کد خبر: ۴۰۵۳۴



«دکتر فرزاد طلاکش» دبیرکل کانون سراسری مرغ تخمگذار کشور، گفت: آنفلوانزای جدید پرندگان، وارد کشور شده است و اگر جلوی آن گرفته نشود بسیار محتمل است که شاهد موج جدیدی از آنفلوانزای پرندگان در ماکیان تخمگذار و گوشتی کشور باشیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روزنامه آسمان آبی، به گفته کارشناسان، این ویروس هنوز با شرایط داخل کشور تطبیق پیدا نکرده است ولی اگر در این مرحله جلوی آن گرفته نشود می‌‌تواند ضربه کشنده‌ای به صنعت مرغداری کشور بزند.

علاوه بر این‌ که این ویروس می‌تواند در صورت ارتباط با پرنده زنده به انسان هم منتقل شود. فرزاد طلاکش، دبیر کل کانون سراسری مرغ تخمگذار ایران معتقد است اگر بودجه‌ای برای سازمان دامپزشکی کشور در نظر گرفته نشود تا برای مبارزه با این ویروس، اقدامات لازم را به عمل نیاورد، بعدها کنترل آن بسیار سخت‌تر خواهد شد.

پدیده جدید آنفلوانزایی که به کشور وارد شده، روی تولید تخم‌مرغ تأثیری گذاشته است؟

نمی‌توان گفت موج جدیدی شکل‌ گرفته است. ویروس جدیدی که به کشور وارد شده ربطی به موج قبلی ندارد. موج قبلی چند استان را درنوردید و انتظار داریم در استان‌های دیگر هم اتفاقی بیفتد ولی خوشبختانه هنوز این موج به استان‌های دیگر منتقل نشده است.

استان‌هایی که از اول مهر تا الان درگیر شده‌اند حدود ۱۷ استان هستند، اما استان‌های اصلی که تولیدکننده‌های عمده تخم‌مرغ هستند که شامل آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، تهران و قم می‌شوند. تقریبا بیشتر واحدهایشان درگیر شده‌اند. استان‌هایی که محل تهدید هستند، اصفهان و یزد هستند که نگران هستیم در این استان‌ها هم طوفانی از این بیماری رخ بدهد.

وقتی کشور در معرض چنین ویروس‌هایی قرار می‌گیرد، چه تمهیداتی باید به کار گرفته شود تا بیماری تبدیل به موج نشود و در دوره‌های پیشین که کشور در معرض ویروس‌های خطرناک طیور قرار می‌گرفت چرا نتوانستیم جلوی آن را بگیریم؟

اتفاقی که درباره این‌گونه بیماری‌ها می‌افتد به‌صورت خلاصه این‌گونه است؛ ویروسی که از سال گذشته آمده و ویروس جدیدی که به‌ تازگی وارد کشور شده از طریق پرنده وحشی وارد کشور می‌شود. این ویروس‌ها اگر بخواهند در کشور بمانند و خود را تکثیر کند باید به مرغ بومی سرایت کنند.

وقتی ویروس به مرغ بومی سرایت کرد با شرایط محیطی کشور ما سازگار می‌شود و قدرت تکثیر پیدا می‌کند و بعد از طریق انتقال و شرایط عمدتا مکانیکی به مرغ صنعتی سرایت پیدا می‌کند. حال ما برای جلوگیری از این اتفاق باید چه‌کار کنیم؟ فرض کنید ویروس جدیدی که آمده نقطه صفر است؛ الان در تالاب‌های گیلان و مازندران این ویروس را ردیابی کردیم.

باید بلافاصله به آن منطقه برویم و شروع کنیم به پایش و هر جا تلفاتی دیدیم بلافاصله آن محدوده را تا شعاع سه کیلومتر از مرغ‌های بومی و وحشی تخلیه کنیم و اجازه ندهیم این ویروس بیشتر منتشر شود. اگر این کار را نتوانستیم انجام دهیم و ویروس منتشر شد دیگر به‌سادگی نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

اتفاقی که سال گذشته افتاد و اکنون شاهد تلفات آن هستیم به دلیل این بود که دامپزشکی پول نداشت. در سال ۹۵ وضعیت مالی دامپزشکی بهتر بود و توانست تا حدودی توفیقاتی به دست بیاورد ولی امسال چون بودجه نداشت فرصت‌های اصلی را از دست داد؛ چون درباره آنفلوانزا راهکارهای کلیدی وجود دارد: پایش، اقدام سریع و معدوم‌سازی. همه این اقدامات کلیدی علاوه بر هماهنگی‌های بین دستگاهی، به بودجه هم نیاز دارد.

قرنطینه‌ها باید خیلی قوی عمل کنند و اجازه نقل‌ و انتقال پرنده زنده بومی و وحشی و این‌ها را ندهند. نقل‌ و انتقال بین استان‌ها باید به‌ شدت تحت کنترل قرار بگیرد که این‌جا نیروی انتظامی وارد قضیه می‌شود و می‌تواند کمک کند که متأسفانه این کار را انجام نمی‌دهد. نیاز به هماهنگی‌های بالادستی بسیار مبرم است.

تفاوت اساسی بین این دو ویروس وجود دارد و این ویروس جدید به مرغ‌های صنعتی رسیده است؟

ویروسی که تاکنون در کشور تکثیر پیدا کرده فقط روی مرغ‌های مادر اثر گذاشته و جنبه انسانی ندارد ولی ویروس جدیدی که وارد کشور شده می‌تواند در انسان‌هایی که با پرنده زنده یا با خون و مدفوع این پرندگان تماس دارند ایجاد بیماری کند. این خطر برای انسان درباره محصول این پرندگان وجود ندارد.

ویروس قبلی تا الان کنترل ‌شده است؟

خیر، هنوز در حال پیشروی است. این ویروس اگر کنترل‌شده بود که تعداد مرغ‌های معدوم به ۲۴ میلیون نمی‌رسد و در همان یک‌ میلیون اول باید جلوی آن گرفته می‌شد. البته خوشبختانه مرغ گوشتی درگیر این ویروس نشده است ولی مرغ‌های مادر گوشتی که جوجه یک‌روزه تولید می‌کنند درگیر شده‌اند. این مرغ هم در حد دو میلیون قطعه معدوم‌سازی شده است، اما درباره مرغ‌های تخمگذار این رقم بسیار بالاست و نزدیک به ۲۱ میلیون مرغ تخمگذار معدوم شده است.


نظر شما
ادامه