کد خبر: ۴۰۵۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

دانشمندان به تازگی ارتباطی مابین مصرف گوشت مرغ خام در سگ‌ها و افزایش خطر ابتلا به سندرم  polyradiculoneuritis حاد که یک اختلال عصبی محیطی است و منجر به فلجی خواهد شد، کشف کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، مطالعات نشان داده است که ترکیبات غذایی خام تاثیرات منفی جبران ناپذیری بر سلامت حیوانات خانگی می‌گذارد. بر اساس مقاله به چاپ رسیده در مجله Veterinary Internal Medicine توسط محققین بیمارستان دامپزشکی U-Vet Werribee دانشگاه ملبورن، خوردن گوشت خام مرغ و بویژه گردن مرغ، خطر ابتلا به سندرم polyradiculoneuritis حاد (APN) را تا 70 بار افزایش می‌دهد.

 

سندرم polyradiculoneuritis  Acute(APN)

APN یک اختلال نادر عصبی محیطی با منشا سیستم ایمنی است که عمدتا در سگ‌ها یافت می‌شود که در آن سیستم ایمنی به شکل غیر قابل کنترل به ریشه‌های عصبی حمله می‌کند. شرایط  و وضعیت ناتوان کننده و گاهی اوقات کشنده از پاهای عقبی حیوان آغاز شده و در طی چند روز به طور مداوم تشدید شده، تا آنجاکه پاهای جلویی، گردن، سر، و صورت سگ را نیز در بر می‌گیرد.

بر طبق گفته «متیاس چوویر» دامپزشک و رییس بخش مغز و اعصاب و محقق اصلی این مطالعه، برخی از سگ‌ها در اثر ابتلا به این بیماری و فلجی در قفسه سینه جان خود را از دست می‌دهند. البته لازم به ذکر است  که اکثر سگ‌ها بهبود می‌یابند.

این بیماری مشابه با بیماری گیلن باره (GBS ) در انسان می‌باشد که در این بیماری نیز سیستم ایمنی بدن به اعصاب حمله‌ور می‌شود. در40 درصد موارد بیماران فوق، کمپیلوباکتر که در گوشت مرغ نپخته، محصولات لبنی غیرپاستوریزه و آب آلوده یافت می‌شود، به عنوان یکی از عوامل مهلک و موثر در این بیماری شناخته شده است.

 

جالب اینجاست که در سگ‌ها نیز طی تحقیقات صورت گرفته، دریافتند که مصرف گوشت خام مرغ باعث ابتلا به بیماری APN خواهد شد. در این مطالعه با بررسی حضور DNA کمپیلوباکتر در نمونه‌های مدفوع حیوانات بیمار و همچنین اطلاعاتی که صاحبان حیوانات از مصرف گوشت خام مرغ در اختیار دامپزشکان قرار دادند، مشخص شد که میکروب کمپیلوباکتر باعث ایجاد این اختلال در سگ‌ها خواهد شد و بر سیستم ایمنی و ایجاد علایم فلجی تاثیر مستقیم خواهد داشت.

بنابراین مصرف گوشت مرغ خام عاملی است برای ابتلا به این سندرم عصبی در سگ‌ها. لذا به صاحبان حیوانات اکیدا توصیه می‌گردد که تحت هیچ شرایطی گوشت نپخته مرغ را در اختیار حیوان خود قرار ندهند.

منبع: americanveterinarian


 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
7
سلام. ما سالهاست سگ داریم و چون مرغداری داریم تمام سگامون از مرغ تغذیه میشن نه تنها هیچ مشکلی ندارن بلکه خیلیم عضلانی و خوش هیکل میشن.
نظر شما
ادامه