کد خبر: ۴۰۳۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، یزد، قم، خراسان رضوی + تسلیت به مدیرکل دامپزشکی یزد

 

تسلیت به مدیرکل دامپزشکی استان یزد

 

پایگاه اطلاع رسانی سازمان دامپزشکی خبر داد : دکتر حدادزاده مدیرکل دامپزشکی استان یزد در غم از دست دادن مادر مکرمه خویش به سوگ نشسته است.

نشریه حکیم مهر بدینوسیله ضمن عرض تسلیت به ایشان ، برای آن مرحومه غفران و رحمت و برای بازماندگان صبر از درگاه الهی آرزومند است.

 

----------------------------------

 

بررسی تاثیر ساختار بهداشتی واحدهای پرورش طیور در میزان بروز بیماریها توسط اداره مبارزه با بیماریهای طیور قزوین

 

نظر به نقش مؤثر ساختار بهداشتی واحدهای پرورش طیور ، در پیشگیری یا بروز بیماریهای ، مطالعه و بررسی وضعیت ساختار بهداشتی واحدهای پرورش طیور استان قزوین آغاز گردید.

بنا بر اعلام دکتر کشاورز مسئول اداره مبارزه با بیمارهای طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان قزوین در این طرح که با مراجعه به تعدادی از واحدها و تکمیل پرسشنامه بیوسکیوریتی در این واحدها و بررسی گذشته­نگردر رابطه با بروز بیماریها بویژه در یکسال اخیر خواهد بود، ساختار بهداشتی واحدها، بررسی و توصیه های لازم ارائه خواهد گردید .

پایش بیماری آنفلوانزا در واحدهای پرورش طیور استان قزوین

 

در راستای بررسی واحدهای صنعتی پرورش طیور و همچنین طیور بومی استان ، از نظر بیماری آنفلوانزای طیور ، عملیات پایش این بیماری در واحدهای صنعتی پرورش ماکیان ، بوقلمون ، شترمرغ و همچنین کشتارگاهها و طیور بومی استان، در حال اجرا می باشد .

بنا به اعلام دکتر کشاورز مسئول اداره مبارزه با بیماریهای طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان تا کنون از تعداد بیش از 30 واحد صنعتی پرورش طیور و 20 روستای استان ،نمونه برداری گردیده و از نظر سویه های مختلف آنفلوانزای طیور مورد آزمایش قرار گرفته است.

 

-----------------------------------

 

سفر رییس سازمان دامپزشکی کشور به استان یزد
 
رییس سازمان دامپزشکی کشور به منظور بازدید از وضعیت دامپزشکی یزد به این استان سفر کرد.
 دکتر سید محسن دستور در سفر خود به یزد، علاوه بر بازدید از چند طرح دامپزشکی با مسئولین این استان نیز دیدار و گفتگو  خواهد کرد.
رییس سازمان دامپزشکی کشور که به همراه ناهیدی رییس اداره روابط عمومی این سازمان به یزد سفر کرده است، ضمن بررسی مسائل و مشکلات مرتبط با دامپزشکی استان، با مقامات استانی و محلی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

-----------------------------------


بازرسی از اماکن عرضه فرآورده‌های خام دامی و معدوم‌سازی فرآورده‌های غیربهداشتی در قم
 
بازرسان و اکیپ های نظارت بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان قم طی هفته دوم آبان ماه اقدام به بازرسی از 368 واحد عرضه فرآوده های خام دامی نمودند که در این رابطه 59 مورد تخلف بهداشتی گزارش گردید و همچنین به 30  واحد صنفی تذکر بهداشتی و در 29 مورد اقدام به ضبط فرآوده های آلوده نمودند.

همچنین در طی این هفته از 4 واحد صنفی توسط واحد حقوقی تعهد کتبی اخذ گردید و 2 واحد صنفی به شورای حل اختلاف و همچنین 2 واحد صنفی نیز به تعزیرات دادسرا معرفی گردیدند.

 

----------------------------------

 

واکسیناسیون دام های خراسان رضوی از مرز 17 میلیون گذشت
 
واکسیناسیون دام های سبک و سنگین خراسان رضوی در نیمه نخست امسال از مرز 17 میلیون نوبت سر گذشت که این رقم 30 درصد بیشتر از پیش بینی عملیات مبارزه با بیماری های دامی 6 ماهه اول سال جاری بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز 5 درصد افزایش را نمایش می دهد.
رئیس اداره مبارزه با بیمار یهای دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی سرمایه دامی را دومین سرمایه پس از نفت دانست و در مقایسه افزود: سرمایه دامی، سرمایه ای دائمی، زاینده و مولد است که در صورت رعایت اصول بهداشتی
و قرنطینه ای و همراه ساختن نکات تغذیه ای می توان بهره برداری مورد نظر را از تولید آن بدست آورد و سرمایه ای است که در اثر استفاده از بین نخواهد رفت.
دکتر علی اصغر طوسی با اشاره به اینکه بیش از 800 نوع  بیماری مشترک بین انسان ودام وجود دارد از لزوم مبارزه با بیماریهای مشترک مانند سل، بروسلوز ، هاری ، کیست هیداتید ، تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو و غیره یاد نموده و اعلام نمود که در همین راستا توسط  دامپزشکی خراسان رضوی در نیمه نخست سال 1389 بیش از 44 هزار نوبت سر گاوجهت تشخیص سل مورد تست قرار گرفته و در ارتباط با تب مالت از 24 هزار راس گاو جهت تشخیص این بیماری نمونه خون اخذ و آزمایش گردیده است.
وی در قسمتی دیگری از سخنان خود یادآورشد: در جهت کنترل و پیشگیری از بیماری هاری نیز 25 هزار قلاده سگ علیه این بیماری واکسینه شده است که انجام این عملیات نیز تاثیر قابل توجهی در کاهش موارد ابتلای جمعیت دامی و انسانی استان به این بیماری مهلک طی سالیان اخیر داشته است.

 

نظر شما
ادامه