنوان موسسه واکسن ساز داخلی، می‌توانیم به تولید واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H5N8 دست یابیم.

وی تصریح کرد: با ایجاد آزمایشگاه متحرک سطح ۳ در موسسه رازی علاوه بر افزایش دقت در تشخیص‌ها، مقدمات لازم برای تولید آنتی ژن و متعاقب آن واکسن، فراهم می‌شود.

عضو هیئت علمی موسسه رازی با بیان اینکه پژوهش‌ها و آموزش‌های مربوط به این بیماری از وظایف موسسه رازی محسوب می‌شود، اضافه کرد: در صورت لزوم برای آموزشهای بالاتر از کارشناس، موسسه رازی یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود، چراکه از قدیم الایام در این حوزه فعالیت داشته؛ علاوه بر این موسسه رازی می‌تواند فعالیت‌های پژوهشی که به شناسایی جنبه‌های مختلف این ویروس کمک می‌کند را به عنوان متولی تحقیقات سازمان دامپزشکی کشور مورد بررسی قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید آینده پژوهی پژوهش‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد، گفت: لازم است تمهیدات مورد نیاز برای مسائلی که در آینده با آن مواجه خواهیم شد را بیش از پیش بیندیشیم تا از خسارات گسترده انسانی، بهداشتی، سلامتی و اقتصادی در کشور جلوگیری کنیم که این امر نیازمند حمایت‌های دولت است.


نظر شما
ادامه