کد خبر: ۴۰۵۱

حکیم مهر - مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: موزه تاریخ طبیعی با ارائه نمونه‌هایی از گونه‌های جانوری، تصویر واقعی از دنیای حیوانات را برای بیننده ترسیم می‌کند.

بیوک رئیسی اظهار داشت: موزه تاریخ طبیعی به مرکزی اطلاق می‌شود که محل ثبت، ضبط و طبقه‌بندی نمونه‌ها و شواهد مربوط به طبیعت بوده و با مطالعه و بررسی میراث طبیعی و انتقال دستاوردهای آن از طریق آموزش و به نمایش گذاردن نمونه‌های قابل نگهداری در راستای افزایش دانش زیست محیطی و افزایش فرهنگ حفاظت از محیط زیست فعالیت می‌کند.
وی ادامه داد: توسعه صنعتی و رشد ناموزون شهرها و نیز رشد روزافزون جمعیت و افزایش دامنه تخریب و بهره‌برداری نامعقول از منابع طبیعی و عوامل مختلف اقتصادی و اجتماعی موجب شده تا انسان امروزی با وجود سرشت طبیعت‌گرای خود روز به روز از طبیعت فاصله گرفته و با مظاهر آن بیگانه شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی افزود: موزه تاریخ طبیعی تبریز با ارائه نمونه‌های بی‌نظیر از مظاهر مختلف طبیعت (محیط، گیاه، جانور، فسیل و ...) ارتباط فکری مستقیم بین انسان و طبیعت برقرار می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: این موزه با 200 مترمربع مساحت در سال 1372 در ساختمان اداره کل حفاظت از محیط زیست استان آذربایجان شرقی تاسیس شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: موزه تاریخ طبیعی تبریز دارای مجموعه‌های متنوع جانوری و گیاهی منحصر به فرد از جمله 38 گونه پستاندار، 49 گونه پرنده، 13 گونه خزنده، 9 گونه‌آبزی، دو نوع سنگواره و نمونه‌هایی از سخت‌پوستان و بندپایان است.
رئیسی ادامه داد: در مجموعه موزه تاریخ طبیعی تبریز، تعدادی از گونه‌های جانوری بومی کشور و برخی از گونه‌های گیاهی جانوری سایر نقاط جهان به‌ صورت تاکسیدرمی گردآوری شده که به نوعی بیانگر پیوسته بودن حیات در سراسر جهان هستی است.
وی اظهار داشت: انواع پرندگان مهاجر آبزی مثل اردک سرسفید، دورنای طناز، قوی فریادکش، فلامینگو، پلیکان سفید، آنقوت و فیلوش مربوط به زیستگاه‌های آبی و تالابی آذربایجان شرقی و سایر نقاط ایران در سه غرفه و فضای آزاد قرار دارد که تنوع حیات جانوری در فلات ایران را برای بازدیدکننده القا می‌کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی افزود: غرفه‌ای از انواع ماکیان‌سانان استان از جمله گونه نادر قرقاول ارسباران، کبک، کبک چیل و دراج در موزه تاریخ طبیعی تبریز وجود دارد که جای گونه شاخص ارسباران یعنی سیاه خروس قفقازی خالی است و تنها تصویری از آن چشم بازدیدکنندگان را نوازش می‌کند.
رئیسی اضافه کرد: انواع پرندگان شکاری مثل طرلان، بحری، بالابان و عقاب طلایی و انواع جغدها نیز فضای سه غرفه اختصاصی و قسمت فوقانی برخی از غرفه‌ها را تزیین کرده است.
وی گفت: نمونه‌هایی از پستانداران بزرگ جثه علفخوار کشور مانند قوچ البرز مرکزی، قوچ اوریال، قوچ ارمنی و بز وحشی یا پازن و مارال یا گوزن قرمز به صورت تمام بدن و نیم تنه در غرفه‌های مختلف موزه تاریخ طبیعی تبریز به نمایش گذاشته شده است.
رئیسی افزود: نمایش قوچ ارمنی مربوط به مناطق سهند، کیامکی و یکانات و مارال که طرح احیای آن در منطقه ارسباران در حال اجراست همچنین قوچ اوریال بزرگ‌ترین قوچ وحشی ایران از دیگر جلوه‌های چشم‌نواز این موزه است.

 

نظر شما
ادامه