کد خبر: ۴۰۵۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی فهرج، شهریار، خراسان رضوی و مریوان

 

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج:
راه‌اندازی کشتارگاه در فهرج ضروری است


رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: با توجه به قرار گرفتن این شهرستان در محور ترانزیتی کرمان زاهدان، راه‌اندازی کشتارگاه در فهرج ضروری است.

مهدی بمان‌داشتی راه‌اندازی کشتارگاه را در شهرستان فهرج لازم و ضروری دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه این شهرستان در محور ترانزیتی کرمان- زاهدان قرار دارد، نیاز به برنامه‌ریزی بیشتر و کار نظارتی است.
وی در زمینه راه‌اندازی کشتارگاه در فهرج تصریح کرد: تاکنون چندین جلسه با شهردار و مسئولان شهر داشته‌ایم و در حال پیگیری هستیم که برای تکمیل و راه‌اندازی ساختمان کشتارگاه که در روستای رکن‌آباد واقع شده، کار کارشناسی صورت بگیرد. رئیس شبکه دامپزشکی فهرج خاطرنشان کرد: این کشتارگاه پس از استعلام‌های لازم در صورتی که مشکلی نباشد، تکمیل و راه‌اندازی می‌شود.
مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان نیز به خبرنگار فارس گفت: در شهرستان فهرج کشتارگاه وجود ندارد و کشتار به صورت سنتی در منازل صورت می‌گیرد.
آمنه زینلی اظهار داشت: نخستین ضرورت برای شهرستان فهرج احداث کشتارگاه است که با احداث آن کشتار پروسه خود را طی می‌کند و دام‌ها در محلی نگهداری و از دام‌ها قبل از کشتار بازرسی و نظارت صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه با احداث کشتارگاه بازرسان در کشتارگاه مستقر می‌شوند و در تمام مراحل کشتار نظارت صورت می‌گیرد، بیان داشت: مسئولان شهرستان فهرج باید برای رفع این مشکل برنامه‌ریزی کنند و اداره کل دامپزشکی برای نظارت و بازرسی در این زمینه اعلام آمادگی می‌کند.
زینلی تصریح کرد: در بازدیدی که از واحدهای دامداری در این شهرستان داشتیم، تمامی دام‌ها تحت پوشش واکسینه تب برفکی قرار گرفته بودند و تست خوبی انجام شده و هیچ گونه بیماری خاصی در این شهرستان مشاهده نشده است.
مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان افزود: مأموریت و وظیفه اصلی سازمان دامپزشکی، مبارزه و کنترل بیماری‌های دامی و طیور و نظارت بر بهداشت و فرآورده‌های خام دامی است.

 

---------------------------------

 

معاون شبکه‌ دامپزشکی شهریار:
درمان خودسرانه در بعضی دامداری‌های شهرستان از مهمترین مشکلات دامپزشکان است

 

معاون فنی شبکه‌ دامپزشکی شهریار گفت: درمان خود سرانه‌ دام با به کارگیری تجربه توسط بعضی از دامداران از مهمترین مشکلات دامپزشکان در شهرستان شهریار است.

دکتر رامین پارسا منش افزود: با توجه به این که بکارگیری تجربه به تنهایی برای درمان بیماری‌های دام کافی نیست، درمان خود سرانه‌ دام توسط بعضی از دامداران مانع حفظ سلامت دام می‌شود علاوه بر این بعضی از دامداران داروهای تجویز شده توسط دامپزشکان را برای دام بیمار تهیه نمی‌کنند و یا مورد استفاده قرار نمی‌دهند و این مساله نیز از دیگر مشکلات دامپزشکان شهرستان شهریار است.

وی افزود: کمبود امکانات و مسیر طولانی بعضی از دامداری‌های شهرستان سبب صرف زمان بیشتر برای معاینه‌ دام توسط دامپزشک و یا حتی تشخیص نادرست بعضی از دامپزشکان می‌شود.

پارسامنش اعلام کرد: 15 مطلب دامپزشکی خصوصی، 12 داروخانه‌ی دامپزشکی خصوصی، 20 سردخانه، شرکت بسته بندی و کشتارگاه دام و طیور و دو شرکت ممیزی ـ نظارتی دامپزشکی خصوصی در شهرستان شهریار، قدس و ملارد فعالیت می‌کنند و اکثر مطب‌های دامپزشکی خصوصی در روستاها قرار دارند و حدود 57 نفر دکتر دامپزشک در مجموع مراکز فوق‌الذکر فعال هستند.

وی ادامه داد: با توجه به تعداد فارغ التحصیلان رشته‌ی دامپزشکی از دانشگاه ها، وضعیت جذب نیروی کار در این رشته نیز مناسب نیست.

همچنین با تفکیک دو شهرستان قدس و ملارد از شهرستان شهریار، در حال حاضر اکثر دامداری‌ها و مرغداری‌ها در شهرستان ملارد قرار گرفتند و شرایط اشتغال نیروی دامپزشک در ملارد نسبت به دو شهرستان دیگر مناسبتر است.

معاون فنی شبکه‌ی دامپزشکی شهریار گفت: قیمت ارزان‌ فرآورده‌های دامی مانند شیر و هزینه بالای خوراک دام و همچنین وجود بعضی از مشکلات در زمینه تهیه ‌واکسن‌های خارجی از جمله مشکلات دامداری‌های شهرستان است.

 

-----------------------------------------

 

استقبال کنندگان از حجاج از کشتار دام در معابر عمومی خودداری کنند

 

همزمان با ایام اعزام زائرین حج تمتع، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، از کلیه حجاج عازم بیت ا...الحرام و استقبال کنندگان آنها خواست تا در بازگشت از سفر معنوی سرزمین وحی، از کشتار دام در معابر عمومی خودداری کنند.

دکتر جواد اعلمی، معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی،  ضمن اشاره به عواقب خطرناک کشتار غیرمجاز دام خارج از کشتارگاه و در معابر عمومی، در روز عید قربان و مراسم استقبال از حجاج، خاطرنشان ساخت: بیش از 800 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام در کمین سلامتی جامعه است که سهل انگاری در امور بهداشتی و بویژه کشتار دام در منازل و معابر، احتمال بروز برخی از این بیماری‌ها ، از جمله تب خونریزی دهنده کریمه –کنگو(CCHF)، تب مالت و سیاه زخم را افزایش می‌دهد.

وی از کلیه شهروندان نیز خواست تا در روز عید قربان به جهت جلوگیری از موارد فوق و نیز ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی و ایجاد مخاطرات بهداشتی برای خود و دیگران از خدمات رایگان دامپزشکی در کشتارگاه ها که متعاقباَ از رسانه‌های جمعی اعلام خواهد شد بهره‌گیری نموده و در سایر روزها نیز از هرگونه کشتار دام و طیور در منازل و معابر خودداری کنند.

دکتر اعلمی یادآور شد در عید قربان سال جاری نیز دامپزشکی استان در مشهد و کلیه شهرستان های استان تمهیدات ویژه ای را در راستای ارتقای بهداشت عمومی و تامین سلامت غذایی شهروندان اتخاذ نموده که لازم است در این خصوص خیرین و موسسات خیریه و شهروندان نیز همکاری لازم را انجام دهند.

معاون فنی دامپزشکی استان، ضمن اشاره به مخاطرات کشتار غیرمجاز دام در معابر عمومی، این عمل را مغایر مقررات بهداشتی خواند.

 

---------------------------------------------

 

سیستم فعال بازرسی قرنطینه ای و بهداشتی در دامپزشکی مریوان
 
داشتن سیستم قرنطینه ای فعال و دارای توان بالا در ضدعفونی، گندزدایی وسایط نقلیه و همچنین مایه کوبی دام ها در مبادی ورودی مرزهای کشور از فاکتور های مهم و اساسی در امر پیشگیری و ورود انواع جانداران و عوامل بیماریزای دامی و انسانی با توجه به بروز انواع بیماریهای نوپدید می باشد.
مدیر کل دامپزشکی کردستان با اعلام ضد عفونی بیش از 77 هزار دستگاه انواع خودرو سبک و سنگین در شش ماهه اول سال در داکت ضدعفونی مریوان افزود: در طی این مدت از 670 تن ماهی خوراکی و بیش از 75 هزار قطعه ماهی زینتی و بیش از 92 هزار تخم مرغ نطفه دار بازرسی بهداشتی توسط کارشناسان دامپزشکی مریوان بعمل آمده و گواهی بهداشتی حمل صادر گردیده است.
دکتر مخدوم افزود: در همین مدت در شهرستان مریوان بیش از 3 هزار راس دام سبک و سنگین و بیش از 736 هزار قطعه طیور در کشتارگاه صنعتی مریوان تحت نظر بازرسین بهداشتی کشتار و مقدار 1627 تن گوشت سفید و قرمز بهداشتی روانه بازار مصرف گردید.
وی در پایان سخنان خود از مردم استان درخواست نمود از مصرف گوشتهایی که فاقد مهر بهداشتی بوده و تحت نظر بازرسین بهداشتی کشتار نشده اند جدا خوداری نمایند.

نظر شما
ادامه