کد خبر: ۴۰۴۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مصرف مرغ چه به‌صورت تازه و چه به‌صورت فرآوری شده، میزان بالایی را در کشور ما به خود اختصاص می‌دهد. محققان کشورمان، میزان آلودگی باکتریایی را در این‌گونه محصولات از خطوط تولید صنعتی و نیمه‌صنعتی، ارزیابی کرده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا،  مشتریان محصولات غذایی فرآوری شده در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، روز به‌روز در حال افزایش هستند. لذا رعایت نکات بهداشتی در تمام سطوح زنجیره تولید و ارائه چنین محصولاتی، دارای ضرورت زیادی است. اصولاً غذا می‌تواند حامل بسیاری از اجرام عفونی و غیر عفونی باشد و در بعضی شرایط به‌عنوان ناقل فعال عمل می‌­کند. به همین دلیل، همواره در طول دهه گذشته وقوع بیماری‌­های میکروبی ناشی از مواد غذایی نه‌تنها در کشورهای درحال‌توسعه با فقر بهداشتی بلکه در کشورهای توسعه‌یافته و با استانداردهای بالای بهداشتی نیز روبه افزایش بوده است.

به اعتقاد محققان، این مسئله اغلب به خاطر آلوده بودن مواد اولیه غذای تولیدشده نیست، بلکه عمدتاً با عمل‌­آوری غیربهداشتی یا به دلیل آلوده کردن تقاطعی محصولات غذایی فوق به وجود می‌آید. آزمایش روی کارکنان مواد غذایی در برخی کشورها، نشان داده است که هر انسانی در هر دقیقه 1000 تا 10000 میکروب زنده را از خود اشاعه می‌­دهد. همچنین طبق بررسی مرکز کنترل بیماری آمریکا که در طول 5 سال صورت گرفته است، در این کشور 77 درصد مسمومیت­‌های غذایی ناشی از مواد غذایی هستند.

در همین رابطه، پژوهشگرانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در مطالعه‌ای، کیفیت بهداشتی محصولات عمل‌­آوری شده به روش صنعتی و نیمه‌صنعتی در کشتارگاه طیور را مورد بررسی و ارزیابی علمی قرار داده‌اند.

در این پژوهش، نمونه‌های تازه و فرآوری شده مرغ (نظیر محصول مرغ برگر) از کشتارگاه‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی در استان سمنان جمع‌آوری‌شده و برای ارزیابی و شمارش باکتری‌های مختلف، به آزمایشگاه منتقل شدند.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از این آزمایش‌ها، میزان کل باکتری‌های موجود در اکثر محصولات تولیدشده در خط کشتار صنعتی با توجه به استاندارد ملی ایران در حد قابل‌قبول بود و بار باکتریایی بیش‌ازحد استاندارد، فقط در دو نمونه ران مرغ تولیدشده در این خط تولید مشاهده شد.

همچنین در این خطوط تولید صنعتی، میزان آلودگی محصولات به باکتری‌های مدفوعی یا اصطلاحاً «کلی فرم‌ها» از حد استاندارد پایین‌تر بود.

این نتایج همچنین نشان داد که در خط کشتار نیمه‌صنعتی نیز به‌جز یک نمونه سینه و دو نمونه ران مرغ که بار باکتریایی بالایی را نشان دادند، بقیه نمونه‌ها ازلحاظ میزان کلی باکتری‌ها در حد استاندارد بودند.

اما در این خط، آلودگی بیش‌ازحد استانداردی در خصوص باکتری‌های کلی­‌فرم مدفوعی در تقریباً همه نمونه‌های ران مرغ و همچنین در چند نمونه سینه مرغ دیده شد.

همچنین در نمونه‌های جداشده از خط کشتار نیمه‌صنعتی، باکتری‌های بسیار خطرناک "اشریشیا کولای" و "استافیلوکوکوس اورئوس" دیده شد.

 «دکتر ویدا پیرزمانی» استادیار گروه بهداشت و مواد غذایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار و «خانی امین آبادی» همکار پژوهشی وی، در نتیجه‌گیری از پژوهش خود اظهار کرده‌اند: «نتایج آماری این تحقیق، بالاتر بودن میزان آلودگی نمونه­‌های نیمه‌صنعتی نسبت به نمونه­‌های  صنعتی را به‌طور واضح نشان می‌­دهد. بار باکتریایی و آلودگی به میکروارگانیسم‌­های بیماری­‌زا در محصولات استحصالی از خط کشتار صنعتی به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای پایین­‌تر از محصولات خط کشتار نیمه‌صنعتی است. همچنین محصولات برگرفته از خط کشتار صنعتی، کیفیت ظاهری بهتری نیز دارند.»

این نتایج که می‌تواند به صاحبان واحدهای صنعتی و همچنین مسئولان بهداشتی، دید مناسبی را در خصوص خطوط تولید محصولات طیور بدهد، در نشریه دو فصل‌نامه «میکروبیولوژی دامپزشکی» وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار منتشر شده‌اند.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
0
0
وووووی . یعنی پزوهشهای گرمسار و دانشجویان ان چرخ دنده علم در ایران رو معکوس برده نه جلو.
نظر شما
ادامه