کد خبر: ۴۰۴۶۱
 

نشان رسمی دانشگاه تهران، آرمی به قدمت تاریخ ایران

منحصر بفردترین  آرم دانشگاه تهران در دانشکده دامپزشکی این دانشکده قرار دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، آرم دانشگاه نصب شده در نمای ساختمان دانشکده دامپزشکی، مرد مرمت قرار گرفت.

این اثر هنری در اواخر دهه 1330 ساخته شد. وزن این اثر ارزشمند 15 کیلو و با جنس برنز در ابعاد 45 در 45 سانتی متر بصورت نقش برجسته ساخته و پرداخته شده و از همان تاریخ در سر ایوان ورودی حیاط جنوبی دانشکده دامپزشکی نصب گردید. این نشان در این مدت طولانی، رنگ رخسار خود را با شرایط جوی و محیطی تطبیق داد و کلا ماهیت ظاهری خود را از دست داد. خوشبختانه با فرارسیدن بهار و آستانه سال نو، این اثر ارزشمند که در نوع خود کم نظیر است، مرمت و پاکسازی شد.

نقشی که امروز به عنوان نشان رسمی دانشگاه تهران انتخاب شده، از نقوش تاریخی کشور است که سابقه ممتدی در آثار صنعتی داشته و مقام شامخی در فرهنگ ایران باستان حائز اهمیت بوده است .

نشان دانشگاه تهران که توسط «دکتر محسن مقدم» استاد فقید دانشکده هنرهای زیبا طراحی شده است، برداشت و تقلیدی است از نقشی که به صورت گچ بری شده در محوطه های دوران ساسانی، نقش برجسته ها و نقوش مهرهای این دوره دیده شده است و دراین مورد بویژه تقلیدی است از پلاک گچ بری شده مکشوفه از شهر ساسانی تیسفون .

آرم دانشگاه تهران از نقش گچ بری شده مکشوفه از تیسفون گرفته شده است که نمونه منشاء آن در کاخ ساسانی مشکوفه از دامغان در دست است. هم در این مورد و هم در موارد مشابه آن در مهرهای ساسانی، نشان ها عموماً در میان دو بال تزئینی (که می تواند بال عقاب باشد) قرار داده شده اند که کاربرد آن را در دیگر نقوش این دوره و شکل تاج های ساسانی مخصوصاً در اواخر این دوره شاهد هستیم. در شاهنامه فردوسی نیز این گونه تاج ها با عنوان تاج های «دوپر» یاد شده است .

تزئینی که از دوایر ریز تشکیل شده نیز دوران هخامنشی به عنوان یک عامل تزئینی مخصوصاً در سکه ها به کار می رفته و در دوران ساسانی نیز در سکه ها، مهرها و گچ بری مورد استفاده داشته است .

علاوه بر این که در سطح ملی سمبل تمام نمای علم، دانش، معرفت و نماد زندگی شیرین دانشجویی در زیر سقف مرکز نمادین علمی کشور (دانشگاه تهران) است، در خارج از ایران نیز معرف یک دانشگاه نامدار در سطح خاورمیانه است. با یک بررسی گذرا می توان ادعا کرد که از میان معروف ترین و معتبرترین دانشگاه های دنیا، دانشگاه تهران تنها دانشگاهی است که از طریق یک بنای فرهنگی سمبلیک با مهندسی پیچیده، پیام های ویژه معنوی، علمی و فرهنگی را به مخاطبان خود القا می کند .

 
 
نظر شما
ادامه