کد خبر: ۴۰۳۹۸
 

هر سلول بنیادی یک سلول تمایز نیافته از یک ارگانیسم چندسلولی است که دارای پتانسیل رشد و تمایز به سایر انواع سلول‌ها می‌باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، سلولهای بنیادی در تحقیقات پایه، تحلیلی و بالینی جهت مطالعه و بررسی مکانیسم‌های ساختار و عملکرد سلولی در بافت‌های سالم و بیمار و  به کارگیری و ابداع درمان‌های جدید جهت اختلالات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته لازم به ذکر است که این تحقیقات فقط مختص و محدود به درمان سرطان نیست، بلکه اختلالات نورودژنرتیو، متابولیک و بازسازی بافت را هم شامل خواهد شد.

درمان بالینی با استفاده از سلول‌های بنیادی، نیازمند تعریف دقیق و شناخت ویژگی‌های جمعیت سلولی است. بویژه در گروه‌های مختلف زیست‌شناختی گونه‌های پستانداران غیر انسانی.

امروزه پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه سلول‌های بنیادی دامپزشکی صورت پذیرفته است. با این‌حال محققین تاکید دارند که، علی‌رغم وابستگی بالای تحقیقات سلول‌های بالینی دامپزشکی و سلولهای بنیادی انسان، هنوز شناخت ویژگی‌های مقایسه‌ای سلول‌های بنیادی در گونه‌های مختلف در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و این دانش نیازمند توجه و دقت بیشتری است.
 

تاکنون در این زمینه، تحقیقات و مطالعات متعددی صورت پذیرفته که بر جنبه‌های مختلف تحقیقاتی سلول‌های بنیادی سگ، اسب، خوک و گوسفند تمرکز داشته‌اند، که در نهایت منجر به درمان موفقیت‌آمیز سرطان، اختلالات متابولیک و عصبی و همچنین بازسازی بافتها شده‌اند.

در نسخه ویژه شماره 93 ژانویه 2018 مجله Cytometry Part A، «دکتر جانینا بارک»، «دکتر والتر برهم»، «دکتر راجر اسمیت» و «دکتر جایش دودهیا» مقالات مفیدی در رابطه با تحقیقات صورت گرفته در زمینه سلول‌های بنیادی در دامپزشکی ارائه داده‌اند.

 جهت دستیابی رایگان به متن کامل این مقالات «کلیک» نمایید.

منبع: advancedsciencenews


 
نظر شما
ادامه