کد خبر: ۴۰۵۱۷
 

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: فرهنگ سنتی پرورش و همچنین عدم رعایت ضوابط بهداشتی موجب شده تا دامداران بدون توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی و تذکرات این اداره‌کل، از مناطق پرخطر و آلوده اقدام به خرید دام کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر سیدبهمن نقیبی» در جلسه‌ای که ظهر امروز به دعوت دهیار و شورای اسلامی روستای طزرک برگزار شد، با اشاره به بروز بیماری تب برفکی در استان‌های مجاور از دامداران روستای طزرک که دارای تعداد قابل توجهی واحدهای دامداری روستایی است، درخواست کرد تا تمام تلاش خود را برای رعایت شرایط بهداشتی- قرنطینه‌ای به کار برده و از انتقال دام به روستا بدون أخذ مجوزهای دامپزشکی و اطمینان از سلامت دام‌ها و واکسینه بودن آن‌ها اکیداً خودداری کنند.

وی گفت: روستای طزرک یکی از روستاهای مهم استان در پرورش و نگهداری دام و تولید گوشت قرمز بوده و با توجه به اینکه تردد و حمل و نقل دام در این روستا بسیار است، می‌تواند به یک کانون بیماری در استان تبدیل شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین با اشاره به عامل ویروسی ایجاد بیماری در دامداری‌ها عنوان کرد: متأسفانه فرهنگ سنتی پرورش و همچنین عدم رعایت ضوابط بهداشتی موجب شده تا دامداران بدون توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی و تذکرات این اداره‌کل، از مناطق پرخطر و آلوده اقدام به خرید دام کنند و بدون در نظر داشتن سابقه واکسیناسیون دام و یا سابقه بیماری، دام بدون هویت را به محل دامداری خود منتقل و در نهایت موجب بروز بیماری در محل و ایجاد خسارات و تلفات شوند.

نقیبی تصریح کرد: در چند نوبت بازدید انجام شده از تلفات رهاسازی شده در سطح روستاها و اطراف آن، متأسفانه شاهد بروز علائم بیماری به فرم قلبی در دام‌ها بوده‌ایم که نشان از حدت ویروس در گردش دارد و باید دامداران کمال دقت در خصوص رعایت ضوابط بهداشتی قرنطینه ای را داشته باشند.

این مسؤول اضافه کرد: در صورت همکاری مناسب روستائیان، اداره‌کل دامپزشکی استان آمادگی دارد در حد بضاعت و امکانات و به صورت هدفمند نسبت به ضدعفونی کانون‌های احتمالی بیماری در روستا اقدام کند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین همچنین از شورای اسلامی و دهیار روستا خواستار شد مقدمات لازم برای برگزاری جلسات آموزشی در محل روستا برای دامداران را فراهم آورند تا با اعزام کارشناسان زبده دامپزشکی اطلاعات لازم در ارتباط با بیماری، راه‌های انتقال و پیشگیری و غیره اقدامات لازم صورت گیرد.

نقیبی در پایان متذکر شد: پیشگیری از این بیماری، نیاز به همکاری متقابل دامدار و مجموعه دامپزشکی دارد و لازم است دامداران و همکاران بخش خصوصی، در صورت مشاهده هرگونه علایم بیماری در دام‌ها شامل زخم دهانی، لنگش، تلفات ناگهانی، موارد را از طریق اداره دامپزشکی شهرستان بویین‌زهرا و یا ارسال پیامک به شماره 50001512 اطلاع‌رسانی کنند.

 
 
نظر شما
ادامه