کد خبر: ۴۰۳۵۴
 

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی در رابطه با ورود موج جدید آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به استان هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، «دکتر امیر حسین بهداد» در جلسه هماهنگی مقابله با موج جدید آنفلوآنزای طیور در ملکان گفت: در موج جدید این بیماری ، 8استان کشور از جمله آذربایجان شرقی به طور مستقیم با این بیماری درگیر خواهند شد.

وی افزود : این بیماری از طریق پرندگان مهاجر به کشور وارد می شود و ویروس آن H5N8 است که بسیار خطرناک است و می تواند برای انسانها نیز کشنده باشد.

بهداد خاطر نشان کرد: یک گرم از فضولات آلوده پرندگان مهاجر به این ویروس می تواند یک میلیون قطعه مرغ را آلوده کند.

وی ادامه داد: این ویروس بیشتر به مرغداریهای تخم گذار سرایت می کند و علت آن توزیع شبکه ای تخم مرغ ، تردد به منظور تهیه سوخت و نهاده هاست.

مدیرکل دامپزشکی استان وجود 14 تالاب ، 110سد خاکی و 88 سد بتنی را در استان از عوامل سرایت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دانست وافزود : این استان بیشترین مرغداری های تخم گذار کشور را داراست و پرندگان مهاجر در فصلهای مختلف در اکثر مناطق استان پراکنده می شوند.

بهداد با اشاره به ساماندهی واحدهای مرغداری و برخورد با مرغداریهای غیر مجاز گفت: از سال گذشته تاکنون 100 واحد مرغداری غیر مجاز پلمپ شده و برای 215 مرغداری دیگر حکم پلمپ صادر شده است.

وی افزود: به علت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان امسال بیش از 1میلیون و 800هزار قطعه مرغ در استان تلف شد که بیشترین آمار مربوط به شهرستان بناب با 760هزار قطعه و کمترین آن مربوط به شهرستان عجب شیر با 47 هزار قطعه مرغ بود.

فرماندار ملکان نیز در این جلسه با اشاره به وجود چند بازار محلی و هفتگی فروش مرغ و پرندگان در این شهرستان و شهرهای همجوار بر کنترل عرضه طیور در این بازارها تاکید کرد و گفت: یکی از راههای شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بازارهای محلی و هفتگی است.

محمد باقر خانی افزود: باید طیور قبل از فروش در این بازارها قرنطیه شوند.

به گفته وی با وجود این که ملکان بیشترین مرغداری های تخم گذار را در استان دارد اما با اقدامات پیشگیرانه امسال تلفات نسبتا کمتری و در حدود 90 هزار قطعه مرغ در این شهرستان امحاء شد.

 
 
نظر شما
ادامه