کد خبر: ۴۰۴۹۴
 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: طی چند ماه گذشته شاهد سقط جنین دام در خراسان‌جنوبی هستیم که نیاز است استانداری و وزارت جهادکشاورزی توجه ویژه ای به تغذیه دام ها داشته باشند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خاورستان، «دکتر مسعود دادفر» اظهار داشت: خشک شدن مراتع یکی از پیامدهای خشکسالی است که در پی خود ممکن است خسارات جبران ناپذیری به طبیعت وارد کند؛ یکی از آثار و پیامدهای این خسارات سقط جنین در دام ها است که این روزها در شهرستان طبس و درمیان خراسان جنوبی اتفاق افتاد.

وی اظهارکرد: دام های شهرستان طبس مورد آزمایش دامپزشکی قرار گرفتند و از لحاظ میکروبی مشکلی نداشته اند و طبق بررسی ها مشخص شد عامل اصلی سقط جنین، تغذیه است و این به دلیل خشک شدن مراتع اتفاق افتاده است.

وی افزود: دو ماه پیش و با مشخص شدن مشکل سقط جنین در طبس به جهادکشاورزی، ستاد مدیریت بحران، سازمان عشایر حفاطت محیط طیست اعلام کردیم؛ هم چنین از طریق شبکه های دامپزشکی شهرستان ها به فرمانداری ها نیز این موضوع اعلام شده است.

رئیس اداره بهداشت ومدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: خشک شدن مراتع و پایین بودن توان مالی دامداران سبب شده است تا علوفه خوبی به گوسفندان نرسد و براین اساس، سقط و مرده زایی براساس کمبود مواد ویتامینه و معدنی اتفاق بیافتد.

دادفر خاطرنشان کرد: طبق بررسی در دو شهرستان درمیان و طبس، علت سقط جنین، نبود تغدیه مناسب است که باید از سوی ارگان‌های ذیربط علوفه رایگان بین دامداران ضعیف تقسیم شود.

وی گفت: با توجه به فقیر بودن مراتع و بیشتر شدن خشکسالی‌ها، مراتع سال آینده وضعیت بدتر خواهد بود و دام های بالغ هم تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و باید از همین الان چاره ای برای این مشکل اندیشیده شود.

رئیس اداره بهداشت ومدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: تمام مواردی که موجب به سقط می شود ارسال نمونه شده و مورد آزمایش قرار می گیرد برخی نمونه در دامپزشکی صورت می گیرد و برخی نمونه ها به مرکز تشخیص می روند.

دادفر بیان کرد: دامپزشکی به صنعت دامداری استان خدمات بهداشتی ارائه می دهد که در این راستا کار واکسیناسیون، دارو و شربت رایگان ازسوی دامپزشکی صورت گرفته است.

رئیس اداره بهداشت ومدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی خراسان جنوبی ضمن تاکید بر این‌که ارگان های ذیربط باید اعتبار لازم برای این مشکل را تامین کنند، گفت: نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی به استاندار نامه زده اند و جواب آزمایش های صورت گرفته از سوی دامپزشکی مبنی بر نبود بیماری میکروبی در دام ها و وجود مشکل تغذیه در بین دام ها ارسال کرده اند.

وی ضمن اشاره به اینکه همه شهرستان ها به نوعی کم رنگ تر درگیر این مشکل هستند اما بیشترین مشکل مربوط به شهرستان های طبس ودرمیان است، گفت: در شهرستان طبس 24 کانون سقط جنین داریم که در این مناطق بین 5 تا 25 درصد بین دام های آبستن سقط جنین داشته اند.

 
 
نظر شما
ادامه