کد خبر: ۴۰۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی تهران، همدان، آذربایجان غربی و خراسان شمالی

 

معرفی اعضای جدید هیئت بدوی استان چهار محال بختیاری در جلسه هیأت عالی انتظامی

 

سی و پنجمین جلسه هیأت عالی انتظامی سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر سید محمد آقامیری صبح چهارشنبه 12 آبان ماه برگزار شد.
در این جلسه 2 نفر از اعضای جدید هیأت بدوی انتظامی استان چهار محال بختیاری از سوی اعضای هیأت عالی انتظامی تعیین شدند.
همچنین در این جلسه به 2 پرونده صنفی رسیدگی شد.

--------------------------------------------

 

رئیس دامپزشکی همدان:
هیچ‌گونه بیماری دامی در همدان وجود ندارد


رئیس دامپزشکی همدان گفت: در شهرستان همدان هیچگونه بیماری دامی وجود ندارد.

آرش سامی اظهار داشت: در مورد بیماری CCHF که همان تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است، تاکنون موردی در شهرستان دیده نشده است و این بیماری هیچگونه واکسیناسیونی در دام و انسان ندارد بلکه یک بیماری ویروسی است.
وی افزود: این بیماری در دام علائم مشخصی ندارد اما در انسان به صورت سرماخوردگی بروز پیدا کرده و ظرف پنج روز شدت پیدا کرده و با زردی و خونریزی زیر پوستی به طور فراگیر تمام سطح بدن را فرا گرفته و در نهایت منجر به فوت بیمار می‌شود.
رئیس دامپزشکی همدان خاطرنشان کرد: این بیماری جزو بیمار‌های مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود، از این رو سازمان دامپزشکی هر ساله در دو فصل بهار و پاییز به عنوان طرح مبارزه با انگل‌های خارجی دام و همچنین بیماری کریمه کنگو سمپاشی فراگیری را انجام می‌دهد.
وی تصریح کرد: به همین منظور در سال جاری در شهرستان همدان بیش از 130 هزار مترمربع اماکن دامی به همراه بیش از 60 هزار رأس گاو و 150 هزار رأس گوسفند سم‌پاشی شده‌اند.
سامی ادامه داد: پس از سم‌پاشی کنه‌های موجود بر روی دام کشته شده و زنجیره و چرخه بیماری قطع می‌شود که خوشبختانه هیچ موردی از وقوع بیماری در شهرستان همدان نداریم.
وی عنوان داشت: دامپزشکی اقدامات بسیار مطلوبی را با محوریت فرمانداری و مرکز بهداشت انجام داده است که این اقدامات بیشتر در محوطه سبزه ‌میدان اجرا شده چرا که در گذشته مشاهده می‌شد آلایش خام مواد دامی تا پیش از این در فضای باز و به صورت غیربهداشتی به شهروندان عرضه می‌شد.
رئیس دامپزشکی همدان افزود: این نحوه نامطلوب عرضه مواد خام دائمی موجب رشد انواع میکروب‌ها و شیوع آن به افراد می‌شد که با همکاری و همفکری مرکز بهداشت و فرمانداری به اجرای طرح ساماندهی سبزه ‌میدان اقدام کردیم.
وی در پایان گفت: در تکمیل این موضوع دامپزشکی نظارت خود را بر رستوران‌ها، مراکز عمده مصرف، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و سایر مکان‌هایی که به طور گسترده از فرآوده‌های دامی استفاده می‌کنند و در ارتباط مستقیم با شهروندان هستند متمرکز کرد و توانست از استفاده فرآورده‌های گوشتی ناسالم در برخی از این واحدها جلوگیری کند.

 

-------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی:
موردی از آنفلوانزای مرغی در آذربایجان غربی مشاهده نشده است


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: تاکنون هیچ مورد مثبتی از سویه‌های مختلف بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان مشاهده نشده است.

شهرام دیلمقانی با تشریح اقدامات انجام شده برای پیشگیری از سویه‌های مختلف بیماری فوق حاد پرندگان اظهار داشت: در شش ماه نخست امسال بیش از 10 هزار مورد نمونه‌برداری از جمعیت طیور و پرندگان استان انجام شده که در هیچ یک از آنها مورد مثبتی دیده نشده است.
وی اضافه کرد: در همین مدت 280 مورد بازدید از تالاب‌های و زیستگاه‌های پرندگان بومی و مهاجر استان انجام گرفته و از 10 هزار مورد خبرگیری نیز گزارشی از مرگ و میر مشکوک پرندگان و طیور استان نرسیده است.
این مسئول اضافه کرد: حدود یک میلیارد و 539 میلیون ریال به 384 نفر از صاحبان لاشه‌های ضبطی در آذربایجان غربی به عنوان غرامت پرداخت شده است .
وی افزود: در راستای حمایت از صنعت دامپروری و مرغداری استان و بالا بردن بهداشت عمومی جامعه و تأمین بخشی از خسارات وارده به صاحبان لاشه های ضبطی دام و طیور از محل درآمدهای حاصل از کشتارگاه‌های استان در طول شش ماه نخست سال 89 بالغ بر 539 میلیون ریال به عنوان غرامت به صاحبان لاشه‌های ضبطی در کشتارگاه‌های دام و طیور استان (268 نفر مرغدار، 61 نفر گاودار و 32 نفر گوسفنددار ) پرداخت کرده است.
بنا به گفته این مسئول همچنین در طول مدت مذکور از محل اعتبارات طرح ملی سل و بروسلوز بالغ بر یک میلیارد ریال به عنوان غرامت به 23 نفر از صاحبان دام‌های مبتلا به سل و بروسلوز گاوی پرداخت شده است.
استان آذربایجان غربی با داشتن تالاب‌های فراوارن و آبگیرهای گسترده یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان بومی و مهاجر ایران است که سالانه صدها هزار قطعه پرنده از نقاط مختلف کرده زمین برای زمستان‌گذرانی و تولید مثل به سواحل و جزایر دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن مهاجرت می‌کنند.
این استان با تولید سالانه نزدیک به 60 هزار تن گوشت سفید یکی از قطب‌ها مهم پرورش مرغ در کشور است.

 

-----------------------------------------

 

با حضور وزیر کشور؛
ساخت آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی خراسان شمالی آغاز شد


ساخت آزمایشگاه مرکزی و فنی دامپزشکی خراسان شمالی با حضور وزیر کشور آغاز شد.

محمدمصطفی نجار که به نمایندگی از دولت در این شهرستان حضور یافته است، بعدازظهر امروز شروع ساخت آزمایشگاه مرکزی و فنی خراسان شمالی را کلنگ زنی کرد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در این آیین اظهار داشت: برای ساخت این آزمایشگاه 5 میلیارد ریال اعتبار اولیه پیش‌بینی شده است.
مجید روحانی‌نژاد با بیان اینکه ساخت آزمایشگاه مرکزی و فنی دامپزشکی خراسان شمالی از محل مصوبات سفر رئیس جمهور به استان انجام می‌شود، اظهار داشت: برای ساخت و تجهیز این مرکز اعتبارات ملی پیش‌بینی شده است.
به گفته وی، این آزمایشگاه در 3 هزار متر مربع زیربنا و ظرف دو سال اجرا می‌شود.
روحانی‌نژاد برآورد اعتبار مورد نیاز برای ساخت این مجموعه را 16 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: به میزان اعتبار موردنیاز برای ساخت آزمایشگاه مرکزی و فنی استان، اعتباری نیز برای تجهیز آزمایشگاه پیش‌بینی اعتبار شده است.
وی تصریح کرد: با اجرا و تکمیل این پروژه تمام آزمایش‌های مربوط به تشخیص، امور پژوهشی و تحقیقاتی بخش دامپروری در خراسان شمالی صورت می‌گیرد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با تاکید بر اینکه این استان از قطب‌های مهم دامپروری به شمار می‌رود، یادآور شد: ساخت آزمایشگاه فنی و مرکزی دامپزشکی استان از نیازهای ضروری بوده که با پیگیری‌های انجام شده تحقق یافته است.
وی اظهار داشت: با اجرای این مجموعه، تمام آزمایشات دامپزشکی در استان صورت گرفته و از مراجعه به سایر استان‌ها بی نیاز می‌سازد.
برپایه این خبر، آزمایشگاه مرکزی و فنی دامپزشکی خراسان شمالی در سایت اداری استان مقابل پلیس راه بجنورد اجرا می‌شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر همايونی مهر
|
-
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۵
0
0
با سلام و احترام / خبر اول مربوط به تشکیل هیأت عالی انتظامی در تهران و در محل سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران بوده است. (حکیم مهر)

در تيتر نوشتید خبرهائی از تهران ولی هرچه گشتم نديدم
نظر شما
ادامه