کد خبر: ۴۰۴۲۶



کارشناسان دامپزشکی حدود یک هزار و 500 قطعه مرغ تلف شده که در طبیعت منطقه آسمان آباد رها شده بودند را کشف کرده و برای جلوگیری از شیوع بیماری با رعایت موازین بهداشتی این پرندگان را دفن کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا،«دکتر شهرام باسامی» گفت: دارندگان واحدهای مرغداری در صورت مشاهده بیماری یا تلفات در بین گله‌های مرغ حتما موضوع را به کارشناسان دامپزشکی اطلاع دهند.

مسئول مبارزه با بیماری‌های طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی ایلام در این خصوص اظهار کرد: کارشناسان این اداره کل با اطلاع‌یابی از محل رها‌شدن تعداد زیادی مرغ تلف‌شده و با حضور در منطقه مساله را مورد بررسی قرار داده‌اند.

وی افزود: بررسی علت مرگ این مرغ های تلف شده به علت اینکه مدت بیش از 24 ساعت از مرگ و میر آنها گذشته بود امکان پذیر و میسر نبود چرا که امکان بررسی علت اتلاف لاشه تا 24 ساعت اولیه بعد از مرگ امکان‌پذیر است.

باسامی گفت: مرغداران نباید خودسرانه بعد از اتلاف مرغ‌های خود، آنها را در طبیعت رها کنند چرا که این امر علاوه بر اینکه موجب شیوع انواع بیماری‌ها می‌شود و هم اینکه به علت فساد لاشه امکان کشف مرگ لاشه نیز وجود ندارد.

وی گفت: مرغداران به طور جدی با توجه به تنوع بیماری های قابل انتشار چون نیوکاسل، برونشیت، آنفولاآنزای فوق حاد پرندگان و ... هر گونه تغییر در گله‌های مرغ خود را به کارشناسان دامپزشکی اطلاع دهند.

وی تاکید کرد: مسئولان دامپزشکی در حال پیگیری این موضوع هستند تا با جمع آوری مستندات صاحب این مرغ های تلف شده را شناسایی و فرد خاطی را به مراجع قضایی معرفی کنند.

باسامی اظهار کرد: با هماهنگی انجام گرفته با اداره کل حفاظت محیط زیست و مرغداری های فعال استان تاکنون هیچ گونه موردی از بیماری آنفولاآنزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

چندی پیش تعدادی از مرغ های 2 واحد از مرغداری های بخش چوار تلف شدند که با بررسی لاشه مرگ و میر این پرندگان علت مرگ بیماری بومی نیوکاسل تشخیص داده شد.


 

نظر شما
ادامه