کد خبر: ۴۰۵۵۷



پس از کش ‌و‌ قوس‌های فراوان و وضعیت نامناسب باغ وحش خرم‌آباد، بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، مدیریت این مجموعه به شهرداری واگذار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی لرستان، متاسفانه وضعیت نامناسب زیست محیطی باغ وحش خرم‌آباد از سال‌های گذشته تاکنون باعث به وجود آمدن مشکلاتی گردیده و بسیاری از فعالان زیست محیطی وضعیت کنونی این مجموعه را به هیچ عنوان مناسب نمی دانند. این درحالی هست که دامپزشکی لرستان نیز که متولی مدیریت باغ وحش است، بارها اعلام کرده که توانایی اداره آن را ندارد و باید این مجموعه واگذار شود.

بر همین اساس درماهای گذشته موضوع واگذاری باغ وحش به شهرداری به صورت جدی مطرح شد. هرچند که در ابتدا مدیران شهرداری به دلیل مشکلات متعدد مالی معتقد بودند که شهرداری توانایی اداره این باغ وحش راندارد. امابه نظر می رسد با رایزنی‌های صورت گرفته و تصمیمات اتخاذ شده این مجموعه به شهرداری واگذار می شود. البته قرار براین است که سایرادارات نیز در مدیریت باغ وحش سهیم باشند.

«دکتر غلامرضا توکلی»، مدیرکل دامپزشکی لرستان دراین راستا بیان کرد: حدود 17 ماه است که به دنبال تعیین تکلیف وضعیت باغ وحش هستیم چرا که اکنون دامپزشکی با کمبود نیرو مواجه بوده و توانایی مدیریت این مجموعه را ندارد.

وی افزود: در جلسات گذشته تا 5 بهمن ماه فرصت داده شد تا شهرداری اعلام کند که آیا توانایی تحویل باغ‌وحش را داراست تا در غیر این صورت حیوانات این مجموعه به سایر استانها واگذار شوند.

دکتر توکلی عنوان کرد: همچنین براساس اعلام محیط زیست قرار براین بوده که به دلیل شرایط خاص باغ وحش اجازه بازدید به بازدیدکنندگان داده نشود.

توکلی گفت: دامپزشکی خود نمی تواند پروانه بهداشتی دریافت کند و مطمئناً در صورتی که شهرداری وارد عمل شود می‌توان شرایط را برای بهبود وضعیت این مجموعه مهیا نمود.

سجادبابایی عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز دراین راستا بیان کرد: باغ وحش بایستی در شهر خرم‌آباد باقی بماند و شهرداری نیز می‌تواند مدیریت این مجموعه را بر عهده بگیرد، اما سایر ادارات نیز وارد عمل شوند.

شهردار خرم‌آباد نیز بیان کرد: در ابتدا فلسفه وجودی احداث باغ وحش تحقیقاتی بوده و قرار براین نبوده است که شهرداری اقدام به مدیریت مجموعه کند.

وی ادامه داد: اکنون مکانی جدید برای نگهداری حیوانات نداریم و این درحالی است که این حیوانات درجای مناسبی نگهداری نمی‌شوند.

شهردار خرم‌آباد عنوان کرد: شهرداری توانایی لازم را برای مدیریت کامل باغ وحش ندارد اما اگر برای نگهداری باغ وحش با کمبود نیرو مواجه هستند آمادگی لازم برای تامین نیرو را داریم.

مدیرکل حفاظت ازمحیط زیست لرستان نیز با اشاره به اینکه باغ وحش خرم آباد وضعیت نامناسبی داشته و در گذشته نیز شاهد حاشیه های زیادی در این مجموعه بوده‌ایم چرا که موضوعات محیط زیستی حساسیت‌های بین‌المللی در پیش دارد، افزود: باید این مجموعه به صورت کامل تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: احداث باغ وحش در این منطقه یک اقدام غیرکارشناسی بوده و متاسفانه دراین مجموعه از نظر زیست‌محیطی استانداردهای نگهداری بخشی از حیوانات رعایت نشده است.

فتحی بیرانوند اظهارداشت: بایستی موضوع تغذیه حیات وحش این مجموعه برطرف شود چراکه اکنون مشکلاتی دراین زمینه وجود دارد و باید این باغ وحش تعیین تکلیف شود.

مدیرکل محیط زیست لرستان عنوان کرد: واگذاری باغ وحش به شهرداری می‌تواند چاره ساز باشد چرا که شهرداری توانایی درآمدزایی دراین مجموعه را داراست.

فتحی بیرانوند بیان کرد:مطمئنا" با تحقق این هدف می توان شاهد برطرف شدن مشکلات این مجموعه بود.

وی درادامه با اشاره به اینکه باتوجه به ابلاغی که از سازمان محیط زیست صادرشده باید این باغ وحش نسبت به دریافت پروانه بهداشتی اقدام کند، افزود: هنوز اقدامی دراین راستا صورت نگرفته است.

وی گفت: درخواست هایی از سایر استانها برای انتقال حیوانات وجود دارد اما این باغ وحش یک فرصت برای استان لرستان بوده و انتظار می رود باحل مشکلات پیش رو شاهد بهبود وضعیت این مجموعه باشیم، لذا با اصلاحات موقت می توان بخشی از مشکلات راحل کرد و درصورتی که پروانه بهداشتی برای این مجموعه صادرنشود ورود بازدیدکنندگان ممنوع است.

درادامه آریایی سرپرست معاونت عمرانی استانداری لرستان درجلسه تعیین تکلیف باغ وحش خرم آباد بیان کرد: اکنون متولی مشخص و ثابتی برای باغ وحش وجود ندارد و باید دراین راستا تصمیم گیری جدی صورت گیرد و متولی خاصی برای آن درنظر گرفت چرا که حیوانات نیاز به نگه داری خاص و ویژه ای دارند.

آریایی بیان کرد: موضوع انتقال باغ وحش به منطقه ای دیگردر خرم آباد امکان پذیر نیست چراکه مکان واعتبار موردنیاز برای تحقق این هدف وجود ندارد،درنتیجه بایددرهمان موقعییت جغرافیایی نگهداری صورت گیرد.

وی در ادامه بااشاره به اینکه متاسفانه گوشت خواران باغ وحش به دلیل مشکلات دستگاه مسئول با مشکل جدی مواجه هستند افزود: باید به شکل تعاملی این موضوع برطرف شود، دامپزشکی متولی نگهداری باغ وحش نیست و تنها وظیفه درمان حیوانات را برعهده دارد.

وی گفت: باید شرایط برای مدیریت باغ وحش مهیا شود و می توان دراین راستا از ظرفیت شهرداری، بخش خصوصی و انجمن‌های زیست محیطی استفاده کرد، لذا تمامی مسائل مربوط به بهداشت ودرمان باغ وحش بایستی توسط دامپزشکی صورت گیرد و بر اساس توافقات صورت گرفته دراین جلسه مدیریت این مجموعه به شهرداری خرم آباد تحویل داده خواهد شد و در سال آینده از محل منابع داخل استان ردیفی را برای باغ وحش درنظر می گیریم تا کمکی به شهرداری باشد.


 

خبرهای مرتبط
نظر شما
ادامه