کد خبر: ۴۰۳۷۷
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با استاد برجسته دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران:
«دکتر مهدی سلطانی» افزود: اساتید ما در آن زمان تقصیر دارند و نباید اجازه می‌دادند دانشکده‌های دامپزشکی از پزشکی جدا شوند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دکتر مهدی سلطانی» متخصص بهداشت و بیماری‌های آبزیان و استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، اکنون در عرصه آموزش و تحقیق به یکی از نام‌آوران عرصه دامپزشکی تبدیل شده، اما جایگاه آموزش دامپزشکی را اصلاً مناسب نمی‌داند. از نظر او مشکلات رشته دامپزشکی دقیقاً از زمانی آغاز شد که از گروه پزشکی منفک شد. وی می‌گوید: «اساتید ما در آن زمان تقصیر دارند و نباید اجازه می‌دادند دامپزشکی از پزشکی جدا شود.»

حکیم مهر: آقای دکتر، یکی از مشکلات آموزش دامپزشکی تعداد زیاد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان است که تاثیر منفی روی اشتغال و انگیزه تحصیل آنان گذاشته است. متولیان اجرایی دامپزشکی آن‌گونه که خود ادعا می‌کنند، پیگیری‌های زیادی در جهت محدود کردن جذب دانشجو داشته‌اند که گویا دانشگاه آزاد بهای زیادی به این مسأله نداده است. نظر شما چیست؟

بله؛ یکی از مشکلات عمده و اساسی رشته دامپزشکی جذب بی‌رویه دانشجوست، بدون اینکه فکر و برنامه‌‌ای برای اشتغال آنها انجام شود. به نظر من دلیل اصلی این معضل، عدم جایگاه مناسب رشته دامپزشکی در حوزه آموزش است. رشته دامپزشکی یکی از رشته‌های گروه پزشکی است و مشکلات آن دقیقا از زمانی که از گروه مربوط جدا شد، آغاز شد. حل این مشکلات نیز به توانمندی وزارت علوم برمی‌گردد.

متاسفانه از آنجا که وزارت علوم در سال‌های گذشته قادر نبود جذب دانشجو در رشته دامپزشکی را که یک رشته کلیدی در حوزه بخش خصوصی مثل دانشگاه آزاد است کنترل کند، دانشکده‌های دامپزشکی زیادی در بخش خصوصی ایجاد شد. دید اقتصادی دانشگاه آزاد به این مساله هم مزید بر علت شد تا دانشجویان زیادی بدون در نظر گرفتن شرایط کمی و کیفی و علی‌الخصوص کیفیت آموزش تربیت و وارد جامعه شوند؛ در حالی که اگر رشته دامپزشکی در گروه مربوطه خود که گروه پزشکی است قرار داشت، مطمئن باشید این اتفاق نمی‌افتاد. کمااینکه برای رشته‌های دیگر گروه پزشکی در دانشگاه آزاد، چنین اتفاقی رخ نداده است. من مشکل اصلی را در اینجا می‌بینم و معتقد هستم که رشته دامپزشکی باید در جایگاه اصلی خود قرار گیرد.

حکیم مهر: حوزه اجرایی دامپزشکی چه نقشی در حل این مشکلات دارند؟

بنده راجع به بخش اجرایی آن که مربوط به سازمان دامپزشکی است، خیلی اظهار نظر نمی‌کنم. اگرچه معتقد هستم که آن هم محل بحث دارد؛ چون معنی ندارد که یک وزارتخانه بخواهد تولید کننده باشد و خود بر تولیدات خود نظارت و کنترل داشته باشد. این فرمول جواب نمی‌دهد. وزارت کشاورزی متولی تولید است و یک سازمان تخصصی مثل دامپزشکی که فنی، نظارتی و کنترلی است در داخل این وزارتخانه قرار گرفته است. طبیعی است که در برخی جاها تداخل ایجاد می‌شود و زمانی که تداخل ایجاد می‌شود، هیچ‌گاه وزارتخانه از سیاست کلی و اصلی خود که تولید است، صرف نظر نمی‌کند که بخواهد طرفدار سازمان دامپزشکی باشد.

حکیم مهر:‌ در این حوزه چقدر اساتید دامپزشکی مقصر هستند؟

کاری از دست اساتید بر نمی‌آید. البته آنها هم در برهه‌ای از زمان مقصر بودند. آن زمان که با سیاسی‌کاری مسئولین وقت وزارت بهداری، رشته دامپزشکی را از گروه پزشکی جدا و در مجلس به شکل نصفه و نیمه وزارت جدید بهداشت را ایجاد کردند، برخی از اساتید ما هم در رشته دامپزشکی مقصر بودند.

حکیم مهر:‌ یعنی می‌توانستند از این جریان جلوگیری کنند؟

بله. حتی وزیر علوم وقت از آنها نظرخواهی کرد مبنی‌بر اینکه اگر تمایل به رفتن دارید، ما می‌توانیم دامپزشکی را هم به لیست انتقال اضافه کنیم، اگر هم مایل نیستید، می‌توانید بمانید. آنها هم ترجیح دادند که بمانند. در صورتی که آن زمان باید اقدام می‌کردند و رشته دامپزشکی از گروه مربوطه جدا نمی‌شد.

حکیم مهر: خود شما آن زمان کجا بودید و چه می‌کردید؟

من آن زمان دانشجو بودم؛ اگرچه در زمان دانشجویی هم می‌دانستم که این تصمیم ایجاد اختلال می‌کند، چون آن زمان برخی دانشگاه‌های پیشرفته در دنیا و اروپای غربی به این فکر افتاده بودند که مرزهای آموزشی و پژوهشی در گروه پزشکی بین دامپزشکی و پزشکی را بردارند.

این روند در سال‌های اخیر هم خیلی تشدید شده و با یک تحقیق ساده می‌توان پی برد که برخی دانشکده‌های پزشکی و دامپزشکی یکی شده است؛ برخی دپارتمان‌ها متمرکز شده و مرزها حذف شده‌اند. اساتید ما در آن زمان تقصیر دارند و نباید اجازه می‌دادند دانشکده‌های دامپزشکی جدا شوند. البته برخی مسئولین وقت آن زمان دانشکده دامپزشکی از جمله آقای دکتر راد پیگیری زیادی کردند اما تنها بودند و عملاً نتوانستند کاری انجام دهند.

حکیم مهر:‌ برای انتقال گروه پزشکی، از واژه سیاسی‌کاری استفاده کردید. به نظر شما انتقال یک کار سیاسی بود؟

به نظر من کار سیاسی بود. دکتر مرندی که آن زمان وزیر بهداری بود، اگر سیاسی‌کاری نمی‌کرد چه دلیلی داشت که دامپزشکی را از پزشکی جدا کند؟ رشته‌های پزشکی را از آن جدا کرده و مابقی را به وزارت بهداشت ببرد؟ دلیلی وجود نداشت.

حکیم مهر: آخر شما فرمودید که از خود اساتید دامپزشکی هم نظرخواهی شده بود.

بعد از اینکه در مجلس تصویب شد این بحث مطرح شد که آیا رشته دامپزشکی هم تمایل دارد منتقل شود یا خیر که اساتید پیشکسوت آن زمان در دانشکده دامپزشکی تمایل نشان دادند که در وزارت علوم باقی بمانند.

حکیم مهر: به نکته خوبی اشاره کردید که دنیا به سمت ترکیب دامپزشکی و پزشکی می‌رود. چقدر خوش‌بین هستید که در ایران هم در سال‌های آینده این اتفاق رخ دهد؟

الان شرایط خیلی آماده است. در همین دانشکده دامپزشکی من نامه درخواست انتقال آموزش دامپزشکی به گروه اصلی خود را برای وزیر بهداشت و وزیر علوم تهیه کردم و بیشتر همکاران آن را امضا کردند و تصویر آن موجود است. وقتی وزیر بهداشت می‌گوید دامپزشکی باید در پزشکی باشد، دیگر حرفی نیست، اما از این طرف هم باید وزارت علوم و مسئولین مربوطه دانشکده دامپزشکی این حرکت را پیش ببرند. وقتی با مسئولین وزارتخانه صحبت می‌کنیم، تمایل را در وجود آنها می‌بینیم.

چند وقت پیش با یکی از مسئولین وزارت بهداشت که زمانی معاون پژوهشی وزارت‌خانه بود، صحبت می‌کردم و ایشان می‌گفت که جای رشته شما در کنار ماست. آنها می‌دانند که دامپزیشکی تا چه اندازه استراتژیک است. وقتی در رشته دامپزشکی یک نفر قصد انجام یک کار تحقیقاتی دارد، دست کم به ۱۵ میلیون تومان بودجه نیاز دارد، اما به او یک میلیون و پانصد هزار تومان می‌دهند. یعنی همان پولی که به رشته ادبیات می‌دهند. البته حرف من این نیست که رشته ادبیات نیازی به بودجه ندارد. اما اگر مشابه این کار در گروه پزشکی باشد، بی‌درنگ ۱۵ میلیون تومان در اختیار استاد قرار می‌دهند.

حکیم مهر: پس ظاهراً اوضاع پژوهش دامپزشکی هم مساعد نیست؟

در حوزه پژوهش اوضاع خیلی بدتر شده است و هیچ‌کس در این زمینه هیچ حرفی نمی‌زند، چون اطلاعات آن اصلا بیرون نیامده است و کسی نمی‌داند که چه اتفاقی افتاده است. من به لحاظ تجربه‌ای که دارم و کاری که در حال انجام آن هستم، معتقدم در حوزه پژوهش رشته دامپزشکی بالغ‌بر ۲۰ سال عقب هستیم. اسناد آن موجود است و کسی را می‌خواهد که در این زمینه کار کند و اطلاعات را بیرون بدهد.

حکیم مهر: اساتید دامپزشکی چقدر در حوزه پژوهش مقصر هستند؟

پژوهش نیازمند برخی بسترهاست؛ اولاً نیروی انسانی پژوهش‌محور لازم دارد که باید انگیزه داشته باشد. برای ایجاد این انگیزه باید بسترهایی فراهم باشد که یکی از آنها آرامش فکر پژوهشگر است. پژوهشگر باید ابزار لازم پژوهش را که منابع مالی است، در اختیار داشته باشد. یک پژوهشگر اگر قصد انجام یک کار آزمایشگاهی داشته باشد، برای خرید یک کیت باید ۳ میلیون تومان خرج کند تا یک کار مولکولی معمولی انجام دهد. این بودجه اگر در اختیار پژوهشگر و استاد نباشد، بهترین دانشجوی کشور هم اگر در رشته دامپزشکی جذب شود، نمی‌توان کاری برای او کرد. چهارچوب یک طرح تحقیقاتی برمبنای منابع مالی بسته می‌شود. اگر ۵۰ میلیون تومان موجود باشد، می‌توان یک طرح تحقیقاتی خیلی قوی تعریف کرد و اگر ۵ میلیون تومان باشد، در حد همان می‌توان امکانات تهیه کرد و کار کرد. از طرفی در بحث تجهیزات هم همین است؛ وقتی تجهیزات قدیمی باشد و به روز نباشد، پژوهش صورت گرفته خریدار ندارد و کسی آن را نگاه و چاپ نمی‌کند.

در بحث‌های بیولوژیک و رشته‌هایی مثل گروه پزشکی، دامپزشکی و داروسازی که علم آنها بیولوژیک است، متناسب با پیشرفت، تجهیزات هم باید پیشرفت ‌کند؛ مثلا در جراحی چشم، چقدر تجهیزات متناسب با پیشرفت‌های این علم، به روز شده است؟ دامپزشکی هم همین است.

امروزه در برخی کشورها در گرایش‌های تخصصی دامپزشکی، رشته دندانپزشکی دام راه‌اندازی کرده‌اند و تخصصی‌تر شده‌اند. تجهیزات آنها هم به روز شده است. اسکنینگ‌هایی که به شکل پیشرفته در پزشکی استفاده می‌شود، در دامپزشکی هم مورد نیاز است. اما بودجه‌ای که در وزارت علوم می‌دهند و با آن یک دستگاه real time  هم نمی‌توان خرید، چگونه می‌توان تجهیزاتی مثل MRI  خرید و کار تحقیقاتی کرد.

حکیم مهر: به نظر شما اگر آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت منتقل شود، وزارت بهداشت آن قدر زور دارد که بتواند دانشگاه آزاد را مجاب کند که تعداد دانشجویان را کاهش دهد؟

صددرصد. شک نکنید. من یقین دارم که اگر آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت واگذار شود، یکی از اولین کارهای وزارت بهداشت این است که بساط آموزش دامپزشکی در بخش خصوصی را جمع می‌کند. چون وزارت بهداشت اجازه نداد دانشکده‌های پزشکی در دانشگاه آزاد به شکل بی‌رویه ایجاد شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Finland
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
رحمت و درود خدا برتو ای مرد پاک که حرف حق را میزنی مثل برخی از افراد بخاطر منافع شخصی از ماندن در وزات علوم دفاع نمیکنی ...استاد شما یکی از بهترین استادان ما در دانشگاه تهران بودید با اینکه من نتوانستم کاری در دامپزشکی پیدا کنم و الان در زمینه غیر مرتبط کار میکنم ولی وجود دامپزشکانی مثل شما باعث افتخار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
علت آنکه آن بزرگواران، در آن زمان تمایل نداشتند به وزارت بهداشت بروند، این بود که اگر می رفتند، دیگر سمت های ریاست و معاونتی که الان در وزارتخانه داشتند، به این عزیزان تعلق نمی گرفت.
.
.
الان هم مایل نیستند.
.
.
البته رفتن به زیر مجموعه بهداشت، جز نابودی بخش خصوصی چیزی نخواهد داشت و فقط بخش درمان باقی می ماند.
چون وزارت بهداشت در بخش کنترل، فارغ التحصیلان کنترل کیفی خود را داردو هعیچگاه حاضر نخواهد شد، فرزند خود را رها کند و به فرزند خوانده بچسبد
ضمنا هزینه یک لیسانس و ادعای یک لیسانس نسبت به یک دامپزشک کمتر است، پس به نفع وزارت بهداشت خواهد بود که دامپزشکان را از بخش نظارت خارج کرده و محدود به بخش در مان نماید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
درود بر استاد سلطانی بزرگوار
دکتر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
حکیم جان دیگه از این موضوع حالمون داره بد میشه...
...............‌‌‌
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
واقعا حرف حقیقت را ایشان بیان کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
بسیار جالب و متین مطالب رو بیان نمودند. ای کاش اساتید دیگر هم همچون ایشون حرف حق رو میزدند . افزایش بی رویه دانشکده های دامپزشکی در بخش خصوصی این رشته رو به یک رشته درجه پنج تبدیل کرده. واقعا دامپزشکی این روزا حال و روز خوبی نداره و فارغ التحصیلای اون هم هر روز سرخورده تر میشن.
مدیریت ضعیف و نالایق وزارت علوم در این سالها واقعا مشهوده.

بازم دستمریزاد ب دکتر سلطانی عزیز که همیشه حرف دل ماها رو زدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfxacUNi0PKXFrF8DmwRDtpiW138JeLE1RDJIzpdIqmk9ECbQ/viewform?usp=send_form لطفا به کمپین الحاق به وزارت بهداشت بپیوندین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
درود بر استاد گرامی
واقعا حرف دل خیلیا رو زدن ایشون
مشکل دامپزشکی از همین پذیرش بی رویه دانشجو شروع میشه
ای کاش همین سایت حکیم مهر تلاشی برای به سرانجام رسوندن این مهم انجام میداد
من اطمینان دارم اگر پافشاری بشه سر این موضوع صدرصد این انتقال تا دوسال اینده صورت میگیره...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
آقا من ۱ میلیون میگیرم نریم زیر چتر وزارت بهداشت .دوستان ببخشید زندگی خرج داره مجبورم میفهمید یه وقت به حساب آدم فروشی نگدارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
این همه استادای ما رفتن خارج برای اخد تخصص(بگدریم که خیلی از ادمای شایسته نرفتن و وقتی هم برگشتن عایدی برای دانشجو ها نداشت در واقع نمیدانم اصلا کیفیت تخصص های مارا ارتقاءداد؟)چه شد که ماحصلش هیچ خروجی و بروزرسانی برای دامپزشکی نداشت مشکل از کجاست نمیدونم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
همه میدونند که وزارت بهداشت برای رفاه دامپزشکان عالی است اما با این شرایط غیر عملی است.متاسفانه بزرگان دانشگاهها و وزارت علوم و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی موافق نیستند فلذا از همکاران خواهش می کنم که این بحث را جهت حفظ حرمت خودمان فراموش کنند.گوش کسی بدهکار نیست و فقط داریم خودمان را تحقیر می کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
..................................
آیا این استاد گرامی نمیداند که در تمام دانشگاههای ایران از ابتدا،آموزش دامپزشکی و آموزش پزشکی جدا از هم و در دانشکده های جداگانه ای تدریس میشده و میشود و خواهد شد !!!؟
حتی در دانشگاه شیراز که با الگوی دانشگاههای آمریکایی تاسیس شده ، دانشکده دامپزشکی در مجاورت دانشکده کشاورزی خارج از شهر قرار دارد نه در کنار دانشکده پزشکی و داخل شهر شیراز!! علت آن هم بسیار واضح است اهداف اصلی و واقعی که برای دامپزشکی در کشور ایران و بسیاری از کشورهای دیگر در نظر گرفته شده چیزی نیست جزء حراست و حفظ سرمایه های دامی کشور و تامین نیازهای تغذیه ای و بسیاری نیازهای دیگر که توسط دام و دامپروری تامین میشود. همین مهم باعث نزدیکی بیشتر دامپزشکی به دامپروری و کشاورزی میشود تا به پزشکی هر چند شباهتهایی در آموزش پزشکی با دامپزشکی وجود دارد ولی این دو یکی نیستند !! و حتی میتوان گفت زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند !!
........................ لازم به یادآوری است که این آموزش پزشکی بوده که به نادرستی از وزارت علوم که مسئول آموزش علم از هر نوعی در کشور بوده منفک شده نه وزارت علوم و سایر رشته های علمی از جمله دامپزشکی که همیشه مستقل بوده از پزشکی !!!
نکته آخر آنکه وزارت علوم بدون شک از عوارض جذب غیر منطقی دانشجو به هر رشته ای آگاه است اما تصمیم درباره چنین امری یعنی دادن بی رویه مدرک دکترا به هرکسی با هر رشته ای که شد در اختیار آن وزارت خانه نیست !!
دکتر فرهاد اکبرپور
|
Turkiye
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
1
................ من دکتر دامپزشک بودم تغییر رشته دادم به دندانپزشکی...وزارت بهداشت اونقدر خودش درگیره که مطمئن باشید هیچ وقت و هیچ وقت و هیچ وقت و...به دنبال الحاق سازمان آماری ... دامپزشکی که فقط با امار کذایی زندست نمی باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
دقیقا" این عمل همکار گرامی جناب دکتر اکبرپور باید الگوی دوستانی باشد که به هر دلیل از رشته دامپزشکی راضی نیستند. سعی کنید چیزی را که دوست دارید بدست آورید وگرنه حداقل قدر چیزی را که بدست آورده اید را بدانید و دوستش داشته باشید و به پیشرفتش بدرستی کمک کنید نه کمر همت به از بین بردنش ببندید از جمله با قبول مسئولیت در کاری که بلد نیستید چه در دانشگاه چه در سازمان دامپزشکی و چه در نظام دامپزشکی و یا حتی در مراکز دامپروری و درمانگاههای دامپزشکی !!!
ناشتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
0
0
دامپزشکی فقط برای سفرآخرت خوب است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
0
0
دیگه دیر شده به وزارت بهداشت که سهله به پنتاگون هم بپیوندیم درست نمیشه
محمد نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
0
0
با تشکر از باز شدن این بحث و نظرات استاد معظم که مشکلات دامپزشکی را در مملکت ما بواسطه جدایی ان از پزشکی میدانند.این دو رشته شخصیتی مستقل دارند اگر چه در برخی از جا ها شباهتهایی دارند. دوستان مشکل دامپزشکی مملکت ما نه با رفتن بسوی پزشکی حل میشود نه در ماندن زیر چتر وزارت علوم. مشکل اصلی بنظر من (نظر شخصی است بدون اینکه اصراری روی ان داشته باشم).ا.در جنبه اموزش که با کل دنیا در تفاوت هستیم.بنده هم درسیستم انگستان بودم و هم امریکا و ارتباط نزدیکی با دانشگاهای مختلف دارم.در کشورهای با دامپروری پیشرفته دانشجو پس از اتمام علوم پایه بخش های عملی متفاوتی را میگذراند در گروه بندیهای مختلف از فارم های پرورش گاو گوسفند اسب وطیور عبور میکند.در این فارم باتعذیه و بیماریهای گوساله گاو بره گوسفند کره اسب و اسب ودر فارم طیور با پرورش و بیماریهای ان اشنا میشود.در هر بخشی گزارشی باید تهیه نماید و ارایه دهد .پس از ان در یک امتحان جامع باید شرکت نماید.بدون اغراق. میگویم اموزش بسیار سنگین است.وقتی دانشجو بیرون میاید تغذیه گاو گوساله اسب و....خوب میداند بیماریهای تولیدی را خوب میداند و....خیلی چیز های دیگرِخوب حالا کدام دانشگاه دولتی ویا ازاد ما این سطح اموزش را میدهند.بنده 40 سال دارم تدریس میکنم پیش تمام رییسهای دانشگاه ها رفتم و نبودن فارم های اموزشی را گوشزد کردم ولی چه سود. اگر دانشجو خوب اموزش ببیند اینجا برایش کار نبود میتواند به جای دیگر برود. بدلیل ضعف اطلاعاتی از این رشته متنفر میشود. قسمت دوم مشکل اینجاست که ما یک کشور دامپروری وتولیدی نیستیم .دامپروری در مملکت ما با رشد جمعیت هماهنگ نیست.ما یکی از کارهایی که قبل از انقلاب شروع شده بود و بعد کنار گذاشته شد پرورش گاوهای گوشتی بود.نژادهای پرتولید از نوع انگوس وبرانگوس و برهمن اورده شده بود که اگر پرورش انها رونق میگرفت چقدر کار تولید میشد خدا میداند. پس دوستان این رشته هم از نظر اموزش وهم از لحاظ فراهم نمودن برای توسعه مورد بی لطفی قرار گرفته حالا چه انتظاری از ان داریدِ?.باتشکر
نظر شما
ادامه