کد خبر: ۴۰۳۴۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: از ابتدای شروع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان، 32 کانون آلوده شناسایی و کنترل شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر شهرام موحدی» تصریح کرد: کانون های آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان های گلپایگان، نجف آباد، خمینی شهر و کاشان از آذر امسال با آغاز موج دوم این بیماری شناسایی شدند در حالی که گلپایگان با توجه به داشتن مرغدانی های غیرمجاز، با 16 کانون بیشترین درگیری را با این بیماری داشته است .

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان بابیان اینکه تاکنون یک میلیون و 150 هزار قطعه مرغ مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شامل 215هزار قطعه مرغ بومی و بقیه تخم گذار در کانون های آلوده شناسایی معدوم شده است اظهار کرد: به همین دلیل باید 2میلیارد تومان خسارت به مرغداران پرداخت شود .

وی با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل هیات وزیران بیمه طیور جزو بیمه های اجباری است گفت: پرورش دهندگان مرغ باید طیور خود را بیمه کنند تا در مواقع بروز خسارت با مشکل مواجه نشوند .

موحدی همچنین از شناسایی و معدوم سازی یک کانون آلوده به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان اصفهان خبر داد .

وی افزود: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در یک منزل واقع در شهرستان اصفهان که اقدام به نگهداری از تعدادی طیور در آن می کرد، شناسایی شد که مهمترین علت بروز آن رعایت نکردن ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای از سوی این فرد گزارش شده است .

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: در این رابطه حدود 50 قطعه مرغ به دلیل آلودگی به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان معدوم شد .

وی با یادآوری شناسایی سویه جدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان  H5N6 در بین پرندگان مهاجر استان های گیلان و تهران، افزود:این سویه جدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تنها در بین پرندگان مهاجر تایید شده است .

موحدی درباره ابتلای انسانی به این ویروس توضیح داد: برخلاف ویروس قبلی آنفلوآنزای پرندگان از نوع  H5N8 که تاکنون مورد ابتلای انسانی از آن گزارش نشده است، این ویروس  H5N6 در انسان هم ایجاد بیماری کرده است .

موحدی اظهارکرد: بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان به عنوان اپیدمی بین المللی هم اکنون در 60 کشور دنیا گزارش شده و همه کشورهای اروپایی به غیر از نروژ درگیر این بیماری هستند .

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای مدیریت بحران و ابلاغیه معاون اول رئیس جمهوری 20 دستگاه برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مسئول هستند، افزود: تنها 20 درصد امکانات کنترل بیماری در اختیار دامپزشکی است و80 درصد دیگر خارج از حوزه این مجموعه است .

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: دستگاه ها و اداراتی نظیر جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی، راهداری، استانداری، فرمانداری ها، شهرداری ها، دادستانی، راه و شهرسازی و سایر دستگاههای مرتبط باید در کنترل و مقابله با این بیماری همکاری کنند .

استان اصفهان با 23 شهرستان و یک هزار و 831 روستا، دارای 2 هزار و 600 واحد مرغداری صنعتی، 17 کشتارگاه طیور و 33 کشتارگاه دام و بیش از 10 هزار مرکز بسته بندی و فرآوردی فرآورده های خام دامی است .

استان اصفهان با 180 واحد پرورش مرغ تخمگذار با ظرفیت تولید 5.9 میلیون قطعه مرغ و 95 هزار تن تخم مرغ در سال، رتبه دوم تولید تخم مرغ در کشور را دارد .

به گزارش ایرنا، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان  H5N8 ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
0
0
امار به غیر از انهایی که صلاح نیست اعلام شود می باشد .
.........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
یه کم به فکر تجهیزات و امکانات شهرستانهای استان اصفهان باشین خودرو بعضی از شبکه های استان در شان سازمان دامپزشکی نیست هرچی امکانات هست واسه مراکز استان هست خود اقای مدیر کل یکبار سوار این اتولهای سی ساله میشن تا بفهمن همکاران شهرستانی چی میکشند اونهایی که در بطن کار هستن حداقل امکانات دارن اونهایی که بالا نشستن و امار میدن بهترین امکانات را دارن اینجوری هیچوقت مشکلات حل نخواهد شد
نظر شما
ادامه