کد خبر: ۴۰۵۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: دوستان ما در مرکز بهداشت به کارگرهای مرغداری و افرادی که در حوزه معدوم‌سازی تلاش می‌کنند، توصیه‌های بهداشتی می‌کنند و از داروهای به شکل پیشگیری یا حمایتی استفاده می‌کنند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ رئیس سازمان دامپزشکی کشور در عمل ثابت کرده که یک فرد رسانه‌ای است و برای رسانه‌ها جایگاه ویژه‌ای قائل است. برای «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» هیچ تفاوتی نمی‌کند که خبرنگار در چه ساعتی از شبانه‌روز با او تماس بگیرد؛ او همواره پاسخ‌گوست. این بار هم در ساعات پایانی شب، یک مصاحبه تلفنی با حکیم مهر انجام داد تا از آخرین اقدامات مشترک با وزارت بهداشت در زمینه سویه جدید آنفلوانزا بگوید.

حکیم مهر: آقای دکتر، ظرف چند روز گذشته از کانال‌های مختلف اظهار نظرهای متفاوتی در خصوص سویه جدید آنفلوانزا که گفته می‌شود بین انسان و دام مشترک است و مورد ابتلای انسانی هم داشته، منتشر شده است. انتشار این اخبار گاهاً ضد و نقیض، نگرانی‌هایی را در بین مردم ایجاد کرده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

زمانی که بحث بیماری‌های مشترک چه از نوع مرغی یا دامی مطرح می‌شود، دامپزشکی و وزارت بهداشت، حساس می‌شوند. دلیل آن این است که از یک تحت تیپ ویروس به نام H5N6 صحبت می‌کنیم که طی چند سال گذشته در دیگر کشورهای جهان و همین امسال در کشورهای پیشرفته از جمله ژاپن بروز کرده است. این ویروس می‌تواند به انسان منتقل شود و در بعضی کشورها خصوصا چین ثابت شده و تلفات انسانی هم گرفته است. اما شما در خصوص آمار و ارقام و مسائل مرتبط با حوزه انسانی، به اطلاعات وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی استناد کنید.

حکیم مهر:‌ همکاری شما با وزارت بهداشت به چه شکل است؟

در تمام موارد حتی H5N8 که هنوز ثابت نشده می‌تواند بین انسان و طیور مشترک باشد، هر جایی که بیماری بروز کند، همزمان همکاران شبکه دامپزشکی و همکاران مراکز بهداشت با هم به آن محل می‌روند. توصیه‌های بهداشتی مرتبط از حوزه دامپزشکی و حوزه پزشکی ارائه می‌شود و از همه مهمتر اینکه در کانون‌های بیماری، دوستان ما که آنها هم عضو ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند، برای معدوم‌سازی کانونی که قطعا درگیر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شده است، اعزام می‌شوند. چه این کانون از نوع H5N8 باشد چه H5N6 که امکان انتقال آن به انسان وجود دارد. دوستان ما در مرکز بهداشت به کارگرهای مرغداری و افرادی که در حوزه معدوم‌سازی تلاش می‌کنند، توصیه‌های بهداشتی می‌کنند و از داروهای به شکل پیشگیری یا حمایتی استفاده می‌کنند.

حکیم مهر:‌ این مساله منجربه موازی‌کاری نمی‌شود؟

خیر. به طور کلی در تمام موارد مرتبط با آنفلوانزای پرندگان، چه ثابت شده باشد و چه نشده باشد که مشترک است، تیم‌های مشترک به محل اعزام می‌شوند و هر کدام هم کار خود را می‌کنند. این کار می‌تواند توصیه بهداشتی باشد یا توزیع بروشور و برگزاری کلاس‌های آموزشی توزیع دارو برای پیشگیری. آنها اقدامات قرنطینه‌ای در حوزه انسانی و ما در حوزه دامی انجام می‌دهیم. این منافاتی با اینکه ما و وزارت بهداشت همزمان مسائلی را مطرح کنیم ندارد و اتفاقا کمک می‌کند که بتوانیم نتایج بهتر بگیریم.

حکیم مهر:‌ پس تا این لحظه در کشور مورد ابتلای انسانی نداشتیم؟

خیر. خوشبختانه از ابتدای سال تا الان چه تحت تیپی که ثابت نشده و چه تحت تیپی که ثابت شده که ممکن است به انسان منتقل شود، هیچ گزارشی از وزارت بهداشت نداشتیم.

حکیم مهر: از شما ممنون هستیم که تا این اندازه برای رسانه اهمیت قائل می‌شوید و در هر زمانی از شبانه‌روز پاسخ‌گو هستید.

در زمینه سوالات این چنینی که در ذهن شما به عنوان صاحبان رسانه ایجاد می‌شود، مخصوصا اگر در زمان‌های پر خطری مثل زمستان باشد، هر چه بیشتر به آن پرداخته شود و سواد مردم افزایش یابد و اطلاع‌رسانی را توسعه دهیم، باز هم کم گفته‌ایم. چه از زبان دانشگاه علوم پزشکی و چه سخنگوی ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که سازمان دامپزشکی است و چه وزرای مرتبط مثل بهداشت و کشاورزی و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست. اگر هر کدام از این عزیزان مطلبی بگویند و رسانه‌ها به آن بپردازند باز هم کم است.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
درسته.به همین منوال میشه گفت آنفولانزا مثل جنگه برای پشتیبانی ،همه باید حمایت کنند وگرنه با یک گروهان کار به پیش نخواهد رفت
نظر شما
ادامه