کد خبر: ۴۰۳۸۲


مدیر کل دامپزشکی گیلان گفت: دان‌پاشی برای پرندگان موجود در تالاب به منظور جلوگیری از مهاجرت آنها و انجام مراقبت در روستاهای اطراف بوجاق در حال انجام است.

‌به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر سهراب عاقبتی» گفت: امسال تاکنون ۴ کانون طیور روستایی و یک کانون پرندگان حیات وحش در منطقه تالاب بوجاق کیاشهر شهرستان آستانه اشرفیه از نظر ابتلاء به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مثبت بوده است.

وی با توجه به اینکه سویه تایید شده در بوجاق از نوع H5N6 است، گفت: این سویه اولین بار در ایران دیده شده و با توجه به ماهیت قابلیت انتقال به انسان لازم است کلیه دستگاههای مرتبط اعم از دامپزشکی، بهداشت و محیط زیست با همکاری سایر ارگانها اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام دهند که یکی از بهترین راههای پیشگیری، اطلاع رسانی و آموزش به اقشار مختلف جامعه و گروه‌های هدف است.

دکتر عاقبتی ادامه داد: ضمن بیان اقدامات انجام گرفته در بوجاق از قبیل سمپاشی خودروهای ورودی و خروجی به منطقه، دان‌پاشی برای پرندگان موجود در تالاب به منظور جلوگیری از مهاجرت آنها و انجام مراقبت در روستاهای اطراف بوجاق و همچنین استقرار اکیپ‌هایی در شهر لوشان جهت سمپاشی خودروهایی که در زمینه طیور فعالیت می‌کنند و قصد خروج و یا ورود به استان را دارند.

مدیرکل دامپرشکی خاطرنشان کرد: در مبارزه با این بیماری دستگاههای مختلفی از قبیل دامپزشکی، بهداشت، محیط زیست، نیروی انتظامی و در راس فرمانداری فعالیت می‌کنند‌ که در برخورد با دو کانون سال قبل در انزلی عملکرد بسیار خوب بوده است.

وی افزود: تاکنون اقدامات موثری در امر آموزش برداشته شده است.

عاقبتی از کلیه دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها خواست که گزارش هرگونه تلفات طیور را سریعا به شبکه دامپزشکی و یا مراکز خدماتی بهداشتی و یا همکاران محیط زیست اطلاع دهند که در این رابطه می‌توانند با شماره تلفن پیامگیر ۱۵۱۲ دامپزشکی که بصورت شبانه‌روز آماده دریافت پیام همشهریان است، تماس بگیرند.


نظر شما
ادامه