کد خبر: ۴۰۴۳۴
 
 

تحقیقات انجام شده در جهت پیشگیری از بیماری استرانگل در انگلیس، منجر به ایجاد واکسنی گردید که در طی دو سال آینده در اختیار دامپزشکان قرار خواهد گرفت.

به گزارش گروه بین الملل حکیم مهر، دانشمندان موفق به تولید واکسنی موثر در اسبها شدند که این حیوانات را در سنین پیری در برابر بیماری گورم (استرانگل) ایمن می‌نماید. این بیماری یکی از بیماری‌های عفونی شایع اسبها در سراسر جهان می‌باشد.

محققان دانشگاه علوم کشاورزی سوئد و موسسه کارولینسکا، واکسنی بر پایه پروتئین تولید نمودند که در طی آزمایشات انجام گرفته بیش از 80 درصد از اسبها را در مقابل این بیماری ایمن نموده است. پیش بینی می‌شود که این واکسن تا سال 2020 در اختیار دامپزشکان قرار می‌گیرد.

ساخت واکسن بر روی سکانس ژنی

این واکسن، بیش از یک دهه قبل، با انتقال بر روی سکانس ژنوم اصلی استرپتوکوکوس اکویی، تولید شد. در سال 2009، محققان، مقاله‌ای منتشر نمودند که در آن، جهت تولید این واکسن از ترکیب چندگانه پروتئین‌های سطحی استفاده نمودند که به ظاهر دارای عملکردی خوب بوده است اما هزینه تولید این نوع واکسن فوق‌العاده بالا بود.

 

تکنولوژی موافق و سازگار

همچنین «دکتر والر»، توصیه می‌نماید که تکنولوژی استفاده شده در تولید واکسن استرانگل، برای تولید واکسن‌های بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز مناسب و قابل استفاده می‌باشد.

سالانه در کشور انگلستان، در حدود 600 همه‌گیری از این بیماری رخ می‌دهد. تولید این واکسن، دارای منافع متعدد در جهت حفظ سلامت این حیوانات، در سراسر جهان است و سالانه باعث نجات جان هزاران اسب خواهد شد.

هم‌اکنون، این واکسن در حال گذراندن مراحل تجاری و ثبت خود می‌باشد و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020، در اختیار دامپزشکان سراسر جهان قرار خواهد گرفت.

منبع: Vet Times

 
نظر شما
ادامه