کد خبر: ۴۰۴۹۰
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی مرغ تخم‌گذار ایران:
«دکتر فرزاد طلاکش» افزود: دولت از سر دلسوزی این کار را انجام می‌دهد، اما دلسوزی که غیرکارشناسی باشد، جز صدمه به صنعت نتیجه دیگری نخواهد داشت ...
 

حکیم مهر: دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی مرغ تخم گذار ایران با اشاره به اینکه استفاده از واکسن آخرین راهکار مقابله با آنفلوانزای پرندگان است، گفت: از جایگاه کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران رسماً به سازمان دامپزشکی، وزارت جهاد و کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کردیم که مخالف واکسن هستیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اگنا، «دکتر فرزاد طلاکش» افزود: جنبه تجاری برای واکسن نیز محفوظ است؛ البته ما نمی خواهیم این اتهام را به دولت وارد کنیم.

وی تصریح کرد: ما فکر می کنیم که دولت از سر دلسوزی این کار را انجام می دهد، اما دلسوزی که غیرکارشناسی باشد، جز صدمه به صنعت نتیجه دیگری نخواهد داشت.

 مخالف استفاده از واکسن هستیم

دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی مرغ تخم گذار ایران، درباره واردات ۱۰ میلیون دز واکسن آنفلوانزای پرندگان نیز، گفت: از روزی که این بحث مطرح شده ۵ جلسه کارشناسی در اصفهان، تهران، موسسه رازی، دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و جامعه دامپزشکان ایران برگزار شد.

وی افزود: براساس صورتجلسات، با واردات واکسن مخالفت قطعی وجود دارد و مخالفان استفاده از آن را به صلاح کشور نمی دانند؛ باید شرایطی برای واکسن تعیین شود.

طلاکش اظهار کرد: با وجود اینکه بسیاری از کشورهای دیگر نیز درگیر آنفلوانزا هستند،  اما فقط سه چهار کشور سراغ واکسن رفته اند؛ آنهایی هم که از واکسن استفاده کردند، با این مشکل مواجه هستند که چگونه از این برنامه خارج شوند.

 واکسن آخرین راه مقابله با آنفلوانزای پرندگان

او با اشاره به اینکه واکسن آخرین راهکار مقابله با آنفلوانزای پرندگان است، گفت: بیماری آنفلوانزا یک بیماری مشترک بین انسان و پرندگان است؛ ویروس آنفلوآنزا خیلی سریع تغییر ژنتیکی می دهد و سیاست مقابله با آن در دنیا سیاست ریشه کنی است.

دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی مرغ تخم گذار ایران، افزود: اگر قرار باشد ۹ مرحله مقابله با آنفلوانزا انجام دهیم که به نتیجه برسد، آخرین مرحله و آخرین روش، استفاده از واکسن خواهد بود.

 کاهش تلفات با استفاده از واکسن کاذب و مقطعی است

طلاکش ادامه داد: واکسن در قدم اول میزان تلفات را به صورت کاذب پایین می آورد، ولی پرنده همچنان از مدفوعش ویروس را به میزان کمتر دفع می کند.

او افزود: به شرطی می توان از واکسن استفاده کرد که در مرغداری ها عملیات پایش با دقت انجام شود و اگر ویروس بیماری در آنها یافت شد، به رغم تزریق واکسن، مرغ ها معدوم شوند.

دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی مرغ تخم گذار ایران اظهار کرد: سازمان دامپزشکی قرار است چند استان را به عنوان پایلوت طرح مشخص و تزریق واکسن را در آنها اجرا کند.

هرج و مرجی به نام واکسن آنفلوانزا در صنعت مرغداری کشور

ادامه داد: در پی این تصمیم سازمان دامپزشکی، مرغداران سایر استان ها هم اعلام کردند اگر فقط واکسن در اختیار چند استان قرار بگیرد، آنها نیز خودشان واکسن تهیه می کنند که  این مساله موجب هرج و مرج در صنعت می شود.

طلاکش با اشاره به اینکه کانون مرغ تخم گذار ایران مخالف واکسن برای مقابله با آنفلوآنزای پرندگان است، گفت: ما به عنوان کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران، بر اساس کار انجام شده توسط کمیته کارشناسی مان، رسماً به سازمان دامپزشکی، وزارت جهاد و کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کردیم که مخالف هستیم.

 تاثیر آنفلوانزا بر بازار تخم مرغ

دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار درباره شرایط تاثیرگذار بر قیمت تخم مرغ نیز گفت: درباره تخم مرغ باید با احتیاط صحبت کنیم.

طلاکش با اشاره به شرایط بازار مرغ و تخم مرغ با توجه به شیوع گسترده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: ۲۵ میلیون قطعه پرنده معدوم شدند که حدود ۲۲ میلیون آن مرغ تخم گذار بوده است.

وی افزود: از بین رفتن تعداد زیادی مرغ تخم گذار، مرغدارانی که پول شان را از بیمه نگرفته اند، افزایش قیمت جوجه نسبت به سال گذشته که از ۳ هزار تومان به میانگین ۵ هزار تومان رسیده، عواملی هستند که روی نوسانات قیمت تخم مرغ تاثیرگذار بوده است.

 سال سختی پیش رو خواهیم داشت

طلاکش با اشاره به اینکه سال آینده سال سختی برای صنعت مرغ و تخم مرغ خواهد بود، اظهار کرد: هنوز کسی از جانب دولت به مرغداران تضمین نداده که حتی اگر دوباره سرمایه گذاری کنند، این سرمایه حفظ خواهد شد.

وی افزود: شماری از مرغداران هم توان مالی ندارند و آنهایی هم که توان مالی دارند، انگیزه کافی برای ادامه ندارند و اگر هم به کارشان ادامه دهند، با احتیاط و نصف ظرفیت تولید خواهند کرد.

او ادامه داد: مطمئنا واردات هم خیلی کمک نخواهد کرد؛ در نتیجه سال سختی را پیش رو خواهیم داشت.

 کمبود تخم مرغ بحرانی نیست

دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی مرغ تخم گذار ایران، در پاسخ به این پرسش که آیا دوباره واردکننده مرغ و تخم مرغ خواهیم شد، گفت: از آنجایی که در مرغ گوشتی آلودگی نداشتیم، نه تنها نیاز به واردات نداریم بلکه اگر بحث آنفلوانزا نباشد، می توانیم صادرکننده هم باشیم.

طلاکش گفت:  خوشبختانه از آنجایی که مرغ های گوشتی به ویروس آنفلوانزا مبتلا نشده اند، مشکلی در تامین گوشت نداریم و مرغ های معدوم شده، تولید مازاد برای صادرات بودند که صادر نشدند.

وی درباره تخم مرغ نیز تصریح کرد: کمبودها بحرانی ایجاد نکرده است به هر مغازه ای که مراجعه کنید، مانند گذشته کمبودی حس نمی کنید و تخم مرغ داخلی نه وارداتی موجود است.

 توزیع نامتوازن، علت بالا رفتن قیمت تخم مرغ

طلاکش علت بالا رفتن قیمت تخم مرغ را توزیع نامتوازن آن دانست و افزود: بیشترین تقاضای تخم مرغ مربوط به دو استان تهران و البرز است و از آنجایی که این دو استان تولیدکننده این محصول نیستند، یا به اندازه کافی تخم مرغ در آنها توزیع نمی شود یا پراکندگی دارند، به همین دلیل بخشی از افزایش قیمت ها واقعی نیست و حبابی است.

طلاکش در پاسخ به این پرسش که آنفلوانزا بر قیمت تخم مرغ چه میزان تاثیر گذاشته است، گفت: به هر روی و با توجه به مسایل اخیر، کمبود وجود دارد اما میزان عرضه و تقاضا در یک کالای مصرفی روزانه و غیرقابل ذخیره، بسیار مهم است.

وی افزود: ۷۰ درصد به عرضه و تقاضا و ۳۰ درصد نیز به مدیریت توزیع مربوط می شود.

 افزایش تعرفه واردات نهاده ها، قیمت مرغ و تخم مرغ را بالا می برد

طلاکش همچنین درباره افزایش تعرفه واردات کنجاله سویا و تاثیر آن بر بالا رفتن قیمت تمام شده مرغ و تخم مرغ نیز اظهار کرد: این موضوع شاید تاثیر آنی بر بازار نگذارد اما در تولید سال آینده موثر خواهد بود.

وی افزود: ۸۰ درصد قیمت تمام شده مرغ و تخم مرغ مربوط به قیمت نهاده هاست. هر چقدر قیمت نهاده ها تغییر کند، به همان میزان تاثیرش را به نسبت ۸۰درصد سهمش اعمال خواهد کرد.

 
 
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
0
1
سلام دکتر طلا کش عزیز گل گقتی ولی چرا اینقدر دیر؟؟؟!!!
کارشناس سازمان دامپزشکی کشور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
1
1
ایشان بخاطر تعطیلی کاسبی بعضی ها ناراحت هستند حرف های ایشون در رابطه با مخالفت با واکسیناسیون کذب محض است چنانچه سندی از مخالفان دارد منتشر کند ایشون نمی داند که در زمینه ای حرف می زند که ارتباطی با ایشان ندارد
احمدپور
|
United States of America
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
0
1
مدیریت فعلی سازمان اعتنایی به مباحث فنی و علمی ندارند.با اصرار بر واکسیناسیون .......................
کارشناس دیگر سازمان دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
1
1
واکسیناسیون هیچ تاثیری نداره جز پر کردن جیب بعضی ها!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
1
0
دکتر طلاکش تا آنجا که بنده اطلاع دارم دیگر مشاور سازمان نیستند‌.
اتفاقا ظاهرا از همان روزی که ایشان دیگر مشاور سازمان نبودند آنفلوآنزا طغیان کرد.سالهای پیش وضعیت گل و بلبل بود و از زمان تصدی گری دکتر رفیعی پور و دکتر ماکنعلی آنفلوآنزا در ایران معضل شد!!!!!
کانونی که ۱۷ عضو در سرتاسر کشور دارد بایستی پیگیر حقوق این واحدها در حد همان ۱۷ عضو باشد.
شکل گیری و جهت گیری "کشوری" چنین کانونی اندکی عجیب است.
از سوی دیگر در حداقل سه جلسه از ۵ جلسه ایی که دکتر طلاکش میفرمایند و بنده حضور داشتم پاسخ مخالفین بنحوی داده شد که کسی دیگر از بین ایشان بلند نمیشد تا حرفی بزند.
استاد بزرگمهری فرد در یکی از این جلسات فرمودند دوستان مخالفی که با صدای بلند فریاد میزدند در جلسات قبلی از مخالفت با استفاده از واکسن ،چرا پیدا نیستند.حداقل یکی از آنها صحبتی بکند!!!!
اما در این بین بیانیه کمیته به اصطلاح تخصصی طیور جامعه دامپزشکان ایران تحت شرایطی که دکتر محبی در برنامه گفتگی ویژه خبری از مواضع خود عقب نشینی کرد جای سوال داشت دارد و خواهد داشت.
ناشتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
خسته ام از کارم از دامپزشک بودنم خستم خسته...مخالف نیستم خستم
دکتر قاسمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
با سلام
خدمت دکتر طلاکش که مخافت با واکسیناسیون نموده اند عرض میکنم اقای دکتر با توجه به نقش کارگران موقت, عدم ساماندهی کود و ..که نقش مهمی در گسترش بیماری دارد و اتحادیه ها بعنوان تشکل های بخش خصوصی می بایست در ساماندهی این امور نقش داشته باشند ,شما بعنوان مسوول در بخش خصوصی چه اقدام موثری در رفع این مشکلات انجام داده اید که اکنون مخالفت می فرمایید.واقعا دیگر توان معدوم سازی با این شدت در ادارات کل وجود ندارد
یزدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
باسلام، آقای دکتر طلاکش سوالی دارم تاکنون که معدوم سازیهای مستمر ناشی از بیماری آنفلوانزا در سطح کشور ضرر و زیانهای اقتصادی گسترده ای رو به جا گذاشته انجمن صنفی و اتحادیه ها کجا بودند و چکار کردند؟؟؟
گفتن لنگ کردن خارج گود خیلی راحته خواهشا کارشناسی اظهار نظر بفرمایید.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
سلام
تاکنون فکر میکردیم دکتر طلاکش به عنوان دبیرکل انجمن صنفی مدافع حقوق واحدهای تخمگذار باشند ولی نمیدونم به چه دلیلی ایشون ادامه روند فعلی رو که منجر به نابودی این صنعت می گردد، صلاح میدونند.
آیا غیر از واکسیناسیون راه کار دیگری دارند بسم ا.. بفرمایند در غیر اینصورت تیشه به ریشه صنعت تخمگذار نزنند.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
باسلام
اگر متولی امر در خصوص بیماریها سازمان دامپزشکی است و به الطبع پاسخگو نیز در این موارد همین سازمان، پس چرا بدون داشتن راه کار مناسب چوب لای چرخ میگذاریم !!!
صنعت مرغداری علی الخصوص تخمگذار با روند فعلی رو به نابودیست !!!
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
جناب آقای دکتر طلاکش ، اینکه گفتید در دو کشور اروپایی واکسیناسیون انجام شده ، به فرض قبول صحت ادعای شما ، همکار محترم ، آیا شرایط ما مانند بیست اندی کشور اروپایی دیگر می باشد که واکسیناسیون نداشته اند ؟
آیا ارتش و سپاه و نیروی انتظامی ، در معدوم سازی واحدهای مبتلا مانند آن کشورها عمل می کنند؟
آیا ما کانون مختومه داریم ؟
آیا فرهنگ مرغداران ما مانند آنهاست ؟
آیا سیستم های holding و integration مانند آنها داریم ؟ تا بحال به روستایی برای معدوم سازی تشریف برده اید که مرغهایشان را در قابلمه و در مصطراح و حمام مخفی کرده و معدوم نکرده اند و در آخر نصیب شما جز نفرین و فحش پیز دیگری نبوده است ؟
آیا وضعیت مالی ما مانند آنهاست که بتوانیم حتی در حداقلها مانندگونی برای معدوم سازی بی نیاز باشیم؟
برادر عزیز ، آیا وزارت کشاورزی آنها نیز مانند جهاد کشاورزی ما خودسرانه و فقط برای بالابردن بیلان سالیانه و آمارسازی و ... و به اسم ایجاد اشتغال اقدام به توزیع بوقلمون و ... در روستاها می کند ؟
و هزاران آیا و امای دیگر
اینکه گفتید واکسیناسیون آخرین راه می باشد ، لطفا ، خواهشا ، عاجزانه ، راه یکی مانده به آخر را بفرمایید که ما نرفته ایم.
اینکه می گویید بحران تخم مرغ نداریم ، پس چرا قیمت اینطور افسارگسیخته بالا رفت ؟ جز اینکه میزان تخم مرغ موجود کفاف نیاز بازار را نداد؟ دوست عزیز شاید هم درست بگویید. چراکه در حال حاضر و با وضعیت تخم مرغ ، علاوه بر مرغداری های گوشتی که به صورت غیر مجاز اقدام به تغییر کاربری کرده و تولید تخم مرغ می کنند ، روستایی و شهری در منازل خود قفسه بندی کرده و مشغول تولید هستند و مملکت را ازبحران خارج خواهند کرد!!!!!. بالاخره این بیماری فروکش خواهد کرد. ولی برادر من آن زمان بدلیل خلا وجود مزارع بزرگ تخم گذار ، آنقدر مزارع غیر مجاز زیاد خواهند شد که دیگر چه واکسن بزنید و یا نزنید ، قیمت آنچنان پایین خواهد بود که دیگر نخواهید توانست کمر راست کنید .
جناب آقای دکتر طلاکش ،
لطفا بجای مخالفت صرف ، راهکار بگویید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
سازمان باید به وظیفه خود عمل کند به .........های یک نفر که هیچ پشتوانه ای ندارد ....................... ارزش قائل نباشد شما عملیات سازمان در گیلان و مازندران را ببینید شما تغییر رفتارها را در قرنطینه و نظارت ببینید بعضی ها دیگر ..........هایشان جواب نمیدهد تا دیروز مروج مصرف تخم مرغ بود خبرنگاران هشیار باشند که ایشان نماینده هیچ گروهی نیستند
همکار سازمان دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
با توجه به همه اقدامات صورت گرفته در تمامی استان های درگیر بیماری که حتی در بعضی از استانها تمامی وظایف مربوط به ادارات کل از جمله اطلاع رسانی.تشخیص سریع و معدومسازی در کمترین زمان ممکن صورت گرفت باز هم شاهد انفجار بیماری بودیم و جالب اینکه بعضابیماری در واحدهایی دیده میشد که دارای ساختار بهداشتی و قرنطینه ای خوبی هستن.جناب آقای دکتر طلاکش به نظر شما با وجود چنین شرایطی چه راهی غیر از انجام واکسیناسیون وجود دارد؟؟ مطمئن باشید تصمیم انجام واکسیناسیون با مشورت و نظر اساتید بین المللی انجام خواهد شد. به جای صرفا مخالفت اگر پیشنهاد بهتر و علمی تری دارید بفرمائید
نظر شما
ادامه